Chociaż powoli, ale Europa inwestuje w auta elektryczne
Władze lokalne, krajowe i europejskie będą dalej musiały inwestować w infrastrukturę ładowania
18.05.2023

Chociaż powoli, ale Europa inwestuje w auta elektryczne

Europejskie państwa coraz bardziej otwierają się na pojazdy elektryczne - to główny wniosek płynący z opracowanego przez LeasePlan raportu EV Readiness Index 2023, kompleksowej analizy gotowości 22 europejskich krajów do inwestowania w pojazdy elektryczne.


Raport ten to coroczna kompleksowa analiza stanu przygotowań 22 europejskich krajów do elektromobilnej rewolucji. Szósta edycja raportu dostarcza szczegółowych danych na temat gotowości każdego rynku do inwestowania w energię elektryczną.

Trzy czynniki

Badanie opiera się na trzech czynnikach:

1. Poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych (wskaźnik sprawdza liczbę „elektryków” (EV) zarejestrowanych na ogólną liczbę mieszkańców oraz udział samochodów elektrycznych w rynku wszystkich zarejestrowanych pojazdów).

2. Poziomie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych (porównanie liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby mieszkańców, liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów EV, a także ilości szybkich ładowarek (DC) na kilometr autostrady).

3. Całkowitych kosztów posiadania TCO (ocena obecnie obowiązujących dotacji rządowych a także korzyści wynikających z opodatkowania dla kierowców pojazdów elektrycznych i porównanie cen energii oraz wynajmu EV.

W porównaniu do roku ubiegłego wszystkie 22 kraje w 2023 r. zdobyły 72 dodatkowe punkty (+12%), co wskazuje ogólną poprawę gotowości do przyjęcia pojazdów elektrycznych w całej Europie.

• Wskaźnik dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych w danym kraju wzrósł na prawie wszystkich rynkach, zdobywając 42 dodatkowe punkty (+19%). Odzwierciedla to rosnący popyt i popularność pojazdów elektrycznych w krajach europejskich.

• Również infrastruktura ładowania uległa znaczącej poprawie – nastąpił wzrost o 45 punktów (+43%). Władze lokalne, krajowe i europejskie będą dalej musiały inwestować w infrastrukturę ładowania, aby zagwarantować, że jej dostępność dotrzyma kroku rosnącemu popytowi.

• Mimo, że samochody elektryczne są w większości krajów europejskich wciąż bardziej przystępne cenowo niż te z silnikiem spalinowym (ICE), całkowity koszt posiadania (TCO) spadł nieznacznie o 14 punktów (-6%). Było to głównie spowodowane wzrostem cen energii w 2022 roku.
Polska na końcu stawki

Norwegia, Holandia i Wielka Brytania zajęły pierwsze miejsca pod względem gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych i są obecnie najlepiej przygotowanymi krajami w Europie do przejścia na pojazdy elektryczne. Polska z 16 punktami zajmuje ostatnie 22. miejsce wśród badanych państw europejskich.

Źródło: LeasePlan


W analizie uwzględniono 22 kraje: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania. (ms)