Spokojnego nowego Iveco
Leasing na fali wznoszącej
Monika Constant, prezes zarządu ZPL
18.12.2023

Leasing na fali wznoszącej

Rozmowa z Moniką Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu

 

Redakcja: Za nami 2. edycja konferencji „Leasing a ubezpieczenia”. Jakie nowe zagadnienia i wyzwania były przedmiotem dyskusji i wymiany doświadczeń branży leasingu i ubezpieczeń?

Monika Constant: Przygotowując się do kolejnej edycji stwierdziliśmy, że jest dużo obszarów, o których warto rozmawiać i które są punktem styku albo wyzwaniem dla obydwu branż. Postanowiliśmy więc podzielić konferencję na 4 kluczowe obszary tematyczne, które były omawiane w ciągu 2 dni. Tematyka digitalizacji obejmowała chatboty, voiceboty, wykorzystanie sztucznej inteligencji i w ogóle wszelkich rozwiązań, które pozwalają przyspieszyć, ułatwić i uelastycznić proces zdalnej obsługi klienta.

Kolejny obszar był poświęcony klientom naszych branż. Jak sprawić, żeby chcieli pozostać z naszą firmą? Żeby wybrali nasze rozwiązanie i chcieli z nami współpracować? Tu ważne jest, żebyśmy mieli wiedzę o potrzebach obecnych i przyszłych klientów. Dyskutowaliśmy także o praktycznych rozwiązaniach, które na co dzień są stosowane w ramach współpracy obu branż, w tym o aspektach prawnych. Oczywiście nie pominęliśmy tematu „na topie”, który już teraz jest wyzwaniem dla wielu firm, związanego z szeroko rozumianym ESG, czyli zarządzaniem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, społecznych i korporacyjnych. Staraliśmy się jak najbardziej kompleksowo poruszyć kwestie, które są obecnie ważne dla obu branż.

W jakim zakresie już teraz wykorzystywane są nowe technologie w branży leasingu?

Myślę, że nie można przedstawić jednego rozwiązania. Każda z firm ma swoje własne, które albo już wdrożyła, albo je implementuje, albo dopiero się do nich przymierza. Jest to częścią procesu wypracowywania dobrych praktyk, wytycznych dla branży, nad którymi pracuje między innymi Grupa ds. Digitalizacji przy Związku Polskiego Leasingu.

Mimo braku jednego wspólnego rozwiązania dla całej branży, są już firmy, które poradziły sobie z ograniczeniami związanymi z wymogiem tzw. mokrego podpisu. Pokazujemy więc, że można przeprowadzić klienta w sposób zdalny przez większość procesu sprzedażowego, od wyboru formy leasingu aż po obsługę i rozwiązywanie problemów z ewentualnymi szkodami pojazdów w leasingu. Część naszych firm członkowskich jeszcze bada ten teren, ale niewątpliwie jest to obecnie najważniejsze wyzwanie, przed którym stoi branża leasingowa.

Czy to oznacza, że czeka nas rewolucja obsługi klienta, który planuje wziąć w leasing pojazd? A może już w niej uczestniczymy?

Nie nazwałabym tego procesu rewolucją. To raczej naturalna ewolucja i odpowiedź na oczekiwania firm leasingowych i ich klientów. Jako Związek jesteśmy aktywni, na przykład już wprowadziliśmy rozwiązanie, które pozwala wielokrotnie skrócić proces dostarczenia leasingowanego pojazdu klientowi. Jest to tak zwany system dokumentów strukturyzowanych, z którego korzystają firma leasingowa i dealer samochodów. Wypełnianie i przesyłanie formularzy, potwierdzeń czy specyfikacji, wymiana informacji i zatwierdzanie poszczególnych etapów wydania klientowi samochodu – wszystko odbywa się zdalnie i w niezwykle krótkim czasie, a dodatkowo system eliminuje liczbę błędów w dokumentacji.

