Elektryczny czy spalinowy?
Dynamika sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie wskazuje, że napęd elektryczny będzie naturalnym następcą silników spalinowych

Elektryczny czy spalinowy?

Elektryczny czy spalinowy – to pytanie coraz częściej staje się prawdziwym problemem dla korzystających z flot.

Szukając na nie odpowiedzi, pod uwagę brane są bardzo często aspekty ekologiczne, nie mniej nadal duże znaczenie ma kwestia kosztów pozyskania i eksploatacji samochodu elektrycznego. Nie od dziś wiadomo, że zależy to od wielu czynników, takich jak chociażby ceny paliwa, która jest najbardziej kosztogenna oraz od wykorzystania pojazdu.

Spróbujmy, drogą prostego porównania, odpowiedzieć na to pytanie.
Przykładem niech będzie popularny miejski pojazd dostawczy o kubaturze przedziału ładunkowego 3,3 – 4,7 m³ i dopuszczalnej masie całkowitej 2100 - 2300 kg. Przyjmujemy rzeczywiste dane, czyli:

  • roczny przebieg na poziomie 20 000 km,
  • cenę 1 litra oleju napędowego - 4,50 zł,
  • cenę 1 kWh - 0,70 zł (przy ładowaniu z domowego gniazda 230V),
  • zużycie oleju napędowego na 100 km na poziomie 7,5 litra,
  • zużycie energii elektrycznej na 100 km na poziomie 22 kWh,
  • koszt rocznego ubezpieczenia OC i AC liczony według kalkulatora ubezpieczyciela (pomijając miejsce zamieszkania, wiek kierującego i markę samochodu), dla pojazdu spalinowego - 3000 zł, dla elektrycznego - 4000 zł,
  • średni roczny koszt serwisu dla auta spalinowego - 900 zł,
  • średni roczny koszt serwisu dla samochodu elektrycznego - 300 zł.

Przyjęte powyżej założenia zależą od wielu zmiennych.

Wynika to przede wszystkim z warunków w jakich eksploatowany jest dany pojazd, a także od samego kierowcy czyli jego sposobu jazdy.

Wiadome jest, że samochód spalinowy wykorzystywany np. do usług kurierskich, który średnio w ciągu dnia zatrzyma się i ruszy 100 razy będzie droższy w serwisie i eksploatacji aniżeli samochód wykorzystywany, np. do przemieszczania międzyregionalnego.

Stąd też przyjęte założenia są średnią i zależą od warunków jazdy i prowadzonej działalności gospodarczej.

Koszty eksploatacji kształtują się więc następująco.

Koszty eksploatacji - samochód spalinowy:

  • roczne koszty zużycia oleju napędowego - 6750 zł,
  • roczne koszty ubezpieczenia OC i AC - 3000 zł,roczne koszty serwisu 900 zł.

W sumie roczny koszt eksploatacji spalinowego samochodu dostawczego,
przy przebiegu 20 000 km wyniósł 10 650 zł.

Koszty eksploatacji - samochód elektryczny:

  • roczne koszty zużycia prądu elektrycznego - 3080 zł,
  • roczne koszty ubezpieczenia OC i AC 4000 zł,
  • roczne koszty serwisu 300 zł.

W sumie roczny koszt eksploatacji w pełni elektrycznego samochodu dostawczego,
przy przebiegu 20000 km wyniósł 7 380 zł.
Tak więc różnica w kosztach eksploatacji jest dość istotna i wynosi 3 270 zł.

Koszt serwisu dla samochodu spalinowego powyżej 3 lat będzie znacząco wzrastał, natomiast dla samochodu elektrycznego pozostanie na zbliżonym poziomie.

Nie zapominajmy o baterii auta elektrycznego

Pozostaje jeszcze istotne pytanie, co z baterią?
Już dzisiaj producenci dają gwarancję na 8 lat lub 160 tys. km. Przy rocznym przebiegu 20 000 km przez osiem lat nie musimy obawiać się o akumulator.

Najbardziej istotny jest koszt paliwa.
Im więcej pokonamy kilometrów tym koszt eksploatacji samochodu elektrycznego będzie niższy. Jeżeli cena samochodu elektrycznego będzie niższa, to ubezpieczenie OC i AC również spadnie.

Koszt zakupu auta - różnica jest istotna

Nie sposób zapomnieć o kosztach pozyskania samochodu.
To niestety, przy obecnych warunkach panujących w Polsce, nie wygląda to najlepiej. W zależności od marki i wyposażenia, średni koszt dostawczego samochodu napędzanego olejem napędowym wynosi 70 000 zł, natomiast napędzanego prądem elektrycznym 120 000 zł.

Stąd też w obecnych warunkach niezbędne są dopłaty i obniżka cen samochodów elektrycznych.
Nałożone przez Unię Europejską na producentów aut normy spalin, a także coraz częstsze deklaracje o zaprzestaniu produkcji diesla czy wprowadzaniu stref czystego transportu sprawiają, że cena samochodu elektrycznego będzie niższa w stosunku do spalinowego.

Bardzo często, podejmując decyzję o nabyciu pojazdu nie bierzemy pod uwagę czynników trudnych do oszacowania kosztowo, czyli:

  • ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
  • możliwości jazdy samochodami elektrycznymi po buspasach,
  • możliwości wjazdu do stref czystego transportu samochodami elektrycznymi,
  • bezpłatnego parkowania,
  • niższego ryzyka awarii w przypadku samochodów elektrycznych,
  • wizerunku i ekologii.

Biorąc to wszystko pod uwagę należy zadać sobie pytanie, co jest bardziej istotne, - czy jedynie pieniądze, czy także czystsze środowisko wpływające na jakość naszego życia. To prawdziwy dylemat współczesności.