Maleje udział aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w UE
Pojazdy zasilane LPG osiągnęły wzrost sprzedaży (+7,9%), sięgający 64 152 aut w II kwartale roku
21.07.2022

Maleje udział aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w UE

Samochody z napędem benzynowym i diesle znacząco ucierpiały w drugim kwartale 2022 roku, co przełożyło się na zmniejszenie ich udziału w rynku Unii Europejskiej (55,8% dla oleju napędowego i benzyny łącznie). Z kolei sprzedaż aut elektrycznych w UE nadal rosła, osiągając 9,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych. Samochody hybrydowe typu plug-in objęły 8,7% udziału w rynku, wobec 8,4% w drugim kwartale 2021 roku, pomimo spadku liczby sprzedanych aut.

 

Od kwietnia do czerwca 2022 roku samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszyły swój udział w rynku Unii Europejskiej, z 62,0% w II kwartale 2021 roku do 55,8% w II kwartale b.r. O ponad 3 punkty procentowe spadł udział rynkowy benzyny, obejmując 38,5% łącznej sprzedaży, natomiast udział diesla obniżył się do 17,3% wszystkich rejestracji samochodów osobowych (spadek z 20,2% w tym samym okresie w 2021 roku).

ACEA/ PZPM


W ujęciu ilościowym sprzedaż benzyny w całej UE zmalała o 22,2%, do 909 703 sztuk. Diesel zaliczył jeszcze większy spadek (-27,7%), osiągając łącznie 409 174 sztuki.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W drugim kwartale 2022 r. rejestracje pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) w UE wzrosły o 11,1%, do 233 413 sprzedanych aut. Wśród kluczowych rynków w regionie, Hiszpania i Francja wpłynęły na pozytywne wyniki BEV, osiągając dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio +22,0% i +18,6%). Z kolei Włochy poniosły znaczącą stratę (-19,6%), a Niemcy zanotowały delikatny spadek (-0,5%).

Hybrydy plug-in (PHEV) zwiększyły w tym okresie swój udział w rynku, mimo dwucyfrowego spadku sprzedanych szt. (-12,5% do 206 501 aut). Z wyjątkiem Hiszpanii (+11,3%), wszystkie kluczowe rynki poniosły straty: Francja (-17,4%), Niemcy (-16,9%) i Włochy (-6,9%).
Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) w Unii Europejskiej w II kwartale roku skurczyła się o 2,2%. Jednak ze względu na znaczny spadek sprzedaży samochodów z napędami konwencjonalnymi, pojazdy HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku (22,6%). Cztery główne rynki w regionie odnotowały zróżnicowane wyniki. Francja i Hiszpania osiągnęły wzrosty (odpowiednio +7,2% i +2,7%). Natomiast Włochy i Niemcy zaliczyły spadki (odpowiednio -9,3% i -6,5%).

ACEA/ PZPM


Rejestracje samochodów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w całej Unii Europejskiej zmniejszyły się o 62,9%, do 4 983 sztuk sprzedanych w tym okresie. Przyczyną tej redukcji było głównie osłabienie rynku włoskiego, na który przypada zdecydowana większość sprzedaży w regionie. Z drugiej strony, pojazdy zasilane LPG osiągnęły wzrost sprzedaży (+7,9%), sięgający 64 152 aut w II kwartale roku. Trzy z czterech największych rynków w regionie wykazały silne wzrosty: Hiszpania (+57,6%), Francja (+21,9%) i Niemcy (+10,3%). Włochy natomiast zaliczyły spadek (-5,1%). (ww)