Wszystko o systemie E-TOLL: od 1 października istotne zmiany na drogach
30 września 2021 roku jest ostatnim dniem obowiązywania viaTOLL (Foto: GDDKIA)

Wszystko o systemie E-TOLL: od 1 października istotne zmiany na drogach

Od 1 października 2021 zmiany związane z pobieraniem opłat dotkną wszystkich uczestników dróg poruszających się pojazdami powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej po drogach płatnych. Teoria nieco odbiega od praktyki, a okres przejściowy, który w praktyce trwa niecałe dwa miesiące jest zdecydowanie za krótki.


W praktyce każdy przedsiębiorca, osoba fizyczna musi założyć Konto Klienta. Istnieją trzy sposoby. Udanie się do Miejsca Obsługi Klienta, za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych lub online.

Dobrą wiadomością jest, że już od 15 września można rozliczać opłaty e-TOLL korzystając z urządzenia EETS wybranych operatorów kart paliwowych. Wówczas nie trzeba rejestrować się w systemie e-Toll, ponieważ operator karty flotowej zrobi to za was – powiedział Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży DKV Euro Service.

Udając się do Miejsca Obsługi Klienta należy zabrać ze sobą wypis z KRS, pełnomocnictwo, jeżeli jest się pracownikiem firmy i dowód osobisty. Najlepiej wzór pełnomocnictwa pobrać ze strony internetowej etoll.gov.pl. Plusem tego rozwiązania jest to, że „od ręki” otrzymujemy dostęp do Internetowego Konta Klienta. Natomiast w przypadku rejestracji online, na potwierdzenie i możliwość prowadzenia dalszej rejestracji musimy poczekać około 7 dni.

Po założeniu Internetowego Konta Klienta dodajemy dane samochodu (numer rejestracyjny i 6 ostatnich znaków VIN). Jeżeli pojazd zostanie rozpoznany, następuje integracja z systemem CEPIK i pojazd zostaje automatycznie dodany. Jeżeli nie, to zmuszeni jesteśmy dodać skan dowodu rejestracyjnego i homologacji.

W kolejnym kroku wprowadzamy identyfikator biznesowy ID pobranej aplikacji lub numer urządzenia OBU/ZSL. Tylko za pomocą Konta Klienta jesteśmy w stanie przypisać samochód do urządzenia/aplikacji i odwrotnie. Należy pamiętać, że pobranie aplikacji wiąże się z dodaniem ID do Konta Klienta.

Przewoźnicy, którzy wożą towary wrażliwe, takie jak alkohol, papierosy, leki, paliwa, jak i substancje zagrażające środowisku, które są monitorowane przez System Elektronicznego Nadzoru Transportu również są zobowiązani do spełnienia tych wymagań. Zasada działania jest prawie taka sama jak przy e-TOLL, z tą różnicą, że w przypadku aplikacji trzeba zaznaczyć pole SENT.

Oto najczęściej zadawane pytania (odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa)

1. Czy jedną aplikację (identyfikator biznesowy) można przypisać do kilku samochodów?

Tak, zarówno urządzenie OBU jak i aplikację mobilną można w zależności od potrzeby przypisywać do różnych samochodów zarejestrowanych w Internetowym Koncie Klienta. Przed rozpoczęciem trasy należy aktywować urządzenie na właściwym pojeździe, a z menu aplikacji mobilnej należy wybrać właściwy pojazd podczas konfigurowania przejazdu.

2. Czy więcej niż jedną aplikację (kilka identyfikatorów biznesowych) można przypisać do jednego samochodu z racji kilku kierowców przypisanych do jednego samochodu?

Tak, Internetowe Konto Klienta umożliwia w każdej chwili zamianę urządzenia podpiętego do danego pojazdu na inne. Można przypisać wiele urządzeń do jednego pojazdu, ale tylko jedno może być aktywne w danym czasie.

3. Kto odpowiada w przypadku, jak nie zadziała aplikacja (kierowca, szef) i co zrobić, np. czy można dokonać opłaty w późniejszym terminie i gdzieś to zgłosić?

