auto1
Co mówi etykieta na oponie
Każda opona wyprodukowana od 1 maja 2021 r. i przeznaczona na europejski rynek, będzie musiała posiadać nową etykietę
06.04.2021

Co mówi etykieta na oponie

Od 1 maja 2021 r. na oponach pojawią się nowe etykiety. Zawarte ma nich informacje zwracają m.in., uwagę na wpływ opon na zużycie energii w samochodach elektrycznych.


Chociaż 3 na 4 ankietowanych Polaków (76%) nigdy nie zetknęło się z etykietami opon, co wynika z badania przeprowadzonego przez Continental Opony Polska we współpracy z InsightOut Lab, zawsze warto zapoznać się z ich treścią.

Obecnie na etykietach widnieją informacje dotyczące:
• wpływu opony na zużycie paliwa (wyrażonego w klasach wydajności od A do G),
• długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni (od A do G),
• poziomu hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy (w decybelach).

Od połowy tego roku informacji będzie więcej. Każda opona wyprodukowana od 1 maja 2021 r. i przeznaczona na europejski rynek, będzie musiała posiadać nową etykietę. Zmianie ulegnie klasyfikacja obecnych parametrów. Wpływ opony na zużycie paliwa oraz długość hamowania na mokrej nawierzchni będą określane klasami od A do E, a poziom hałasu - od A do C (wciąż będzie też podawana wartość w decybelach). Oprócz tego na etykietach wszystkich opon znajdą się takie informacje jak:
• nazwa producenta/dostawcy opony,
• numer identyfikacyjny,
• rozmiar opony,
• klasa opony.

Największe zmiany zajdą na etykietach opon zimowych i całorocznych, które będą przechodziły dodatkowe testy sprawdzające ich przyczepność na śniegu oraz lodzie (ubitym śniegu). Opony, które pomyślnie przejdą procedurę testową, zyskają symbole płatka śniegu na tle górskich szczytów oraz sopli lodu wpisanych w trójkąt.

Continental

Warto zwrócić uwagę na nowe symbole graficzne, które jednoznacznie nawiązują do samochodów elektrycznych. Na etykietach pojawi się słowo ENERGY, w którym ostatnia litera zostanie zastąpiona symbolem błyskawicy, a dystrybutor symbolizujący wpływ opony na zużycie paliwa zostanie zastąpiony połączeniem stacji ładowania samochodów elektrycznych z klasycznym dystrybutorem. Ma to jednoznacznie wskazywać konsumentom, że opona ma wpływ nie tylko na zużycie paliwa, ale również na zużycie energii w samochodach elektrycznych. To bardzo istotne, bo z badania Continental Opony Polska wynika, że już 26% Polaków bierze pod uwagę zakup używanego samochodu elektrycznego, a 23% wskazuje na rozważanie zakupu nowego auta na prąd.
Czy nowe etykiety wpisują się w to, jakie informacje zdaniem Polaków powinny pojawić się na oponach? W znacznej mierze – tak.

Continental

Continental zapytał Polaków, jakie parametry mają największy wpływ na wybór konkretnego modelu opon.
Ankietowani najczęściej zaznaczali trwałość opony (25%), przyczepność na mokrej nawierzchni (23%), długość drogi hamowania (13%) i zmniejszenie zużycia paliwa (12%). Warto podkreślić, że oszczędność paliwa gwarantowana przez odpowiednio dobrane opony ma wymiar nie tylko ekonomiczny, ale też ekologiczny, bo oznacza redukcję emisji gazów cieplarnianych. Opony są niezwykle istotne również w przypadku samochodów elektrycznych.

Różnica wydajności paliwowej pomiędzy najbardziej i najmniej efektywną oponą przekłada się na około 0,6 l paliwa na 100 km. Oznacza to, że samochód wyposażony w wysokiej jakości opony po przejechaniu 10 tys. km, zużyje o 60 l paliwa mniej niż auto z niskiej jakości oponami. Przekłada się to na oszczędność 300 zł (przy cenie paliwa równej 5 zł za litr). Przy założeniu, że na jednym komplecie opon można przejechać 50 tys. km, daje to 300 l paliwa, czyli 1500 zł oszczędności podczas cyklu życia opon. To z kolei wiąże się ze znacznym ograniczeniem emisji CO2.

