Trzy pytania do Roberta Antczaka, dyrektora generalnego Arval Service Lease Polska
Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska
07.06.2024

Trzy pytania do Roberta Antczaka, dyrektora generalnego Arval Service Lease Polska

Cyklicznie przeprowadzane przez Arval Mobility Observatory badania „Barometr Flotowy” pokazują, że polskie firmy coraz chętniej rozważają skorzystanie z wynajmu we flocie. Co trzecia polska firma planuje wybrać tę formę finansowania lub zwiększyć jej udział we flocie w ciągu najbliższych trzech lat.
W przypadku największych korporacji jest to nawet 37%. Jak z perspektywy 20 lat prowadzonych badań wyglądają trendy i sytuacja na rynku flot samochodowych w Polsce, jak w ostatnich latach zmieniały się metody finansowania aut firmowych i czy elektryfikacja flot samochodowych to rzeczywistość czy też odległa przyszłość, odpowiada Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.

 


Redakcja: Dostępne jest już 20. jubileuszowe wydanie Barometru Flotowego tworzonego przez Arval Mobility Observatory. Jak z perspektywy 20 lat wyglądają trendy i sytuacja na rynku flot samochodowych w Polsce?

Robert Antczak: Barometr pokazuje nam ewolucję rynku flotowego w Polsce. Gdy 20 lat temu zaczynaliśmy badania był to zupełnie inny rynek. Można powiedzieć, że był to rynek skoncentrowany głównie na dużych flotach, w dużych firmach
i korporacjach z reguły międzynarodowych, które korzystały z różnych rozwiązań flotowych. Dzisiaj mówimy o dużych flotach, ale też mamy na uwadze średnie firmy sektora MŚP. Mówimy o coraz większej popularności wynajmu długoterminowego w sektorze publicznym oraz całym rynku konsumenta, który dwadzieścia lat temu nie istniał. Badanie Barometr Flotowy, które zostało przeprowadzone w 30 krajach na pięciu kontynentach jasno to pokazuje, dlatego dzisiaj mówimy nie tylko o samych samochodach, ale o różnych formach mobilności. W raporcie wskazujemy trendy, które wpływają na mobilność, chociażby trend zrównoważonej mobilności, a także te dotyczące wszystkich aspektów ekologicznych. Na przykład 20 lat temu mix napędów, to pewnie byłby Diesel i benzyna, a dzisiaj Diesel tak naprawdę odchodzi do lamusa. Podstawowym napędem jest benzyna, ale również po drodze pojawiły się hybrydy, a później także auta w pełni elektryczne. Powiedziałbym, że te 20 lat to już nie ewolucja, ale rewolucja i Barometr Flotowy fachowo wszystkie te zjawiska opisuje.

Podejmując decyzję o zakupie środka trwałego, jakim jest samochód zadajemy sobie pytanie: w jaki sposób powinniśmy go sfinansować? Jak w ostatnich 20 latach zmieniał się sposób pozyskiwania auta firmowego, myślę tutaj o leasingu, najmie długoterminowym. Jak te formy się rozwijały i jak wyglądają obecnie?

Na początku dominował zakup za gotówkę, ewentualnie kredyt. Były to podstawowe formy zakupu. Gdy się cofniemy o 20 lat, to przecież leasing dopiero wchodził i zdobywał popularność. Później pojawił się najem długoterminowy z pełnym pakietem usług takich jak ubezpieczenie, serwisowanie czy assistance, gwarantowanych w miesięcznej racie.
To spowodowało jeszcze większy jego rozwój.

Dzisiaj widzimy, że wynajem długoterminowy staje się jednym z podstawowych produktów.
Jest już niemal tak popularny jak leasing klasyczny, finansowy. Zwiększa się jego potencjał. Gdy spojrzymy na dane,
to już co trzecia firma planuje skorzystać z tej formy finansowania lub zwiększyć korzystanie z niej w ciągu trzech lat,
a w przypadku największych korporacji jest to nawet 37%.

Elektryfikacja flot samochodowych stanowi ciągle wyzwanie dla branży. Jak Pan ocenia proces przechodzenia firm z floty spalinowej na elektryczną?

Elektryfikacja postępuje, ale jest procesem powolnym. Pod względem udziału alternatywnych napędów (BEV, HEV, PHEV) we flotach, Polska znajduje się w końcówce listy krajów europejskich, w których przeprowadzane było badanie. Łącznie
z napędów innych niż spalinowe korzysta 43% badanych firm, co daje nam 15. miejsce na 18 badanych krajów.
Jednak w ostatnich latach widzimy znaczące przyśpieszenie, by wspomnieć rządowy program „Mój elektryk”.
Spowodował on, że obecnie mówimy o dziesiątkach tysięcy aut elektrycznych w Polsce.


Również gama modelowa tych samochodów systematycznie wzrasta. Praktycznie wszyscy producenci posiadają ofertę samochodów elektrycznych w każdym segmencie, co jeszcze kilka lat temu nie było takie naturalne, więc to wszystko się rozwija. Oczywiście infrastruktura ładowania, czy ta firmowa czy użytkownika w domu, czy też publiczna rozwija się,
ale postęp ten, gdy patrzymy na Europę i kraje Europy Zachodniej plasuje Polskę poza tą średnią. Sądzę, że brakuje nam przynajmniej dwóch lat, żeby dorównać do poziomu krajów Europy Zachodniej. Pytanie, jak to będzie wyglądało w przyszłości?

Z pewnością służą temu nowe projekty, nowe pomysły, chociażby informacja, że Ministerstwo Klimatu pracuje nad kolejnym programem dofinansowania samochodów elektrycznych, także używanych, na który przeznaczone zostanie
1,6 mld zł z KPO. Przyglądamy się temu z uwagą i mamy nadzieję, że program ten będzie ulepszoną wersją „Mojego elektryka”, która nadal uwzględniać będzie leasing i wynajem jako formy finansowania, a także przedsiębiorstwa jako beneficjentów. Wtedy możemy mieć pewność, że rozwój elektromobilności będzie utrzymany, a nawet coraz szybszy.

Dziękujemy za rozmowę.

________________________________________

 

Robert Antczak pełni funkcję dyrektora generalnego Arval Service Lease Polska od grudnia 2019 r. Z Grupą BNP Paribas związany jest od 2017 roku. Wcześniej pełnił funkcję dyrektora zarządzającego Pionu Rozwoju Biznesu i Organizacji w obszarze MŚP i Bankowości Korporacyjnej. Swoją karierę w bankowości rozpoczął w 2002 r. w Banku Handlowym w Warszawie S.A. (Citigroup). Od 2004 do 2009 r. pracował tam jako dyrektor Departamentu Leasingu. W latach 2009-2013 był dyrektorem zarządzającym w Departamencie Bankowości Przedsiębiorstw w Kredyt Banku S.A. a w latach 2013-2017 dyrektorem Departamentu Sprzedaży Produktów w Pionie Biznesowo-Korporacyjnym w Santander Bank Polska S.A. i odpowiadał za Bankowość Transakcyjną, Sprzedaż Produktów Finansowania Handlu oraz Obsługę Działu Międzynarodowego. Ponadto, jest prezesem zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) już trzecią kadencję z rzędu.