Spokojnego nowego Iveco
Dacia: auta dobre, solidne i funkcjonalne
Grzegorz Zalewski, dyrektor marki Dacia
07.07.2023

Dacia: auta dobre, solidne i funkcjonalne

Rozmowa z Grzegorzem Zalewskim, dyrektorem marki Dacia

 

Redakcja: Marka Dacia przeszła ogromną ewolucję, jej samochody stają się coraz bardziej funkcjonalne i nowoczesne. Jak z Pana perspektywy, tj. dyrektora zarządzającego marką Dacia w Polsce i Europie Wschodniej, wygląda czy też różni się rynek Dacii w Europie Wschodniej i Zachodniej?

Grzegorz Zalewski: W tych krajach marka wchodziła na nowo na rynek z pewnym bagażem niekoniecznie dobrych doświadczeń. Czegoś podobnego nie było w Europie Zachodniej. Przez wiele lat pokutowało w naszych krajach trochę lekceważące podejście do Dacii jako byle jakiej marki. Przez te lata wraz ze zmianami marki i rozwojem gamy modelowej, która staje się coraz bardziej nowoczesna i wytrzymała, nie musimy się już wstydzić. Dzisiaj postrzeganie Dacii jest kompletnie inne niż jeszcze parę lat temu.

Natomiast w sposób ewidentny, to co odróżnia rynek Dacii Europy Środkowo-Wschodniej od Europy Zachodniej to zapotrzebowanie na samochody z napędem na 4 koła. Na przykład na Słowacji i w Czechach, gdzie jest dużo terenów górzystych, Duster 4x4 jest świetnym rozwiązaniem za stosunkowo przystępną cenę.

Z kolei w krajach bałtyckich gdzie jest wiele dróg szutrowych, nie do końca jeszcze dobrej jakości, np. wersja Extreme z wyższym zawieszeniem, która nie boi się wjechać w trudny teren, jest tym modelem, który ludzie sobie cenią. I to nas wyróżnia na plus od Europy Zachodniej. Nasi klienci wybierają te samochody w najwyższych wersjach wyposażenia, a przy tym ich cena jest konkurencyjna w tej klasie aut.

W branży motoryzacji systematycznie postępuje proces elektryfikacji. Jak w związku z tym rozwija się koncepcja napędów dla marki Dacia? Czy marka pozostanie w kręgu tradycyjnych napędów spalinowych oraz LPG czy też wejdzie na ścieżkę elektromobilności?

Sądzę, że jak najdłużej będziemy starali się sprzedawać samochody z napędem spalinowym, które oczywiście będą spełniały wszystkie normy emisji spalin. W ramach Grupy Renault mamy rozwiązania, które są do dyspozycji każdej z marek, więc jeżeli nadejdzie taki moment, że trzeba będzie mocniej zainwestować w samochody elektryczne, to Dacia jest na to gotowa, bo te rozwiązania są już dostępne.

Natomiast jeszcze raz wrócę do napędu LPG, który się sprawdza naprawdę bardzo dobrze. Klienci to doceniają. Widziałem badania, które pokazywały cały cykl „życia” produktu od momentu pozyskania surowców do momentu, kiedy został już zrecyklingowany. Wynika z nich, że ślad węglowy samochodu z napędem LPG jest mniejszy niż hybrydowego. Ciekawe...

Dacia zaprezentowała ostatnio gamę modelową Sandero Stepway, Duster i Jogger w nowym poziomie wyposażenia Extreme. Czy będą Państwo w przyszłości rozwijali nowe funkcjonalności i opcje wyposażenia w tych modelach?

Jedną z rzeczy, na którą kładziemy olbrzymi nacisk jest funkcjonalność. Chcemy, żeby nasi klienci za przystępną cenę mogli nabyć dobry, solidny i funkcjonalny samochód. Modele Dacia w wersji Extreme to nie tylko narzędzie pracy, ale również coś, co pozwala fajnie spędzić czas. Już niedługo nasi klienci przekonają się, że modele te oferują fantastyczne rozwiązania, jeżeli chodzi o funkcjonalność. Zdecydowanie w tym kierunku będziemy się rozwijali.

W jaką grupę odbiorców celuje marka Dacia? Czy to tylko klienci indywidualni czy też firmowi?

To nie jest tak, że marka Dacia jest zainteresowana tylko klientem indywidualnym. Chcę jasno powiedzieć, my nie dajemy rabatów. Jesteśmy jednak w stanie zaproponować innego rodzaju rozwiązania, które spowodują, że nasze samochody będą dla firm opłacalne. Jednym z takich rozwiązań jest oferta auta z napędem LPG, która generuje oszczędności na paliwie rzędu 40%. Podobnie jeżeli weźmiemy pod uwagę wartości rezydualne.

Może nie wszyscy wiedzą, ale Dacia ma bardzo wysokie wartości rezydualne, więc samochód nie traci na wartości w okresie eksploatacji. Atrakcyjnie prezentuje się również trzyletnia fabryczna gwarancja, którą możemy połączyć z finansowaniem. Absolutnie nie zamykamy się na firmy, natomiast nie dajemy rabatów i to trzeba powiedzieć jasno.

Dziękujemy za rozmowę.

____________________________________________

Grzegorz Zalewski pracę w Renault Polska rozpoczął w 1991 roku. Był m.in. Dyrektorem ds. Sprzedaży i Sieci, Dyrektorem ds. Klienta oraz Dyrektorem Marketingu w Renault Polska. Od 2008 roku pełnił funkcję Dyrektora Generalnego i Prezesa Zarządu Renault Polska. W 2013 został mianowany Dyrektorem Generalnym nowego terytorium handlowego "East", obejmującego Polskę, Estonię, Litwę, Łotwę, Czechy, Słowację i Węgry. Następnie pracował w strukturach Renault Retail Group we Francji, aby wrócić do Polski i objąć stanowisko General Manager Dacia Brand dla terytorium East.