To, jak ważna jest dla Polaków kwestia oszczędności paliwa, pokazują odpowiedzi na pytanie: „Czy jeżdżąc samochodem jako kierowca starasz się zachować taki styl jazdy, żeby zużywać jak najmniej paliwa?”. 39% ankietowanych, którzy posiadają prawo jazdy, odpowiedziało, że zawsze starają się jeździć tak, aby samochód spalał jak najmniej paliwa, a 46% - że zazwyczaj się o to starają.

Większość Polaków wie, że ogumienie w samochodzie może im w tym pomagać. Na pytanie: „Czy według Ciebie opony są w stanie zapewnić mniejsze zużycie paliwa?” 68% ankietowanych odpowiada, że tak. Ponadto stojąc przed dylematem, jakie opony wybrać, 87% badanych zdecydowałoby się na opony droższe, ale takie, które zmniejszają zużycie paliwa (13% wybrałoby opony tańsze, ale zwiększające zużycie paliwa).

Continental

Każdy kierowca, który posiada samochód spalinowy, może zatem – wybierając opony o niskim oporze toczenia – jeszcze bardziej obniżać zużycie paliwa, zmniejszają tym samym swój ślad węglowy. Mniejsze opory toczenia są też kluczowe z punktu widzenia właścicieli samochodów elektrycznych, bo bezpośrednio wpływają na zasięg auta na prąd. Z kolei większy zasięg oznacza rzadsze ładowanie, co przy miksie energetycznym Polski, w którym większość energii elektrycznej stanowi ta powstająca w wyniku spalania węgla, jest kluczowe.

Obecnie po polskich drogach jeżdżą 10294 samochody w pełni elektryczne oraz 9377 aut hybrydowych typu plug-in (dane z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z lutego 2021 r.). Liczba ta będzie jednak dynamicznie rosła, o czym świadczą deklaracje z badania Continental Opony Polska, z których wynika, że już 23% ankietowanych bierze pod uwagę zakup nowego samochodu w pełni elektrycznego, a 26% rozważa zakup używanego auta na prąd.
Continental

Continental Opony Polska, wychodząc naprzeciw tym prognozom, opracował opony do samochodów elektrycznym i hybrydowym. Opona EcoContact 6 rozwiązuje specyficzne problemy związane ze zwiększoną wagą pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Pomaga to zrównoważyć potrzebę niskiego oporu toczenia, wysokiej przyczepności i wytrzymałości. Również inne linie opon premium firmy Continental, dzięki swoim najnowocześniejszym technologiom, spełniają wymagania stawiane współczesnym pojazdom elektrycznym.

Oprócz zanieczyszczenia powietrza problemem miast jest hałas. Dlatego niezwykle ważną cechą nowoczesnych opon jest niski współczynnik hałasu generowanego podczas jazdy. To szczególnie istotne w przypadku samochodów elektrycznych, bo jedynym wydawanym przez nie dźwiękiem jest właśnie szum toczących się opon.

Z omawianego badania wynika, że Polacy bardzo negatywnie oceniają poziom hałasu w miastach. Na pytanie: „Jak oceniasz natężenie hałasu generowane przez samochody na terenach miejskich?” aż 46% ankietowanych przyznało ocenę większą lub równą 8. W dziesięciostopniowej skali.

Continental

Z badania wynika także, iż 60% Polaków uważa globalne ocieplenie za jeden z najważniejszych światowych problemów. Za tym stwierdzeniem idą konkretne deklaracje. 58% Polaków zapytanych, jak często, robiąc zakupy, bierze pod uwagę wpływ kupowanych produktów na środowisko naturalne, odpowiada, że często, bardzo często lub zawsze. 43% wszystkich badanych idzie o krok dalej, deklarując, że jeśli producent danego produktu ogranicza emisję gazów cieplarnianych w procesie produkcyjnym, to chętniej wybiera jego produkty. Świadczy to o wysokiej świadomości Polaków dotyczącej wpływu wybieranych produktów na środowisko.
(oprac. ms)
------------
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 5-8 marca 2021 r. przez Continental Opony Polska we współpracy z InsightOut Lab na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.