Ładowania „elektryka” jednak droższe
Wyższe koszty ładowania samochodów elektrycznych z domowego gniazda

Ładowania „elektryka” jednak droższe

Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził trzem spółkom taryfy na sprzedaż energii elektrycznej dla odbiorców w gospodarstwach domowych na 2021 rok. Dla czwartego dystrybutora energii, czyli Energy Obrót postępowanie przygotowawcze do zmiany taryfy jest w trakcie prac. Oznacza to, że dla klientów Enea, Tauron i PGE Obrót ceny energii w taryfie G11 wzrosną o około 3,5%.

Przekłada się to na koszt naładowania i przejechania 100 km samochodem elektrycznym. Przy średnim zużyciu 20 kWh na 100 km, koszt ładowania z domowego gniazda wzrośnie o 50 groszy. Może to niedużo, ale każdy tego typu zabieg powoduje większy dystans do pojazdów napędzanych energią elektryczną.

URE

Źródło: URE

W tym samym czasie PKN Orlen poinformował, że kończy testowy okres ładowania samochodów elektrycznych dla pięciu lokalizacji, tj.
• Łódź ul. Brzezińska 25
• Wrocław ul. Szybowcowa 27
• Katowice ul. Piotrowicka 92
• Gdynia ul. Morska 495
• Kraków ul. Armii Krajowej 21a

Cennik przewiduje opłaty w wysokości:

AC – 1,43 PLN/kWh
DC 50 kW – 1,99 PLN/kWh
DC (˃50)/100/150kW – 2,39 PLN/kWh
Postój – 0,4 PLN/min (opłata naliczana po 45 minutach od rozpoczęcia ładowania dla złączy DC o mocy 50/100/150 kW lub po 60 minutach dla złączy AC).


Źródło: PKN ORLEN

*PKN ORLEN posiada już 67 stacji ładowania, a kolejne 83 powinniśmy oddać do użytku do końca 2021 r. Natomiast w całej Grupie ORLEN w Polsce i zagranicą funkcjonuje blisko 150 takich stacji. Działając w otoczeniu rynkowym, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wprowadzamy opłaty, dzięki którym finansowany będzie m.in. dalszy rozwój tej działalności” – mówi Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki Orlenu.

Dla przypomnienia w styczniu br. okres testowy zakończył inny koncern paliwowy - Lotos, wprowadzając opłaty za korzystanie ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Źródło: LOTOS

Każdorazowe wzrosty cen energii elektrycznej, brak możliwości bezpłatnego ładowania na ogólnodostępnych stacjach przekładają się na przyhamowanie elektromobilnościw Polsce. Cena samochodu elektrycznego ma duże znaczenie dla przeciętnego Polaka. Nasuwa się więc pytanie, czy rosnący koszt przejechania 100 km także wpłynie na konsumenta?