SEAT o wyższości aut hybrydowych plug-in
César Méndez, szef Działu Badań i Rozwoju Hybryd w SEAT S. A.
05.01.2022

SEAT o wyższości aut hybrydowych plug-in

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) trzy na dziesięć pojazdów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej to auta hybrydowe. Wśród najszybciej rosnących rynków samochodów typu PHEV w trzecim kwartale 2021 r. znajdują się m.in. Polska, Hiszpania oraz Włochy. W związku z tym rosnącym trendem, wśród kierowców pojawia się coraz więcej pytań dotyczących samochodów hybrydowych. Na niektóre z ich odpowiada ekspert SEAT-a, César Méndez, szef Działu Badań i Rozwoju Hybryd w SEAT S. A.


Redakcja: Jaki jest zasięg elektryczny pojazdów hybrydowych?

César Méndez: Zaletą pojazdów typu PHEV jest fakt, że nie są one zależne od silnika spalinowego. Posiadają gniazdo, przez które następuje pełne naładowanie energią akumulatora. Całkowity zasięg elektryczny tego typu pojazdów zależy jednak od wielu zmiennych m.in. od warunków na drodze czy udogodnień, z których decyduje się korzystać kierowca. Przykładowo, zasięg elektryczny SEAT-a Tarraco e-HYBRID wynosi 49 kilometrów. To wystarczy, aby na co dzień korzystać z samochodu w pełnym trybie elektrycznym.

Czy samochody hybrydowe nadają się na długie podróże?

Z pewnością. Dzięki wydajnemu połączeniu silników spalinowych i elektrycznych samochód jest w stanie bez problemu pokonywać trasy średnio- i długodystansowe. Opierając się ponownie na przykładzie SEAT-a Tarraco e-HYBRID, który przy konieczności dłuższych podróży wykorzystuje zarówno silnik elektryczny, jak i benzynowy, zasięg pojazdu wynosi do 730 km bez konieczności tankowania.

Jak długo trwa ładowanie?

Wszystko zależy od rodzaju używanego kabla i maksymalnej wartości prądu przy ładowaniu. Klienci, którzy korzystają z domowej stacji ładowania SEAT Wallbox mogą w optymalnych warunkach naładować samochód w zaledwie trzy i pół godziny.

Jak wygląda proces odzyskiwania energii?

Odbywa się on na dwa sposoby. Pierwszy polega na tym, że po zwolnieniu pedału gazu silnik zaczyna pracować jak generator, który wykorzystuje bezwładność pojazdu. Drugą metodą odzyskiwania energii jest mechanizm hamowania odzyskowego, który uruchamia się po lekkim naciśnięciu pedału hamulca.

Jak samochody hybrydowe radzą sobie w niskich temperaturach?

Powszechnie istnieje obawa, że tego typu samochody nie sprawdzą się podczas mroźnych zim, gdzie temperatury spadają znacznie poniżej 0°C. Jednak pojazdy hybrydowe są skonstruowane w ten sposób, że poniżej -10°C pracuje silnik spalinowy, natomiast wraz ze wzrostem temperatury, uruchomia się silnik elektryczny. Dlatego też jest to dobra opcja, bez względu na panujące warunki atmosferyczne.

W portfolio SEAT-a dostępne są dwa modele z napędem hybrydowym: SEAT Tarraco e-Hybrid oraz SEAT Leon, zarówno w wersji 4-drzwiowej, jak i Sportstouer. Bogata, zelektryfikowana gama zaledwie trzyletniej marki CUPRA, obejmuje już sześć hybrydowych wersji plug-in: CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer i CUPRA Formentor, dostępnych w dwóch wersjach silnikowych. (oprac. ms)