23 września 2021 r. została udostępniona użytkownikom e-TOLL nowa funkcjonalność, która w przypadku awarii urządzenia GPS umożliwia opłatę za przejazd na podstawie zadeklarowanej trasy przejazdu. Opłatę za taki przyjazd wykonuje się po zalogowaniu do IKK i skorzystaniu z funkcji „Uzupełnij Przejazd”. Każdy kierowca, który zauważy, że jego urządzenie nie przekazuje danych GPS powinien w ciągu 15 minut zjechać z trasy i zadeklarować przejazd z IKK (od miejsca, gdzie urządzenie przestało działać do miejsca do celowego) i może ponownie wyruszyć w drogę. W przypadku pojazdów uczestniczących w akcji ratowniczej, przewożących żywe zwierzęta, mleko, lekarstwa, towary niebezpieczne, beton, odpady komunalne lub autobusów przewożących pasażerów nie ma konieczności zatrzymywania się, deklarację przejazdu będzie można wykonać w IKK w ciągu 3 dni od przejazdu.

4. Co w przypadku podwójnej obsady, jeżeli jeden z kierowców nie wyłączy aplikacji, czy wówczas będzie naliczona podwójna opłata?

IKK klienta nie umożliwia, aby w tym samym czasie dwa różne aktywne urządzenia były podpięte do tego samego pojazdu w jednym koncie. Jeżeli ten sam pojazd jest zarejestrowany u dwóch różnych klientów i do tych dwóch pojazdów będą przypięte dwa różne OBE, to naliczą się opłaty podwójnie. Dlatego należy pamiętać, żeby dezaktywować OBE, na koncie, które nie jest wykorzystywane.

Ważne informacje strony rządowej

29 września z udziałem szefa Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki oraz ekspertów z Ministerstwa Finansów odbyło się spotkanie prasowe w formie wideokonferencji, w której również wzięliśmy udział.

Z informacji, jakie zostały podane na tej konferencji wynika, że:

- 557 tys. pojazdów zarejestrowanych jest już w systemie e-TOLL,
- aplikacje mobilne zostały pobrane 216 tys. razy,
- liczba aktywnych urządzeń wynosi 516 tys.,
- liczba aktywnych kont wynosi 186 tys.,
- liczba Miejsc Obsługi Klienta - 169 punktów,
- jest 89 operatorów, którzy przeszli pozytywne testy,
- o zwrot środków finansowych za viaTOLL można ubiegać się do 30.09.2022 roku.

Przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej poinformowali, że trwają prace
i od 1 października powinno zostać opublikowane rozporządzenie o zmniejszeniu opłat za przejazdy po drogach płatnych o 30% do końca 2021 roku.

Do obsługi e-TOLL zgłosiło się 124 operatorów, natomiast pozytywne testy przeszło 89.
Typów dostępnych urządzeń ZSL jest 195, OBU 38, natomiast hybrydowych 126.
W przypadku awarii urządzenia GPS użytkownicy mogą opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS po zadeklarowaniu trasy przejazdu w sposób manualny w Internetowym Koncie Klienta. Wyjątek stanowią:

• uczestnicy akcji ratunkowej,
• przewoźnicy żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych,
• autobusy przewożące pasażerów.
Zadeklarowanie będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.

Na spotkaniu poinformowano, że trwają końcowe uzgodnienia umowy operacyjnej
z dostawcami Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Zakładany start usługi dla pierwszych dostawców to początek 2022 roku. Jest to zależne od poziomu zaangażowania dostawców EETS.

Historyczne zmiany, które wejdą 01 października 2021 roku dotyczą również odcinków dróg autostradowych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Opłatę można będzie uiścić wykorzystując aplikację e-TOLL lub manualnie płacąc po zatrzymaniu przed szlabanem. Natomiast od 01 grudnia, wszystkie szlabany na ww. autostradach zostaną podniesione, a opłatę można będzie dokonać tylko w systemie e-TOLL lub przez zakup biletu autostradowego. Obecnie nie zostało, to sprecyzowane, gdyż trwa nabór partnerów, którzy obsłużą ten kanał dystrybucji.

Dla motocykli zmiany w opłatach na autostradach zaczną obowiązywać od 01 grudnia, natomiast od 01 października płatność odbywać będzie się tylko manualnie.

30 września 2021 roku jest ostatnim dniem obowiązywania viaTOLL. Nie będzie przesunięcia daty rozpoczęcia wejścia w życie jednego systemu jakim jest e-TOLL.