W 2030 r. sprzedaż aut z napędem elektrycznym ma wynieść 47 mln sztuk
09.02.2023

W 2030 r. sprzedaż aut z napędem elektrycznym ma wynieść 47 mln sztuk

Pod koniec 2022 roku przedsiębiorcy byli ostrożni w zaciąganiu zobowiązań w celu finansowania samochodów. W roku bieżącym eksperci spodziewają się zwiększonego zainteresowania wymianą floty i jej finansowaniem.


Wraz z wybuchem wojny w Ukrainie stało się jasne, że łańcuchy dostaw i dostępność aut szybko się nie poprawią. Wyraźnie zmniejszył się też popyt na samochody osobowe – złożyła się na to kombinacja drożejących pojazdów i usług serwisowych, a także rosnących stóp procentowych i inflacji, która dotknęła niemal wszystkie kategorie produktów i usług.

- Było to widoczne zwłaszcza pod koniec roku i w sektorze MSP. Przedsiębiorcy bardzo ostrożnie podchodzili do zaciągania zobowiązań finansowych. Ale już po trzecim kwartale było wiadomo, że w skali roku finansowanie pojazdów lekkich przez firmy leasingowe wyraźnie spadnie. Nie zachwiało to oczywiście stabilnością rynku, bo jego kondycję mimo wszystko trzeba ocenić pozytywnie. Myślę też, że nastroje i otwartość klientów na oferty leasingu – którzy oswoili się z kryzysowymi warunkami rynkowymi i nauczyli się w nich funkcjonować – poprawią się w 2023 roku – mówi Maciej Matelski, dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

Poniżej cztery zjawiska, które jego zdaniem będą w tym roku najważniejsze z punktu widzenia finansowania samochodów w sektorze MSP.

Trend 1. Leasing najchętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finasowania aut

73 proc. aut na polskim rynku kupowana jest przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), zaś leasing jest najchętniej wybieraną formą finansowania zakupu. Jednak, co warte podkreślenia, na popularności szybko zyskuje wynajem długoterminowy. Według danych PZWLP w III kwartale ubiegłego roku już co trzeci przedsiębiorca nabywał auto, korzystając z tej formy finansowania. Rynek wynajmu urósł w tym czasie o 10 proc., co jest najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich 3 lat. Na korzyść leasingu i wynajmu długoterminowego, w porównaniu z kredytem, przemawiają: mniej restrykcyjne wymogi formalne, większa łatwość uzyskania zgody na finansowanie oraz możliwość ujęcia raty leasingowej lub czynszu w najmie w kosztach uzyskania przychodu oraz rozliczenia podatku VAT.

Trend 2. Dalsza elektryfikacja transportu

Wiele wskazuje na to, że w tym roku elektryfikacja transportu w Polsce będzie postępować. Do wzrostu popularności pojazdów zeroemisyjnych niewątpliwie przyczynił się program „Mój elektryk”. Motoryzacyjny zwrot ku ekologii nie byłby możliwy – a na pewno nie w dużej skali – gdyby nie otwartość Polaków na „elektryki” oraz regulacje unijne, które wspierają „zieloną” transformację dróg. Warto zauważyć, że choć rynek motoryzacyjny zanotował przed rokiem spadek, to udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65 proc.

Według prognoz przedstawionych przez PKO Bank Polski, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na świecie w 2030 roku ma wynieść 47 mln sztuk, co w porównaniu z 2021 rokiem oznacza siedmiokrotny wzrost sprzedaży. Szacuje się, że „elektryki” będą stanowić 60 proc. rynku.

Trend 3. Postępująca cyfryzacja branży

Podobnie jak inne branże, rynek leasingu musi się dynamicznie cyfryzować. Z jednej strony dostępu do narzędzi online wymagają klienci, z drugiej usprawniają one obsługę kontraktów i pozwalają uatrakcyjnić ofertę dodatkowymi usługami. Wśród przykładów cyfrowych rozwiązań można wymienić sprzedaż i finansowanie aut w pełni online, powiązane z finansowaniem aplikacje do organizacji usług wspierających kierowców w użytkowaniu samochodu czy e-konta klientów do zarządzania umową z firmą leasingową.

Trend 4. Popularyzacja usług w ramach leasingu

Branża leasingowa szuka sposobu na poszerzenie zakresu swojej oferty. Finansowanie pozostaje najważniejszym elementem proponowanych klientom rozwiązań, ale jest obudowywane dodatkowymi usługami. Firmy leasingowe, w ramach oferty finansowania pojazdu, proponują na przykład swoim klientom skorzystanie z karty paliwowej, jako alternatywnej formy płatności za paliwo. Innym przykładem jest szeroki zakres usług serwisowych w ramach finansowania. (oprac. ms)