auto1
Takie samochody kupowaliśmy w 2022 r.
IBRM Samar przewiduje dalsze spadki w przyszłym roku
28.12.2022

Takie samochody kupowaliśmy w 2022 r.

Instytut Samar ogłosił wstępne wyniki sprzedaży nowych samochodów w 2022 r. Zawarte w podsumowaniu dane obejmują rejestracje od 1 stycznia do 20 grudnia. Ostatnie 7 dni roboczych może jednak mieć wpływ na zmiany w czołówce rankingów. Warto przypomnieć, że w ciągu roku średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych zwiększyła się o blisko 20 tys. zł, a średnia z tego roku zbliżyła się do pułapu 155 tys. zł. W ciągu 4 lat wzrost cen nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 50 proc.


Auta osobowe

Prognozowany wynik rynku nowych samochodów osobowych na koniec roku to ok. 417 tys. sztuk. Będzie on niższy o 7% od ubiegłorocznego rezultatu. IBRM Samar przewiduje dalsze spadki w przyszłym roku. Wstępna prognoza to 410 tys. zarejestrowanych w 2023 roku nowych samochodów osobowych.

Źródło: IBRM Samar


W rankingu modeli dwie pierwsze pozycje zajęły modele Toyoty - Corolla i Yaris. Aktualnie trzecie miejsce zajmuje Kia Sportage, wyprzedzając o 414 egzemplarzy Skodę Octavię. Warto zwrócić uwagę, że furorę wśród klientów prywatnych zrobiła Toyota Yaris Cross, która na 7 dni przed końcem roku o 180 szt. wyprzedza szybko drożejącą Dacię Duster.

Źródło: IBRM Samar

Segment premium

BMW od pierwszego miesiąca zajmowało fotel lidera segmentu premium i to już się nie zmieni do końca br. Ponad 2,5 tys. szt. "straty" ma Mercedes, do którego z kolei ok. 2,5 tys. szt. straty ma Audi. W rankingu modeli prawdziwym ewenementem jest Volvo XC60, który 14.rok z rzędu będzie najpopularniejszym modelem w swojej kategorii. O drugie miejsce walka nadal trwa. Obecnie zajmuje je Audi Q5, które ma 194 szt. przewagi nad trzecim BMW serii 3, które z kolei o 41 szt. wyprzedza model BMW X5. Temat drugiego i trzeciego miejsca pozostaje zatem otwarty.

Źródło: IBRM Samar

Samochody dostawcze

W segmencie samochodów dostawczych Renault już od pierwszego miesiąca systematycznie powiększało swoją przewagę. Na drugą pozycję awansował Ford, a na trzecią IVECO. Ranking modeli po raz kolejny wygrywa Renault Master, przed IVECO Daily i Mercedesem Sprinterem. Po rekordowym 2021 roku, obecny rok od początku cechowały duże spadki. Finalny wynik będzie oscylował w granicach 62 tys. sztuk (blisko 12 tys. mniej niż w 2021 roku), co oznacza spadek o 16%. W przyszłym roku prognozowany wynik wydaje się być jeszcze niższy i nie przekroczy 60 tys. sztuk.

Źródło: IBRM Samar

Segment „elektryków”

Samochody elektryczne powoli, ale systematycznie zwiększają swój udział w rynku. W przypadku modeli osobowych tegoroczny wynik rejestracji powinien wynieść ok. 11,5 tys. sztuk. Tutaj rywalizacja o tytuł "króla segmentu" będzie trwać do ostatniej chwili i - podobnie jak na koniec 2021 roku - w grze pozostają dwie marki. Na koniec listopada, pierwsza Tesla (1 086 szt.) wyprzedza drugą Kię (1 052 szt.) o zaledwie 34 egzemplarze. Stabilną trzecią pozycję zajmuje Mercedes (829 szt.). W zestawieniu modeli także jest niewiadoma - Tesla model 3 ma 19 sztuk przewagi nad drugi Fordem Mustangiem Mach-E. (ms)