Spokojnego nowego Iveco
Branża flotowa stała się bardziej dojrzała
Marek Andruchów, prezes SKFS, szef floty BNP Paribas Bank Polska SA
17.02.2023

Branża flotowa stała się bardziej dojrzała

Rozmowa z Markiem Andruchów, prezesem SKFS, szefem floty BNP Paribas Bank Polska SA

 

Redakcja - Czy trudna sytuacja za naszą wschodnią granicą oraz kłopoty w dostawach komponentów do produkcji aut wpłynęły na kondycję branży ?

Marek Andruchów - Do wymienionych wyżej okoliczności, które miały wpływ na rynek samochodowy dodałbym jeszcze kryzys energetyczny oraz, w konsekwencji galopującą inflację i ciągłe wzrosty stóp procentowych. Wszystkie te czynniki sprawiły, że rynek stał się mniej przewidywalny i odwróciła się proporcja popytu do podaży. Zarządzający flotami zamiast myśleć o wymianie samochodów raczej wydłużali okresy ich eksploatacji czekając na poprawę sytuacji. Zdecydowanej poprawy nie zauważyłem, jednak uczestnicy rynku przywykli do nowych okoliczności i na nowo rozpoczynają proces wymiany.

Jest jeszcze jeden aspekt, o którym warto przy tej okazji wspomnieć - są to zweryfikowane relacje biznesowe między importerami a fleet menedżerami. Jak w każdej trudnej sytuacji dowiedzieliśmy się, na kogo możemy liczyć i kto jest przysłowiowym przyjacielem w biedzie. Podsumowując, uważam, że rynek flotowy stał się bardziej dojrzały, relacje pełniejsze i te doświadczenia zostaną z nami na wiele lat.

Odpowiada pan za flotę koncernu międzynarodowego. Czy oferta polskich firm CFM jest porównywalna z ofertą na rynkach krajów UE?

Jak pokazują dane statystyczne PZWLP, przeszło 70% nowych samochodów w 2022 r. było kupione przez firmy i tylko 28% z tych zakupów było sfinansowane przez CFMy (pozostałe 72% to zakup za gotówkę, w kredycie, czy leasingu finansowym). Z tych danych nasuwają się bezpośrednio dwa wnioski – pierwszy: to dzięki flotom na polskich drogach jeżdżą nowe, bezpieczniejsze i mniej emisyjne samochody; drugi: rynek CFM w Polsce ma jeszcze bardzo duży potencjał wzrostowy przed sobą (mimo, iż w 2022 r. miał przeszło 10% wzrost r/r).

Sama oferta branży CFM w Polsce jest porównywalna, a nie rzadko atrakcyjniejsza niż zachodnioeuropejska. Przykładami najlepszych praktyk mogą być oferowane na naszym rynku usługi dodatkowe, takie jak np.: szkolenia z bezpiecznej jazdy czy obsługa telematyczna. Różnicę raczej widzę w kontekście klientów, a nie ofert. Mniej klientów z sektora MPŚ oraz klientów indywidualnych w Polsce jest wyzwaniem branży.

Czy jesteśmy przygotowanie na elektryfikację aut firmowych ?

Uważam, że elektromobilność w Polsce napędzają floty. Już nie tylko w związku z przytaczanymi danymi statystycznymi, ale też silnemu skupieniu na aspektach CSR. Wszędzie tam, gdzie firmy prowadzą analizy i raportują emisję CO2 ze swojej działalności operacyjnej zazwyczaj narzucane są ambitne cele ograniczania śladu węglowego. Ponadto to firmy wdrażając samochody elektryczne w swoich flotach edukują i zaprzyjaźniają z technologią nie tylko pracowników, użytkowników samochodów, ale często ich rodziny i bliskich. Dostęp do samochodów elektrycznych nie jest powszechny, więc osoby użytkujące te auta są niejako ambasadorami całego rynku.

Oferta samochodów elektrycznych jest coraz szersza, a dzięki programowi Mój Elektryk, auta stają się bardziej dostępne i konkurencyjne (w rozumieniu TCO) do innych napędów. Z perspektywy fleet menedżera wyzwaniem jest odpowiednie zaprojektowanie polityki samochodowej, która powinna preferować samochody elektryczne, zabezpieczenie infrastruktury ładowania w siedzibie oraz działania edukacyjne. Z perspektywy CFM-ów priorytetem jest zabezpieczenie ciągłej mobilności klientów w parze z atrakcyjnym finansowaniem.

Przewodniczy pan pracom największej organizacji skupiającej menedżerów flot samochodowych. W jakim zakresie udało się SKFS pomóc osobom odpowiedzialnym za zarządzanie parkiem aut firmowych?

Bycie członkiem SKFS daje nieograniczone możliwości edukacyjne oraz komunikacyjne. W ramach naszych działań statutowych przeprowadzamy szkolenia realizowane przez naszych członków, ekspertów w danej dziedzinie oraz partnerów. Poza wartościami merytorycznymi płynącymi z treści prezentacji nie mniej ważny jest aspekt wymiany doświadczeń w rozmowach kuluarowych. Jako SKFS skupiamy przeszło 180 członków, co również oznacza, że jako jedność znamy cały rynek flotowy. SKFS również pomaga w znalezieniu pracy czy pracownika.

Jaki jest plan działań SKFS w bieżącym 2023 roku?

Z pewnością będziemy kontynuować nasze flagowe projekty jak współorganizowanie studiów podyplomowych na Politechnice Warszawskiej czy Profesjonalny Test Flotowy. Ponadto wystartowaliśmy z projektem, który roboczo nazwaliśmy Big Fleet, a którego celem jest zebranie szczegółowych danych o naszych flotach i na tej podstawie przygotowanie unikatowych na skale kraju benchmarków, prognoz i analiz na rynku flotowym.

Dziękujemy za rozmowę.


---------------------------------------------------

Marek Andruchów jest dyrektorem Biura Administracji BNP Paribas Bank Polska SA,
prezesem zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, wykładowcą na studiach podyplomowych Zarządzanie Flotą Samochodową i Mobilnością oraz Nowa Mobilność na Politechnice Warszawskiej.