Kobiety najbardziej racjonalne przy zakupie aut
Prawie połowa kobiet, które chcą zmienić samochód, już na początku określa swój budżet,
01.07.2022

Kobiety najbardziej racjonalne przy zakupie aut

19 proc. polskich kobiet podczas zakupu samochodu kieruje się przede wszystkim względami praktycznymi i dopasowaniem auta do własnych potrzeb – wynika z badania należącej do PKO Leasing internetowej platformy Automarket.pl.


Badanie potwierdza, że kobiety spośród pozostałych badanych grup, najbardziej racjonalnie decydują czym chcą jeździć oraz jak sfinansują auto.

Wymienię cię na lepszy model…

W przypadku aktywnych i wykształconych pań z dużych miast podstawowym kryterium, którym kierują się przy zmianie samochodu, jest potrzeba posiadania nowszego, lepszego i mniej awaryjnego auta. I tak chęć wymiany aktualnego środka transportu na nowy, jako główną przyczynę wskazuje 48 proc. ankietowanych, a problemy techniczne używanego pojazdu są pretekstem do zmiany u 31 proc. Jednocześnie 17 proc. wskazań związanych jest z koniecznością posiadania drugiego auta w gospodarstwie domowym, a niewiele mniej, bo 16 proc. z poprawą bezpieczeństwa jazdy. W pierwszym etapie poszukiwań auta 67 proc. kobiet bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Finalnie jednak 82 proc. z nich wybiera samochód używany.

- Panie stanowią blisko 1/3 osób, z którymi podpisujemy umowy konsumenckie. Co ciekawe, 24 proc. z nich dokonuje transakcji wyłącznie on-line. Wprawdzie aż 79 proc. naszych klientek wybiera auta używane, ale bardzo często są to pojazdy nowsze niż w przypadku mężczyzn. Zawierając umowy leasingu, czy wynajmu panie zdecydowanie częściej wybierają dłuższy, np. czteroletni okres finansowania. Z kolei terminy roczne to domena panów - podpisuje je o 20 proc. więcej mężczyzn niż kobiet -wylicza Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl.

Relacje z bliskimi i… Internet

Przed podjęciem decyzji o zmianie 39 proc. kobiet informuje o swoich planach i poszukuje wsparcia wśród rodziny i przyjaciół. Cennym źródłem informacji są też ogłoszenia na portalach i fora internetowe (po 30 proc.). Mniejszy wpływ (15 proc.) mają wizyty w salonach samochodowych oraz jazdy próbne – jedynie 7 proc. wskazań. O ostatecznym wyborze konkretnego modelu rozstrzygają: cena zakupu, stan techniczny, bezwypadkowość oraz koszty paliwa. Stosunkowo mniejsze znaczenie ma aktualny przebieg pojazdu. Badanie pokazuje, że wśród preferowanych marek prym wiodą Toyota, Skoda, VW i Nissan – wszystkie uzyskały po ok. 10 proc. wskazań, a także Opel i Ford – po 8 proc.

Kobiety kupują za gotówkę, ale nie gardzą wynajmem

Prawie połowa kobiet, które chcą zmienić samochód, już na początku określa swój budżet, a dopiero w następnej kolejności dopasowuje do niego konkretną markę i model. Pomimo sprecyzowanej kwoty, która ma być przeznaczona za nabycie auta, część pań ostatecznie decyduje się jednak na oszczędności i kupuje tańszy pojazd.

Racjonalność zachowania widać też w sposobie finansowania. O ile na początku kupujące są skłonne w większości sfinansować auto w wariancie kredyt/gotówka, ostatecznie decyduje się na to tylko co piąta z nich. Panie w 56 proc. realizują zakup ze środków własnych, tylko 3 proc. posiłkuje się w pełni kredytem, a 21 proc. korzysta z leasingu. W przypadku zewnętrznego finansowania najważniejszymi kryteriami wyboru są jego całkowity koszt, oprocentowanie oraz wysokość prowizji. Sytuacja podażowa na rynku motoryzacyjnym sprawia również, że rosnącym zainteresowaniem wśród pań cieszy się wynajem długookresowy. (ms)