Import używanych aut nie zwalnia
Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 3 miesiące (IBRM Samar)
06.09.2021

Import używanych aut nie zwalnia

W sierpniu bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była wyższa w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku, ale niższa niż w lipcu. Średni wiek sprowadzonych aut przekroczył 12 lat. IBRM Samar podaje, że zmalał również do poziomu 41,9% import samochodów z napędem Diesla.


W sierpniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 78 555 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 2,5%. Łącznie od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 635 411 sztuk i jest o 17,3% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Według najnowszych prognoz na koniec roku import będzie oscylował w granicach 930 - 950 tys. sztuk.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 3 miesiące, a w samym sierpniu - o 1 miesiąc mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i 4 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 takich rejestracji.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w sierpniowym imporcie aut osobowych* stanowią 41,9%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,2%, najniższego od ponad 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 1 miesiąc.


Ranking TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 372 008 szt. (21,0%)
2. Francja – 66 144 szt. (22,2%)
3. Belgia – 41 985 szt. (12,2%)
4. Holandia – 27 837 szt. (20,2%)
5. Stany Zjednoczone – 23 174 szt. (3,2%)
6. Włochy – 21 303 szt. (16,4%)
7. Szwajcaria – 16 637 szt. (14,3%)
8. Austria – 16 044 szt. (21,3%)
9. Dania – 12 646 szt. (-5,2%)
10. Szwecja – 11 691 szt. (-2,3%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. W gronie TOP10 krajów z dwóch nastąpił spadek importu, największy dotyczy Danii (-5,2%).

Ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

1. Volkswagen – 66 046 szt.
2. Opel – 64 684 szt.
3. Ford – 58 967 szt.
4. Audi – 50 609 szt.
5. Renault – 41 336 szt.
6. BMW – 36 420 szt.
7. Peugeot – 33 299 szt.
8. Citroen – 29 445 szt.
9. Mercedes – 28 766 szt.
10. Fiat – 21 416 szt.
11. Hyundai – 21 046 szt.
12. Toyota – 20 881 szt.
13. Nissan – 17 684 szt.
14. SEAT – 16 343 szt.
15. Volvo – 15 886 szt.
16. Kia – 15 549 szt.
17. Skoda – 15 053 szt.
18. Honda – 11 705 szt.
19. Mazda – 11 195 szt.
20. Suzuki – 8 671 szt.

Ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,6% tegorocznego importu:

1. Audi A4 – 19 166 szt.
2. Opel Astra – 18 195 szt.
3. Volkswagen Golf – 16 842 szt.
4. BMW 3 – 13 451 szt.
5. Audi A3 – 11 534 szt.
6. Opel Corsa – 10 672 szt.
7. Ford Focus – 10 420 szt.
8. Volkswagen Passat – 10 200 szt.
9. Opel Fiesta – 9 309 szt.
10. Ford Mondeo – 8 952 szt.
11. Audi A6 – 8 868 szt.
12. BMW 5 – 8 394 szt.
13. Volkswagen Polo – 8 327 szt.
14. Nissan Qashqai – 7 569 szt.
15. Opel Meriva – 7 379 szt.
16. Opel Insignia – 6 829 szt.
17. Renault Clio – 6 600 szt.
18. Renault Megane – 6 339 szt.
19. Renault Scenic – 5 915 szt.
20. SEAT Ibiza – 5 862 szt.

* dane dotyczą samochodów osobowych z pominięciem minibusów zbudowanych na bazie aut użytkowych, np.: Volkswagen Transporter, Renault Trafic czy Mercedes Sprinter. (IBRM Samar)