Samar: nadal kłopoty na rynku aut
Rynek samochodów elektrycznych to najszybciej rozwijająca się część polskiego rynku
29.12.2021

Samar: nadal kłopoty na rynku aut

Ten rok nie był dobry dla branży motoryzacyjnej. Pandemia, brak istotnych komponentów i inne niekorzystne czynniki nadal paraliżowały rynek, a czas oczekiwania na nowe auta znacznie się wydłużył. IBRM Samar pokusił się na wstępną ocenę tego rynku w Polsce wg stanu od 1 stycznia do 20 grudnia 2021 roku (bez ostatnich 8 dni roboczych).



Wynika z niej, że chociaż w porównaniu z zapaścią w roku ubiegłym, w bieżącym sprzedaż nieco się poprawiła, nadal jednak jest niewesoło. Ewentualna nieco większa poprawa wg Samaru powinna nastąpić w roku przyszłym.

Samochody osobowe

Po ataku pandemii w 2020 roku rynek odżył w pierwszej połowie 2021 roku, co dawało nadzieję na wynik roczny na poziomie 2017 roku, czyli blisko 490 tys. sztuk. Problemy z dostępnością aut sprawiły jednak, że w drugiej połowie roku rejestrowano zaledwie 31-33 tys. samochodów miesięcznie. Finalnie rynek nie przekroczy nawet 450 tys. sztuk i zamknie się liczbą ok. 445 tys. samochodów osobowych. Taki rezultat oznacza 4-procentowy wzrost w porównaniu z pandemicznym rokiem 2020.

SAMAR

Dane pokazują, że nie wszystkie firmy miały problemy. Z pewnością "obronną ręką" z tej sytuacji wyszły marki azjatyckie. Liderem sprzedaży w 2021 roku zostanie Toyota, która o blisko 30 tys. sztuk wyprzedza drugą w rankingu Skodę. To będzie prawdziwy nokaut. W drugiej połowie roku bardzo dobrze dawały sobie radę marki koreańskie - Kia i Hyundai, które regularnie plasowały się w czołowej trójce miesięcznych rankingów. Obie marki miały zapewniły sobie wcześniej dostęp do własnych podzespołów, co m.in. miało wpływ na ich dobra sytuację

Na rynku zdominowanym przez zakupy firmowe (udział 74%), ciekawie prezentuje się ranking rejestracji na osoby fizyczne - Toyota, Hyundai i Kia to marki, które najczęściej wybierane były w 2021 roku. Czwarte miejsce zajęła budżetowa Dacia, przy czym model Duster zajmuje drugą pozycję wśród aut zakupionych przez osoby fizyczne (pierwsza jest Toyota Yaris). Co ciekawe, na 7 miejscu uplasowało się Suzuki. Widać, że zaufanie do marek azjatyckich rośnie z każdym rokiem.

SAMAR

Segment premium

W segmencie premium w tym roku król jest jeden - BMW. I nic tu nie zmieni fakt doliczania do statystyk Mercedesa aut osobowych bazujących na modelach użytkowych, takich jak Citan czy Vito. Przewaga bawarskiej marki na poziomie 4 tys. sztuk jest po prostu zbyt wysoka. Trzecie miejsce zajmuje Audi (10. w rankingu marek osobowych). Niestety, problemy z dostępnością mocno wyhamowały sprzedaż Volvo, która w ostatnich miesiącach oscyluje w granicach 400-700 szt., a w pierwszym półroczu regularnie przekraczała 1 000 szt. Ostatnim bastionem szwedzkiej marki jest ranking modeli, w którym od 12 lat liderem jest SUV XC60. Obecnie jego przewaga nad drugim w zestawieniu BMW serii 3 wynosi 114 szt. i to od rejestracji z 8 ostatnich dni roboczych zależy, czy 13-tka okaże się pechowa dla szwedzkiego SUV-a, czy też jego dobra passa zostanie podtrzymana.

Wydaje się, że kryzys nie dotknął tego segmentu. Ogółem, na koniec roku rejestracje wyniosą w nim ok. 86 tys. sztuk, co będzie oznaczało ich ponad 14-procentowy wzrost. Udział marek segmentu premium w rynku aut osobowych zbliży się do 20%. Obydwa wyniki będą oczywiście rekordowe.

Segment aut dostawczych

Do Toyoty i BMW dołączyło Renault. Francuska marka po raz kolejny zakończy rok jako król segmentu aut użytkowych. I tutaj, podobnie jak w przypadku segmentu premium, przewaga nad drugą w kolejności marką (Fordem) wynosi 4 tys. sztuk. Bestsellerem sprzedaży jest Master, który jako jedyny przekroczył barierę rejestracji 10 tys. sztuk. Najważniejsze jest jednak to, że auta dostawcze odnotowały historyczny rekord. Do końca roku powinno zarejestrować się ok. 72,5 tys. sztuk, co oznaczać będzie 21-procentowy wzrost rejestracji. Świadczy to wymownie o dobrym stanie polskiej gospodarki.

SAMAR

Rozwój elektromobilności

Rynek samochodów elektrycznych to najszybciej rozwijająca się część polskiego rynku. W zeszłym roku zarejestrowanych zostało niespełna 3,7 tys. aut osobowych z takim źródłem napędu, a w tym roku przekroczony zostanie pułap 6 tys. . O tytuł lidera walczą dwie marki. Prowadzi Tesla z wynikiem 889 szt., przed marką Kia - 834 szt. (różnica 55 szt.).

Prognozy

Samar wysnuł też prognozy odnośnie do roku przyszłego. Zgodnie z nimi sprzedaż nowych aut sobowych ma wynieść 485 tys. sztuk (+9,0%), a nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. sztuk (+1,4%). (oprac. ms)