W oczekiwaniu na powrót do normalności
Radosław Kraciuk, prezes SKFS i i ekspert ds. zakupów floty Grupy Polpharma S.A.
19.01.2022

W oczekiwaniu na powrót do normalności

Rozmowa z Radosławem Kraciukiem, prezesem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) i ekspertem ds. zakupów floty Grupy Polpharma S.A.



Redakcja - Właściwy sposób zarządzania parkiem samochodowym, to połowa sukcesu. Przeciągająca się pandemia i niestabilność przepisów prawnych raczej nie ułatwiają pracy. Jaki to był rok dla branży flotowej w Polsce ?

Radosław Kraciuk - Flota jest jednym z czynników kosztowych w każdej firmie. Gdy po pierwszym lockdownie w 2020 mocno odczuliśmy skutki wybuchu pandemii i wiele firm zawiesiło swoje plany wymiany parku samochodowego zastanawiając się nad dalszymi działaniami swoich organizacji, rok 2021 zaczął przywracać nam nadzieję nad powrotem normalności. Powstały nowe budżety, paliwo znacznie staniało, stopy procentowe spadły prawie do zera i zaczęliśmy na nowo planować wymiany naszych flot. Powoli ludzie zaczęli wracać do biur i pracy w terenie, co szybko można było zaobserwować po rosnących przebiegach naszych aut. Był to sygnał pozytywny oznaczający, że pracownicy ruszyli w teren. Wydawało się, że wszystko wraca do normy.

Oczywiście ceny paliwa powoli zaczynały rosnąć, ale nie było w tym nic dziwnego, wszystko posuwało się w ramach prognozowanego trendu. Zamówienia nowych aut ruszyły, ale niestety przyszedł kryzys półprzewodnikowy. Początkowo wszystkim się zdawało, że to przejściowe problemy z dostępnością aut i każdy na swój sposób szukał rozwiązań jak wyjść z tego kryzysu. Jednak problem z brakiem dostępności samochodów narastał, dlatego i tak opóźnione wymiany aut znów stały się zagrożone. Do tego rosnąca inflacja, koszty usług i innych materiałów sprawiły, że stanęliśmy przed mnóstwem wyzwań i zaczęło się gaszenie pożarów.

SKFS na trwałe wpisało się w strukturę rynku flotowego w naszym kraju. Jak ocenia pan dotychczasowy dorobek Stowarzyszenia?

SKFS dział od 2005 roku i jest rozpoznawalną organizacją na rynku flotowym. W ramach naszych działań mamy już kilka projektów, które na stałe wbudowały się w nasz kalendarz. Mamy naszą Akademię Fleet Managera, która niestety w ostatnim roku musiała zostać przeniesiona na formułę on line, gdzie trwają szkolenia wyłącznie członków SKFS. Mają oni okazję zapoznać się z nowymi rozwiązaniami i produktami dostawców oraz podzielić się rozwiązaniami jakie udało im się zastosować w swoich flotach.

Po rocznej przerwie wywołanej pandemią i lockdownem ruszyła IV edycja flotowych studiów podyplomowych „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Dzięki współpracy ekspertów ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), przy współpracy z kadrą naukową Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej został opracowany program studiów, który z roku na rok ewoluuje odpowiadając na potrzeby zmieniającego się rynku flotowego.

Należy również pamiętać o naszym autorskim projekcie badawczym jakim jest Profesjonalny Test Flotowy SKFS, który należy do najważniejszych wydarzeń flotowych. Zeszłoroczna, XII edycja testu po raz pierwszy poświęcona była napędom alternatywnym, tzn. samochodów elektrycznych (BEV) i hybryd typu Plug-in (PHEV). Zwieńczeniem tego testu jest Gala SKFS, na której podsumowujemy wyniki testu i wręczamy statuetki zwycięzcom poszczególnych kategorii.

