Parkowanie na chodniku … po staremu
Dopuszczony jest na drodze dla pieszych postój jednej strony samochodu

Parkowanie na chodniku … po staremu

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym daje większą swobodę w projektowaniu przestrzeni. W dalszym ciągu pierwszeństwo mają niezmotoryzowani uczestnicy ruchu pomimo, że nie zmieniają możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu na drodze dla pieszych.

 


Droga dla pieszych podzielona zostaje na trzy części:

a) chodnik – przeznaczony dla ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
b) pas buforowy – przylegający od strony jezdni, torowiska tramwajowego, drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. dla postoju lub zatrzymania pojazdów;
c) pas obsługujący – znajdujący się np. przy budynku, przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż dopuszczone na chodniku, np. schody do budynku.

Nowe przepisy techniczno-budowlane wskazują, że projektowana droga dla pieszych musi składać się z chodnika, który służy dla pieszych oraz ewentualnie z pasa obsługującego lub technicznego w którym mogą znaleźć się np. ławki lub parking dla samochodów.

W dalszym ciągu dopuszczony jest na drodze dla pieszych postój jednej strony samochodu lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony pod warunkiem, że szerokość chodnika nie jest mniejsza niż 1,5 metra i nie utrudni ruchu pieszych, nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni i nie obowiązują zakazy zatrzymania.

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem dozwolone jest w przypadku trudnych warunków atmosferycznych - pod warunkiem, że brakuje pasa ruchu dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

Dotychczasowe przepisy nie regulowały tych kwestii i były przyczyną konfliktu pomiędzy pieszymi, a kierującymi rowerami i hulajnogami. Od 21 września pieszy wchodzący na drogę dla rowerów jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności oraz korzystania z przejścia dla pieszych. Przechodzenie przez drogę dla rowerów jest dopuszczalne na przejściu sugerowanym, albo poza tym przejściem, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.

Czy nowe przepisy zastosowane do budowy lub przebudowy dróg publicznych uporządkują pojęcia i podniosą przy tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym dowiemy się w niedalekiej przyszłości.