BP Advertisement
Jeszcze trochę pobędziemy z tradycyjnymi napędami
Grzegorz Handzlik, dyrektor sprzedaży samochodów osobowych Ford Polska
25.10.2023

Jeszcze trochę pobędziemy z tradycyjnymi napędami

Rozmowa z Grzegorzem Handzlikiem, dyrektorem sprzedaży samochodów osobowych Ford Polska



Redakcja - Gama modelowa Forda jest wciąż uzupełniana o nowe modele, by wymienić Ford Tourneo, E-Transit, pikapa Ranger, a ostatnio na polski rynek trafił nowy Bronco. Jest to kompletna oferta modelowa, które z nich są wiodącymi w kontraktach flotowych?

Grzegorz Handzlik - Jeśli chodzi o markę Ford na polskim czy europejskim rynku, to w pełni korzystamy z tego, że jesteśmy firmą globalną. Już 120 lat funkcjonujemy w branży motoryzacyjnej, mamy w swojej ofercie pełną paletę samochodów, również dostawczych. W Europie jesteśmy bezapelacyjnie marką numer jeden, jeśli chodzi o lekkie samochody dostawcze. Oprócz samochodów dostawczych mamy również tradycyjnie silną pozycję wśród samochodów osobowych. Mam na myśli takie bardzo popularne SUV-y, jak Puma i o numer większy Kuga, występujący również z napędem na cztery koła. Zresztą jeśli chodzi o ten napęd, mamy w tym względzie ogromne tradycje wynikające z całej historii Forda. Są w ofercie na polskim rynku dwa takie typowo terenowe, mocarne, ale bardzo wyrafinowane technicznie samochody. Pierwszy z nich to jest pikap, który występuje jako model Ranger lub Raptor z bardzo mocnymi sprawdzonymi silnikami benzynowymi i Diesela, jak np. ten turbodoładowany, trzylitrowy. Jeśli chodzi o naszą najnowszą propozycję, model Bronco, to samochód, który również czerpie pełnymi garściami z tradycji Forda. Jest to pojazd ekstremalnie terenowy, usytuowany w najwyższej grupie samochodów, które potrafią poruszać się naprawdę w najtrudniejszym terenie. Ma różne tryby jazdy - do dróg kamienistych, błota, śniegu. Można tym samochodem również brodzić w wodzie. Ma bardzo dobre kąty zejścia natarcia, kąt rampowy i wiele innej użytkowej elektroniki, która w momencie, gdy kierowca popełni jakiś błąd, wybacza i koryguje. W sumie mamy pełną ofertę produktową, to jest samochody osobowe, dostawcze i terenowe. Warto podkreślić, że Ford jest znaczącym graczem na rynku, jeśli chodzi o samochody elektryczne, zarówno w segmencie pojazdów dostawczych, gdzie w zasadzie nie tylko opanowaliśmy, co budujemy rynek elektrycznych takich samochodów elektrycznej wersji E- Transit w różnych adaptacjach nadwozia. W samochodach osobowych mamy bardzo dobrze przyjęty na rynku bestseller - w pełni elektryczny Ford Mustang Mach E.

Modele marki Ford wyróżnia wysoki stopień zaawansowania technologicznego oraz - jak pan wspomniał - różnorodność napędów. W jakim stopniu za gamą modelową idzie również wsparcie serwisowe i przygotowanie stacji ASO dla użytkowników indywidualnych oraz flotowych, którzy zdecydowali się wybrać auta waszej marki?

Bardzo dużą wagę przykładamy do tego, aby klient był zadowolony z zakupu samochodu nie tylko w momencie, gdy wyjeżdża z salonu, ale przez cały okres jego użytkowania. Oczywiście, wszystkie nasze modele mają pełną gwarancję producenta, nie tylko ustawową, ale na przykład w przypadku Forda Mustanga E gwarancja na baterie sięga 8 lat i naprawdę jest to rozwiązanie, które powoduje, że ten samochód można przez długie lata bezstresowo użytkować. Ponadto, wszystkie nasze autoryzowane stacje serwisowe są wyposażone w narzędzia, a pracownicy w wiedzę niezbędną do serwisowania wszystkich wersji samochodów, nawet tych najbardziej wyrafinowanych technicznie. Jako potwierdzenie naszej strategii i pewności, że nasze produkty są naprawdę najwyższej jakości niech świadczy fakt, że na elektrycznego Macha E oferujemy zawarty w cenie samochodu pakiet rozszerzonej gwarancji do ośmiu lat i 160 000 km, w tym pakiet serwisowy. Użytkownik nie ponosi więc kosztów serwisowania swojego samochodu. To samo rozwiązanie stosujemy w przypadku samochodów osobowych Focus, Puma czy Kuga.

Liczne kontrakty na dostawy modeli TransitConnect, E-Transit czy Mach-E wskazują, że marka Ford jest ważnym dostawcą samochodów dla klientów instytucjonalnych. Jaką pozycję w strategii sprzedaży Ford Polska zajmują klienci flotowi?

Zajmują bardzo ważną pozycję w strategii flotowej. Historycznie Ford miał bardzo wysoką pozycję wśród tych klientów, a w ostatnim czasie zauważamy również bardzo duże zainteresowanie pewnie wynikające z tego, że nasze samochody w użytkowaniu okazują się bardzo przyjemne, a przede wszystkim trwałe i niezawodne. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze stromy mniejszych firm z sektora MŚP jak i również klientów indywidualnych.

Jak pan widzi przyszłość marki Ford w kontekście rozwoju napędów. Mamy wytyczne Unii Europejskiej zawarte w pakiecie Fit for 55, które już teraz budzą wiele wątpliwości, a przecież wytyczają kierunek rozwoju na rynku globalnym. Czy Ford zdecyduje się na auta wyłącznie elektryczne, czy też pozostanie przy tym wyborze alternatywnych?

Myślę, że wiele się tutaj nie zmieni. W 2035 roku chyba każdy producent w segmencie samochodów osobowych będzie musiał być zdecydowanym na auta wyłącznie elektrycznym. My mamy bardzo dobrą strategię polegającą na tym, że w ofercie mamy każdy rodzaj napędu, bo posiadamy silniki benzynowe, diesle, mamy również miękkie hybrydy, pełne hybrydy, hybrydy plug-in i również samochody w pełni elektryczne. Na dzisiaj, gdyby ktoś chciał sprawdzić, jaka technologia istnieje na rynku, to na przykładzie marki Ford może ją przetestować na wybranych modelach. Tą strategię kontynuujemy, ale z pewnoscia jeszcze trochę czasu pobędziemy z bardziej tradycyjnymi napędami.

Dziękujemy za rozmowę.