Diesel króluje w autach dostawczych i ciężarówkach
Polska była trzecim co do wielkości rynkiem dla samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE
08.03.2022

Diesel króluje w autach dostawczych i ciężarówkach

W 2021 roku w sprzedaży nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej nadal dominowały silniki wysokoprężne, które stanowiły 95,8% rynku (96,5% w 2020 roku). Pojazdy zasilane energią elektryczną stanowiły 0,5% sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w regionie (wzrost z 0,4%), natomiast udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w rynku wyniósł 3,6% w porównaniu z 3,0% w 2020 r.



W ostatnim roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE wzrosły o 13,6% i osiągnęły liczbę 255 099 sztuk. Z wyjątkiem Cypru, wszystkie kraje UE odnotowały wzrost, w tym główne rynki Europy Zachodniej: Włochy (+21,9%), Hiszpania (+7,1%), Francja (+4,9%) i Niemcy (+4,8%). W Europie Środkowej prawie wszystkie kraje osiągnęły dwucyfrowy wzrost. Polska była trzecim co do wielkości rynkiem dla samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE, ze wzrostem sprzedaży o 56,4% do 30 827 sztuk.

ACEA/PZPM

Z kolei tylko 190 benzynowych samochodów ciężarowych zostało sprzedanych w UE w zeszłym roku, co przekłada się na spadek o 9,5% w porównaniu z rokiem 2020 i z 0,1% udziałem w rynku. Finlandia, z wynikiem 141 sprzedanych sztuk (+7,6%), odegrała wiodącą rolę w całkowitej sprzedaży benzyny.

Pojazdy z napędem Alternatywnym (APV)

W sumie w 2021 roku liczba rejestracji nowych pojazdów ładowanych elektrycznie (ECV)2 wzrosła o 26,6%, z 982 sztuk w 2020 roku do 1 243 elektrycznych samochodów ciężarowych w 2021 roku. Biorąc pod uwagę główne rynki UE, najsilniejszy wzrost odnotowano w Hiszpanii (+137,5%), następnie we Francji (+88,5%), natomiast we Włoszech wielkość sprzedaży pozostała na niezmienionym poziomie. Niemcy odnotowały niewielki wzrost (+15,8%), jednak to właśnie w tym kraju sprzedano najwięcej nowych elektrycznych samochodów ciężarowych w UE - 987 sztuk. Na drugim miejscu znalazła się Holandia z liczbą 75 zarejestrowanych sztuk (+82,9%). W rezultacie udział pojazdów ECV w łącznej liczbie sprzedanych nowych samochodów ciężarowych wzrósł z 0,4% w 2020 roku do 0,5% w roku ubiegłym.

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym elektrycznym (HEV) w UE wyraźnie zmniejszyły się, a sprzedaż obniżyła się o 55,9% do 67 sztuk. Udział hybrydowych samochodów ciężarowych w rynku zmniejszył się z 0,1% w 2020 r. do 0,03% całkowitej sprzedaży samochodów ciężarowych w UE w 2021 r.

Paliwa alternatywne, do których zalicza się gaz ziemny, LPG, biopaliwa i etanol, stanowiły zdecydowaną większość pojazdów ciężarowych z napędem alternatywnym sprzedawanych w UE w 2021 r., a ich udział w rynku wyniósł 3,6% (wzrost z 3,0% w 2020 r.). Popyt w całym regionie wzrósł o 40,7%, osiągając w minionym roku łącznie 9 688 sprzedanych szt. Głównymi rynkami dla samochodów ciężarowych napędzanych paliwami alternatywnymi były Niemcy (2 258 sztuk; +37,5%), Francja (1 858; +20,0%) i Polska (1 596; +119,2%). (ww)