Trzy pytania do Wiesława Litewskiego, dyrektora sprzedaży Maserati Chodzeń
Wiesław Litewski
06.03.2021

Trzy pytania do Wiesława Litewskiego, dyrektora sprzedaży Maserati Chodzeń

Samochody Maserati, piękne i wspaniałe, samochody nie dla wszystkich, kupowane emocjami i pragnieniem realizowania wieloletnich marzeń. Jakie wyzwania stoją przed marką Maserati w Polsce, czy skutki pandemii wpłynęły na wyniki segmentu aut premium oraz jakie nowości zapowiada w 2021 roku marka Maserati w Polsce dla wielbicieli i fanów sportowych emocji, komfortu i bezpieczeństwa, a nade wszystko spragnionych prestiżu i wyjątkowości mówi Wiesław Litewski, dyrektor sprzedaży Maserati Chodzeń.

Redakcja: Gdzie widzi Pan największe wyzwania przed marką Maserati? Kto jest największą konkurencją dla Waszej marki?

Wiesław Litewski: Rynek nasz jest zorientowany na auta niemieckie, mające rozbudowane sieci handlowe i serwisowe. Trudno jest przejąć kogoś, kto np. od zawsze jeździ Mercedesem, która to marka jest zakorzeniona w głowach Polaków jako luksus potwierdzający status społeczny, do którego się dąży i na który przez lata oszczędza. Tysiące aut marek niemieckich jeżdżących po naszych drogach i tysiące sprzedawanych każdego roku – to tworzy mentalny rynek nowych klientów.

Trudno wejść w szczelinę rynkową z tak ekskluzywną marką jak Maserati. Ja od lat jestem pod wrażeniem jak wyjątkowymi mistrzami są Włosi. Od czasu Michała Anioła, wszystko co Włosi narysują i zaprojektują jest piękne, unikalne i trudne do naśladowania. Takie też są samochody Maserati, piękne i wspaniałe, samochody nie dla wszystkich, które są kupowane emocjami i pragnieniem realizowania wieloletnich marzeń.

I choć klienci wchodząc do naszego salonu zachwycają się włoskim pięknem projektu, wiedzą, że auta nasze są unikalne i rzadko na drogach spotykane, to jednak dla jakiś innych pobudek idą do salonów marek niemieckich i tam kupują. Często słyszę komentarz, że już następne auto to z pewnością będzie Maserati - ale to dopiero przyszłość!

Wydaje się, że pojazdy z alternatywnymi napędami, a także auta segmentów premium w najmniejszym stopniu ucierpiały podczas pandemii. Czy przybywa klientów na luksusowe Maserati?

Niestety, w styczniu 2019 roku nastąpiła zmiana przepisów leasingowych. Spowodowała ona mocne „tąpnięcie” i wyhamowanie sprzedaży w segmencie aut drogich (w cenie np. od 400 tys. zł w górę), a następnie, przez kolejne miesiące pandemia dołożyła swoje. Żałuję, że wspólnie z kolegami z niemieckich marek nie zaopiniowaliśmy tej planowanej zmiany negatywnie. Nowe przepisy nie zwiększyły dochodów, a ich wycofanie przecież nie przewróciłoby gospodarki.

Jakie nowości szykuje Maserati Chodzeń na rok 2021?

Czeka nas bardzo ciekawa przyszłość związana z wieloma nowymi projektami Maserati. Już oferujemy najnowszy model Maserati, supersportowy MC20. Nasza firma Maserati Chodzeń już w grudniu 2020 zorganizowała polską premierę tego modelu. To auto jest na szczycie gamy Maseratii i jest w 100% „Made in Modena”. MC20 za sprawą swojej budowy oraz osiągów plasuje się w elitarnym gronie najszybszych samochodów świata.
Oferujemy pierwszą w historii Maserati Hybrydę w modelu Ghibli. Jest zapowiedź, że w drugiej połowie br. pojawi się nasz SUV Levante w wersji hybrydowej oraz mniejszy SUV o nazwie Grecale. W kolejnych latach pojawią się nowości modelowe potwierdzające, że Maserati ma się dobrze i przyszłość jest zapewniona.

________________________

Wiesław Litewski od lat jest związany z luksusowymi markami i motoryzacją. W 1988 wprowadzał na polski rynek markę Hugo Boss, a rok później otworzył salon Forda. W Maserati Chodzeń jest odpowiedzialny za obszar sprzedaży.

Firma Chodzeń jest przedsięwzięciem rodzinnym – własnością Lecha i Piotra Chodzeń. Jej początki sięgają 1976 roku, kiedy Lech Chodzeń otworzył zakład napraw powypadkowych w Piasecznie pod Warszawą i tutaj w styczniu 2013 roku spółka otworzyła salon i serwis samochodów Maserati.