VWFS: jak najlepiej wykorzystać program „Mój elektryk”
Maksymalna cena „elektryka", który będzie mógł być dofinansowany, może wynieść 225 000 zł.

VWFS: jak najlepiej wykorzystać program „Mój elektryk”

Od pewnego czasu szefowie flot stoją przed poważnym zadaniem – jak „zelektryfikować” swój tabor, a przynajmniej jego część. Od tego procesu nie ma odwrotu, praktycznie rzecz biorąc nie ominie on żadnej dużej floty. Stąd problem, jak w najmniej bolesny sposób przekształcić tabor zgodnie z obecnymi wymaganiami.



O wadze problemu świadczy chociażby fakt, że doceniając jego znaczenie rząd opracował specjalny program „Mój elektryk”, mający na celu pomoc w „elektryfikacji” polskich flot. Jak to z nowościami bywa, ich rozpracowanie wymaga czasu i sporej wiedzy, a jak z czasem szefów flot jest trudno, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Dlatego w sukurs im przyszedł Volkswagen Financial Services (VWFS), który opracował całą procedurę wykorzystania programu „Mój elektryk” dla dużych klientów flotowych. Oto jej szczegóły.

Pierwszy krok

Zacznijmy od pierwszego kroku. Zainteresowani przekształceniem swojej floty lub jej części w tabor elektryczny powinni złożyć w VWFS wniosek o leasing samochodów elektrycznych z dofinansowaniem w ramach programu „Mój Elektryk”. Maksymalna cena „elektryka”, który będzie dofinansowany, może wynieść nawet 225 tys. zł. Budżet dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wynosi 700 mln zł.

Elektryfikacja floty samochodowej nabiera dynamiki. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), liczba pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych na świecie przekroczyła 10 milionów. Polska – choć do tej pory znajdowała się w tyle elektromobilnej rewolucji – zaczyna nadganiać stracony czas. Pod koniec grudnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 38 001 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49%  (18 795 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 19 206 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 657 szt.

Dotacje - coraz niższa rata leasingu

Program „Mój elektryk" stworzył możliwość pozyskania dotacji na zakup samochodu elektrycznego, tym samym oferta nabycia tego typu auta do firmy stała się jeszcze bardziej atrakcyjna. Leasing zawsze pełnił ważną rolę w zakupach flotowych. Ta forma finansowania flot jest jedną z najpopularniejszych. Nic więc dziwnego, że wraz z rozpoczęciem programu „Mój elektryk” Volkswagen Financial Serwis był już w pełni gotowy do pomocy firmom w jego realizacji.
W ofercie VWFS znalazł się więc m.in. leasing z niskimi ratami z możliwością zwrotu auta na koniec umowy. Dotacja w całości zaliczana jest jako wpłata własna, co dodatkowo obniża koszt miesięcznej raty leasingowej - w zależności od modelu auta i paramentów leasingu może być ona niższa nawet o kilkaset zł.

Wsparciem finansowym może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie. Konkretne korzyści są tu oczywiste - firmy mogą uzyskać dofinansowanie do 27 000 zł na samochód osobowy, muszą jednak być spełnione dwa warunki: maksymalna cena pojazdu nie przekroczy 225 000 zł oraz wnioskodawca zadeklaruje co najmniej 15 000 km rocznego przebiegu. W przypadku braku takiej deklaracji, kwota dotacji wyniesie 18 750 zł. Dofinansowanie uzyskane dla samochodów dostawczych waha się od 50 000 do 70 000 zł, w zależności od zadeklarowanego przebiegu.

Maksymalna cena „elektryka", który będzie mógł być dofinansowany, może wynieść 225 000 zł. Na liście aut, które mogą korzystać z programu „Mój elektryk" dla przedsiębiorców, z Grupy VW znalazły się: Volkswagen ID.3, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-Tron.

Volkswagen

Tworzymy flotę aut elektrycznych

Już w listopadzie 2021 r. Volkswagen Financial Services dołączył do wąskiego (na dzisiaj) grona firm leasingowych, które mając podpisaną umowę z operatorem programu „Mój Elektryk”, mogą w imieniu klienta składać wnioski o leasing aut elektrycznych z dofinansowaniem w ramach programu. W bardzo krótkim czasie stworzono stosowne procedury zarówno dla klienta detalicznego (car park poniżej 30 samochodów) jak również dla klienta flotowego. W tym pierwszym przypadku wsparciem dla klienta jest przeszkolony przez VWFS sprzedawca salonu autoryzowanego dilera.

Klienci flotowi mogą tu liczyć na pomoc specjalnego opiekuna flotowego. Dotacja w całości zostanie zaliczona jako opłata wstępna, która spowoduje, że rata miesięczna będzie liczona od niższego kapitału a więc będzie niższa. Dotacja obejmuje samochody nowe o wartości do 225 000 zł, ale również te nabyte po 1 maja 2021 r., dla których umowa leasingu już trwa.

Oto jak cały taki proces przebiega po stronie VWFS:

1. Najpierw badana jest zdolność klienta po to, żeby przyznać zgodę na finansowanie.

2. Następnie ekspert VWFS pomaga klientowi w wypełnieniu wniosku o dotację, który przesyła do Banku Ochrony Środowiska (BOŚ).

3. BOŚ w ciągu 20 dni roboczych wydaje decyzję. Ważnym aspektem jest zabezpieczenie umowy o dotację i tutaj zdecydowano się na rozwiązanie najwygodniejsze z punktu widzenia klienta czyli VWFS jako firma leasingowa poręcza za leasingobiorcę.

Należy pamiętać jeszcze o dwóch istotnych szczegółach:

  • Część dotacji będzie musiała być zwrócona jeśli klient nie osiągnie w ciągu 2 lat minimalnego przebiegu ustalonego na 15 000 km/rok
  • Druga kwestia to szkoda całkowita lub kradzież - tutaj również dotacja będzie musiała być proporcjonalnie zwrócona (chyba, że klient udowodni przebieg powyżej 10 000 km).

Zainteresowanie klientów flotowych tym programem zaczęło się już znacznie wcześniej natomiast oficjalna inauguracja programu spowodowała, że rozmowy na temat wymiany samochodów spalinowych na elektryczne stały się jeszcze bardziej konkretne. Wielu klientów decyduje się włączyć samochód elektryczny do firmowej floty chociażby po to, żeby przetestować nowe rozwiązania. Sama dotacja jest tylko jednym z argumentów i oczekiwaniem klienta do podjęcia finalnej decyzji. Stąd ważna jest wiedza na temat całego systemu usług związanych z e-mobilnością. Dlatego klient może skorzystać z e-konsultingu, który polega na kompleksowym doradztwie jeśli chodzi o to, które auta można zamienić na elektryczne, jak podejść do inwestycji w infrastrukturę do ładowania czy też jako policzyć TCO floty po wymianie na samochody ekologiczne.

NowoczesnaFlota