Koniec roku to już standardowo tuż po Gali SKFS „Akcja Mikołajki”, w której staramy się spełnić marzenia dzieci z domów dziecka. Cieszy nas tak licznej zaangażowanie naszych członków oraz wsparcie innych podmiotów flotowych i nie tylko. To bardzo fajne uczucie, gdy przy tak niesprzyjających okolicznościach zewnętrznych, pogarszającej się sytuacji na rynku nie gaśnie w nas nadzieja i chęć pomocy niesienia innych szczególnie tym najmniejszym, tak przez życie pokrzywdzonym.

Jakość waszej oferty jest weryfikowna w ramach Profesjonalnego Testu Flotowego. Członkowie SKFS oceniają auta dostępne na rynku. Czy ograniczone dostawy nowych samochodów wywołane brakiem półprzewodników mocno zdezorganizowały funkcjonowanie dużych flot firmowych?

Podczas ostatniego Profesjonalnego Testu Flotowego SKFS postanowiliśmy zająć się testem i analizą napędów alternatywnych, które w ostatnim czasie dość mocno się rozwinęły i na rynku pojawiło się tak wiele nowych aut z tego rodzaju napędami. Mimo tego jak zwykle w rozmowach kuluarowych nie obyło się bez dyskusji na temat ograniczonych dostaw aut wywołanych przez kryzys półprzewodnikowy. Nasze wątpliwości i problemy, które się pojawiły mieliśmy okazję przedyskutować z przedstawicielami importerów, ale niestety realia rynkowe okazały się nieubłagane.

Elektromobilność to bliska rzeczywistość czy odległa przyszłość - czy program „Mój elektryk” przyśpieszy przejście z floty spalinowej na elektryczną?

Elektromobilność to już ściśle określona data. W ubiegłym roku mogliśmy się szerzej zapoznać z tym tematem. Czy program „Mój elektryk” przyśpieszy przejście z floty spalinowej na elektryczną? Nie jestem pewien. Cena zakupu auta elektrycznego to tylko jeden z elementów, a dla nas ważne jest przede wszystkim TCO i mobilność. Rosnące koszty usług, koszt pieniądza, koszt energii na pewno nie wpłyną pozytywnie na oceny tego rozwiązania. Dodatkowo pamiętajmy, że we flotach znaczna część aut wykorzystywana jest przez handlowców, którzy muszą swobodnie przemieszczać się po całym kraju.

Z jednej strony więc termin wydaje się odległy, ale pojawia się pytanie czy nadążymy ze zmianami i dostosowaniem się rynku do naszych potrzeb. Z drugiej strony postęp technologiczny w tym obszarze nabiera tempa i ta „odległa przyszłość” może się wydarzyć już za chwilę. W tej chwili myśląc o elektromobilności skupiamy się na prądzie elektrycznym i sposobach jego pozyskania, aby osiągnąć rzeczywisty poziom zeroemisyjności. Może za chwilę nastąpi kolejna rewolucja przemysłowa, która rozwiąże wszystkie problemy i zupełnie inaczej spojrzymy na to zagadnienie.

Czy słyszeliście np. o helu-3? Na Ziemi jest go bardzo mało, za to na Księżycu są jego nieograniczone ilości. W przyszłości może to być paliwo wykorzystywane w reakcji fuzji termojądrowej, które okaże się bardzo wydajnym i czystym źródłem energii (wydajność tego procesu jest niemal dwukrotnie większa niż w przypadku elektrowni atomowych i znacznie przewyższą tę z elektrowni węglowych). Wydobycie helu-3 z Księżyca jest na razie mało prawdopodobne, ale technologia rozwija się bardzo dynamicznie i eksperci nie mają wątpliwości, że wkrótce wykorzystywany na Ziemi izotop będzie pochodził z Księżyca i nie jest to fragment powieści science-fiction.

Jak prognozuje pan rozwój rynku flotowego w 2022 roku?

Wszyscy czekamy na koniec pandemii związanej z wirusem SARS-CoV-2, na stabilizację gospodarki, zakończenie się kryzysu półprzewodnikowego, dostępności aut i tym podobnych problemów czyli na powrót do normalności.

Dziękujemy za rozmowę.