Trzy pytania do Rafała Czyżewskiego, prezesa zarządu GreenWay Polska
Na temat rozwoju rynku infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w Europie i w Polsce oraz jakie tendencje dotyczące infrastruktury ładowania będą przeważać w najbliższych miesiącach mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu GreenWay Polska.
Redakcja - Sprzedaż samochodów z alternatywnymi napędami w wielu krajach Europy rośnie, podczas gdy inne segmenty proporcjonalnie zmniejszają sprzedaż. Czy równie dynamicznie rozwija się rynek infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w Europie i w Polsce?
Rafał Czyżewski - Nie, dynamika nie jest taka sama. Co jednak ciekawe, dynamika jest różna w ramach samej Unii Europejskiej. Zależy to w głównie od PKB danego kraju. Według najnowszego raportu ACEA więcej niż 80% wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych zaledwie w 6 krajach UE. Są to te o najwyższym PKB. Polska, mająca PKB poniżej 30 tys. euro na jednego mieszkańca, notuje udział rynkowy samochodów elektrycznych poniżej 1%. Trzeba jednak też zaznaczyć, że w krajach, gdzie sprzedaż aut elektrycznych jest największa, funkcjonują różnego typu systemy dopłat. Cały czas nie możemy się tego doczekać w Polsce.
Duże różnice zauważalne są także w dostępnej infrastrukturze. Ponad 75% ładowarek znajduje się na terenie zaledwie czterech krajów. Są to: Holandia, Niemcy, Francja i Wielka Brytania, która pomimo Brexitu była jeszcze uwzględniana w tym zestawieniu.
Jakie tendencje dotyczące infrastruktury ładowania będą przeważać w najbliższych miesiącach ?
Polski rynek ma jeden z najlepszych w Europie przyrostów liczby stacji DC i w najbliższym czasie taka dynamika się utrzyma, biorąc pod uwagę deklaracje operatorów. Wynika to jednak trochę z niskiej bazy, z której startujemy. Według mnie zjawiskiem, które też będzie widoczne to powstawanie hubów, czyli miejsc, w którym działać będzie po kilka stacji. Jest jeszcze kwestia roamingu, którym GreenWay zajmuje się już od pewnego czasu. Udało się nam wdrożyć porozumienia w tym względzie z europejskimi partnerami, teraz pracujemy nad tym, aby było to możliwe i w Polsce. Już niedługo ogłosimy pierwsze umowy na rynku krajowym.
Polska była jednym z nielicznych krajów w Europie, w którym opłaty stałe dla właściciela ładowarki były nieproporcjonalnie wysokie względem opłat zmiennych. Branża wnioskowała o wprowadzenie tzw. e-taryfy.
Czy ten problem został już rozwiązany i jakie e-taryfa będzie mieć znaczenie dla rozwoju rynku infrastruktury ładowania?
E-taryfa zacznie obowiązywać w Polsce 1 kwietnia 2021 roku i jest to ważne wydarzenie dla rynku. Dla mnie osobiście wejście w życie e-taryfy jest istotnym krokiem dla rozwoju elektromobilności w Polsce, gdyż reguluje ona opłaty pomiędzy operatorami sieci energetycznych a operatorami stacji ładowania aut elektrycznych. Dzięki nowym przepisom przede wszystkim będziemy w stanie zaoferować wyższy poziom świadczonych usług, zwiększając moc naszych stacji o ponad 40 kW. Wcześniej była ona organiczna z powodu wysokich opłat. Ułatwi to też utrzymanie infrastruktury ładowania, kiedy - z uwagi na małą liczba aut elektrycznych - uzyskiwane przychody będą w dalszym ciągu niższe niż ponoszone koszty.
——————————————
Rafał Czyżewski - absolwent Uniwersytetu Gdańskiego - wcześniej był prezesem i wiceprezesem zarządu Energa-Operator. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych przedsięwzięciach w zakresie budowy rozwiązań regulacyjnych i technicznych z obszaru inteligentnych sieci elektroenergetycznych.
GreenWay jest liderem w zakresie budowy i zarządzania infrastrukturą szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w Europie Centralnej – w sieci spółki znajduje się
ponad 300 stacji ładowania samochodów elektrycznych.