Jak efektywnie przejść z floty spalinowej na elektryczną
Bartłomiej Siuchniński, kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Financial Services Polska
09.12.2021

Jak efektywnie przejść z floty spalinowej na elektryczną

Rozmowa z Bartłomiejem Siuchnińskim, kierownikiem Działu Sprzedaży Flotowej (Fleet Sales Manager) Volkswagen Financial Services Polska



Redakcja - Kolejne kontrakty Volkswagen Financial Services na dostawę aut elektrycznych do flot potwierdzają, że firmy poważnie podchodzą do postępującego procesu elektryfikacji parku samochodowego. Jak efektywnie można przejść z floty spalinowej na elektryczną?

Bartłomiej Siuchniński: Firmy coraz poważniej zaczynają rozważać wymianę części samochodów swojej firmowej floty na auta elektryczne (BEV) lub hybrydowe (PHEV). Powodów jak zwykle jest kilka: czasem zwykła chęć przetestowania nowych rozwiązań (np. w formie wynajmu kilku samochodów tzw. pullowych), ale coraz częściej jest to całkowicie świadomy krok w realizacji długoterminowej strategii wymiany tradycyjnej floty na auta elektryczne. Czasami jest też tak, że decyzja zapada w centrali klienta i spółka w Polsce po prostu musi spełnić wymagania właściciela odnośnie emisji CO2 dla wszystkich użytkowanych aut.

Żeby mówić o efektywnym przejściu na „zielone” pojazdy należy przede wszystkim zbadać obecne profile użytkowników, czyli zweryfikować, jakie pokonują maksymalne dystanse, gdzie i na jak długi czas parkują samochód lub czy mają możliwość ładowania samochodu w domu. Ta wiedza pozwoli na przejście o krok dalej, czyli wyselekcjonowanie samochodów, które kwalifikują się do wymiany na modele elektryczne. To, gdzie będą one ładowane, w dużej mierze zdeterminuje TCO (całkowite koszty posiadania) nowej floty, ponieważ różnica w cenie prądu pomiędzy różnymi sposobami ładowania może wynieść nawet kilkaset procent.

Wybór nowego samochodu do floty, zwłaszcza elektrycznego, to nie lada wyzwanie. Wymaga wiedzy, doświadczenia, analizy rynku motoryzacyjnego. W jakim stopniu menedżerowie flot mogą liczyć na profesjonalne wsparcie ze strony ekspertów VWFS? Czy narzędzia typu e-konsulting czy e-aplikacja są wystarczającym wsparciem?

Jako Volkswagen Financial Services chcemy oferować pełen ekosystem rozwiązań, które pozwolą na przeprowadzenie klienta przez proces elektryfikacji niemal „za rękę”. Ta oferta będzie się składać z narzędzi konsultacyjnych (np. jak liczyć TCO dotychczasowej floty oraz tej rozszerzonej o „elektryki”), bazujących na wiedzy ekspertów VWFS i naszych partnerów, specjalizujących się m.in. w infrastrukturze do ładowania.

Już teraz mamy bardzo użyteczne narzędzie, aplikację online do oceny zarówno optymalnych napędów, jak i innych aspektów potencjalnej elektryfikacji floty. Mechanizm jest prosty: z aplikacji tworzymy link do ankiety online, którą fleet manager wysyła do wybranej grupy użytkowników floty w swojej fimie. Pytania w ankiecie to m.in. jaki dzienny dystans pokonują, jakimi trasami się poruszają (autostrady, miasto, wieś) lub czy mają możliwość ładowania samochodu w domu. Całość zajmuje dosłownie kilka minut. Po wypełnieniu ankiet aplikacja jest w stanie wskazać samochody, które kwalifikują się do wymiany na BEV lub PHEV. Uważam, że jest to ciekawy pierwszy krok do otwarcia dyskusji wewnątrz firmy na temat elektryfikacji floty. Zachęcamy naszych klientów do przetestowania tego narzędzia.

Oprócz tego, wspólnie z marką Volkswagen prowadzimy szereg innych działań, w tym doradztwo dla naszych klientów w kwestii infrastruktury do ładowania (np. czy warto inwestować we własne ładowarki na firmowym parkingu).

Samochody elektryczne nie należą do tanich, a koszty ich eksploatacji (TCO) rozkładają się inaczej niż w przypadku aut spalinowych. Co przemawia na korzyść wyboru samochodu elektrycznego do floty?

Patrząc przez pryzmat całkowitych kosztów posiadania floty, cześć wydatków będzie wyższa (cena katalogowa i fakturowa auta, ubezpieczenie), a część niższa (serwis, koszt ładowania) niż w przypadku aut spalinowych. Do tego od niedawna dochodzą subwencje ze strony NFOŚIGW w ramach programu „Mój Elektryk”, które obejmują także auta leasingowane i które również wpływają na obniżenie TCO. Pamiętajmy, że w przypadku aut elektrycznych zyskujemy aspekty, których nie dają auta spalinowe - zerową emisję CO2 i ciszę podczas użytkowania auta.

Ruszył rządowy program „Mój Elektryk”. Jak wygląda zainteresowanie ofertą Volkswagen Financial Services po jego uruchomieniu, zwłaszcza ze strony klientów instytucjonalnych zdecydowanych na leasing auta elektrycznego?

Od 17 listopada zaczęliśmy przyjmować wnioski o leasing aut elektrycznych z dofinansowaniem w ramach programu „Mój Elektryk”. Dotyczy to zarówno ścieżki detalicznej, gdzie sprzedawca z salonu wypełni wspólnie z klientem wniosek, jak i flotowej, gdzie klient może liczyć na wsparcie opiekuna flotowego Volkswagen Financial Services. Dotacja w całości zostanie zaliczona jako opłata wstępna, która obniży kapitał do spłacenia, a tym samym miesięczne raty. Klienci już od kilku miesięcy pytali o dopłaty związane z leasingiem, więc dzisiaj, gdy już znamy wszystkie procedury, przedsiębiorcy są bardziej chętni do podjęcia decyzji o sfinansowaniu auta elektrycznego.

Dziękujemy za rozmowę

________________________________________________

Bartłomiej Siuchniński, kierownik Sprzedaży Flotowej Makroregionu Polska Centralna oraz Południe/Wschód w Volkswagen Financial Services Polska. Ma ponad 15-letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej. Od czerwca 2010 roku pracuje w Volkswagen Financial Services i od początku w obszarze sprzedaży – od bezpośrednich kontaktów z klientami flotowymi/CFM, przez stanowisko kierownika działu, do kierowania sprzedażą i zespołem sprzedaży. Zajmuje się także kluczowymi projektami z obszaru flot związanymi m.in. z elektromobilnością. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.