Mamy nadzieję, że docelowo cały proces uda nam się sfinalizować w ramach jednego dnia lub nawet kilku godzin. Kolejnym rozwiązaniem, nad którym pracuje Związek Polskiego Leasingu, jest kwestia wprowadzenia e-rejestracji samochodów. W tym przypadku jesteśmy zależni od dwóch elementów. Po pierwsze, od zapisów prawa o ruchu drogowym, które staramy się odpowiednio zaadaptować, aby również firmy leasingowe mogły rejestrować samochody w sposób zdalny. Drugą kwestią jest konieczność oczekiwania na rozwiązania technologiczne Ministerstwa Cyfryzacji oraz wydziałów komunikacji. Ten proces już trwa, ale wiemy, że wymaga jeszcze wielu miesięcy pracy.

Wspomniała pani o ESG. Jaki wpływ wywiera ESG na zrównoważony rozwój branży leasingu i ubezpieczeń?

W zakresie ESG również podjęliśmy konkretne działania. Razem z profesjonalnym partnerem przygotowujemy narzędzia do mierzenia śladu węglowego finansowanych przez firmy leasingowe aktywów, na początek – pojazdów osobowych. Będą mogły z niego korzystać bezpłatnie wszystkie firmy członkowskie naszego Związku. Jest to wyjątkowy projekt branżowy w skali Polski i planujemy rozpoczęcie wdrażania go i realnego wykorzystywania już w początkach 2024 roku. Dodatkowo, podczas naszych konferencji branżowych, takich jak „Leasing a ubezpieczenia”, podejmujemy tematy związane z ESG, staramy się też przygotowywać i edukować naszych klientów w tych obszarach.

Przed nami rok 2024 i jubileusz 30-lecia Związku Polskiego Leasingu. Jak z perspektywy tej rocznicy ZPL ocenia swoje dokonania?

To bardzo ważna dla nas data, ponieważ pierwsze firmy leasingowe i pierwsze umowy leasingowe były podpisywane na startowym etapie transformacji polskiej gospodarki, w początkach lat 90-tych. Przedsiębiorcy dość szybko polubili i zaufali tej formie finansowania i już od 30 lat z satysfakcją wspieramy firmy w ich rozwoju.

Leasing stał się najczęściej wybieraną przez podmioty biznesowe formą finansowania zakupów do przedsiębiorstwa, oczywiście poza gotówką. Dlatego w roku 2024 ruszymy z kampaniami edukacyjnymi, które wzmocnią pozycję leasingu, jako wygodnego, elastycznego i nowoczesnego narzędzia finansowania rozwoju biznesu. Będziemy często się spotykać z firmami leasingowymi i ich partnerami, rozmawiać z decydentami i prawodawcami, ale i z branżami, bez których nie wyobrażamy sobie funkcjonowania nowoczesnego leasingu, między innymi właśnie z sektorem ubezpieczeń czy cyfryzacji. To będzie tym ciekawszy moment, że dokładnie na początku roku planujemy bicie kolejnych rekordów.

Wszystko wskazuje na to, że osiągniemy – po raz pierwszy w historii – 100 miliardów zł w ciągu jednego roku przekazanych polskim przedsiębiorstwom na sfinansowanie zakupów środków trwałych. Wiemy już też, że aktywny portfel wszystkich obecnie trwających umów leasingowych właśnie przekroczył 200 miliardów zł. Jednocześnie, w jubileuszowym roku osiągniemy niewyobrażalną kwotę biliona złotych, które w ciągu 30 lat przeznaczyliśmy na inwestycje firm, a więc i na rozwój gospodarczy Polski. To są imponujące liczby, które pokazują, że leasing ma się naprawdę dobrze i jako branża jesteśmy gotowi do dalszego wspierania rozwoju działających na naszym rynku przedsiębiorców.

Można stwierdzić, że leasing pozostaje na fali wznoszącej...

Tak, leasing rośnie i się umacnia. Doskonale oddaje ten stan nasze hasło: „Leasing. Napędzamy gospodarkę”.

Dziękujemy za rozmowę.

____________________

Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i polsko-francuskich Studiów Master HEC/SGH, przez 20 lat była związana z francuskim biznesem, a przez ponad 13 lat pełniła funkcję dyrektora generalnego Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. W 2017 r. została odznaczona przez ambasadora Francji w Polsce Narodowym Orderem Zasługi za wybitne osiągnięcia w umacnianiu polsko-francuskiego partnerstwa.