
Nadszedł czas wyprzedaży - auta tańsze średnio o 12%
12% tyle wynosi przeciętny rabat, jaki można uzyskać na nowy samochód, co w przypadku średniej klasy auta oznacza obniżkę ceny o ok. 20 tys. zł i raty miesięcznej o ok. 430 zł brutto.
Wybór pojazdów na rynku jest obecnie duży, ale z czasem będzie się on zmniejszał, gdyż zainteresowanie nabywców „polujących na rabaty” jest wysokie, a końcówka roku to okres, gdy przedsiębiorcy tradycyjnie „robią koszty”.
- Wyprzedaż rocznika 2023 staje się faktem. Do końca roku zostały dwa miesiące, a rabaty na rynku są naprawdę duże i nie spodziewam się, aby mogły być jeszcze większe, gdy mówimy o pojazdach atrakcyjnie wyposażonych – przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, platformy za pośrednictwem której można kupić, wyleasingować lub wynająć samochody niemal wszystkich marek.
Upusty nawet powyżej 20%
Z analizy Carsmile wynika, że oferowane obecnie na rynku rabaty wynoszą przeciętnie 12%. W przypadku auta kosztującego 171 tys. zł (średnia ważona cena rynkowa wg IBRM Samar na koniec III kw.), taki upust oznacza cenę sprzedaży na poziomie 150,5 tys. zł.
Eksperci sporządzili listę przykładowych modeli oferowanych obecnie na warunkach, które można określić „Wyprzedażą Rocznika 2023”. Upust cenowy zobrazowali porównując miesięczną ratę netto z tytułu leasingu auta (3 lata oraz 5 lat) do raty wyliczonej dla ceny katalogowej.
Rata w dół nawet 786 zł netto
Średnia obniżka raty względem ceny katalogowej samochodów ujętych w zestawieniu wynosi 350 zł netto (ok. 430 zł brutto), co w 3-letnim okresie leasingu oznaczałoby oszczędność niemal 12 tys. zł netto, a w 5-letnim okresie leasingu – ponad 21 tys. zł netto.
Samochodem, który zajął pierwsze miejsce pod względem kwotowej obniżki raty jest Audi Q5, na którym można zaoszczędzić niemal 800 zł netto miesięcznie wybierając leasing 3-letni. W zestawieniu Carsmile znalazły się też inne modele należące do klasy premium, m.in. Mercedes GLB, Volvo XC60 czy Audi A4.
Segment masowy goni marki premium
Eksperci Carsmile podkreślają, że polityka rabatowa, którą jako pierwsze wprowadziły marki premium, dotarła już do segmentu masowego.
- W zestawieniu samochodów oferowanych obecnie z dużymi upustami znalazły się też pojazdy z segmentu cenowego 100-150 tys. zł, a w przypadku Fiata 500 nawet poniżej tej granicy. W segmencie masowym też widzimy walkę o klienta wysokimi rabatami – zauważa Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile.
Symboliczna jest obecność na drugim miejscu zestawienia Carsmile modelu Ford Kuga, na którym można zaoszczędzić miesięcznie nawet 500 zł netto. Inne pojazdy z segmentu masowego to Opel Mokka, Opel Astra, Peugeot 308 i 208 oraz Fiat 500.
Ożywienie w nowych autach
W ocenie Michała Knittera, wart podkreślenia jest fakt, że oferowane obecnie na rynku rabaty dotyczą pojazdów dobrze wyposażonych, a nie „resztówek”, których dilerzy chcieliby się pozbyć.
- Nie ma potrzeby rezygnacji z ważnego dla nabywcy elementu wyposażenia, na przykład automatycznej skrzyni biegów, aby uzyskać upust cenowy. Widać także rosnące zainteresowanie zakupem nowego auta. Klientów przyciągają rabaty. Końcówka roku to też okres, kiedy w Polsce tradycyjnie ożywa popyt ze strony przedsiębiorców „robiących koszty”, aby zmniejszyć kwotę rocznego podatku dochodowego czy też odliczyć VAT – zauważa Michał Knitter. (ms)