Trzy pytania do Piotra Baranowicza, Vice President na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie AUTO1
Piotr Baranowicz, Vice President na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie AUTO1
22.05.2024

Trzy pytania do Piotra Baranowicza, Vice President na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie AUTO1

Cyfryzacja sprzedaży nie omija branży motoryzacyjnej. Do grupy najchętniej wybieranych form remarketingu aut poleasingowych czy pokontraktowych należą aukcje internetowe. Czy platforma internetowa jest bezpiecznym miejscem do zakupu samochodu, jak kształtuje się rynek samochodów używanych w Polsce na tle pozostałych krajów europejskich, odpowiada Piotr Baranowicz, Vice President na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie AUTO1.

 


Redakcja: Po roku stabilizacji hurtowych cen samochodów używanych od początku 2024 roku ich ceny systematycznie spadają. Czy to jest stały trend, jak prognozuje
Pan rozwój rynku aut używanych w 2024 roku?

Piotr Baranowicz: Trudno jest przewidywać z absolutną pewnością. Na przykład kwietniowy Indeks Cen Grupy AUTO1 pokazał niewielki wzrost cen samochodów używanych w kwietniu 2024 r. Niemniej jednak, faktycznie, pomimo miesięcznego wzrostu, analiza od początku roku wykazuje spadek cen samochodów używanych o 2,8%. Porównując rok do roku, ceny znacznie spadły z 148,7 w kwietniu 2023 r. do 138,0 w kwietniu 2024 r., co odzwierciedla spadek o 7,2%.

Niezależnie od tych wahań, ceny samochodów używanych są nadal o 17,5% wyższe niż przed pandemią - w kwietniu 2019 r. indeks wynosił 117,5. Należy ciągle pamiętać, że dynamika rynku może się jednak zmieniać pod wpływem różnych czynników, takich jak zmiany w produkcji nowych samochodów, sytuacja polityczna i gospodarcza, czy postęp technologiczny. Chcąc przewidywać, odniosę się więc może do wyników ankiety online przeprowadzonej przez AUTO1.com wśród naszych ponad 5100 partnerów handlowych B2B w Europie w grudniu 2023 roku. Większość naszych europejskich dealerów (61,1%) uważa, że ceny samochodów używanych spadną w 2024 roku. Podobna jest też perspektywa polskich dealerów: 56,8% polskich dealerów uważa, że ceny spadną, a 30% uważa, że otoczenie cenowe pozostanie stabilne.

Cyfryzacja sprzedaży nie omija branży motoryzacyjnej. Do grupy najchętniej wybieranych form remarketingu aut poleasingowych czy pokontraktowych należą aukcje internetowe. Jak Grupa Auto1 reaguje na tego typu zmiany?

Poprzez ciągłe innowacje i integrację nowych technologii, Grupa AUTO1 zapewnia sobie pozycję lidera w cyfrowej transformacji branży motoryzacyjnej, odpowiadając na zmieniające się potrzeby swoich klientów i utrzymując przewagę konkurencyjną na rynku. Firma już w 2012 roku stworzyła platformę online, AUTO1.com, która umożliwia bezproblemowe transakcje, zapewniając kupującym przyjazne dla użytkownika doświadczenie.

Dodatkowo, Grupa AUTO1 wykorzystuje zaawansowaną analitykę danych i sztuczną inteligencję, aby oferować dokładne wyceny, zwiększać przejrzystość i ułatwiać decyzyjność klientów. Platforma AUTO1.com chociażby, wybiega w przyszłość, integrując sztuczną inteligencję z doświadczeniem zakupowym. Car Recommender, najnowocześniejsze narzędzie sztucznej inteligencji, wykorzystuje ponad 50 parametrów do analizy zachowań partnerów, oferując spersonalizowane rekomendacje z ogromnej oferty ponad 30 000 samochodów. Narzędzie to jest nie tylko technologicznym osiągnięciem, ale także świadectwem zaangażowania AUTO1.com w rozumienie i zaspokajanie unikalnych potrzeb swoich dealerów.

Podsumowując: ponad 60 000 dealerów partnerskich w ponad 30 krajach digitalizuje swoje używane samochody za pomocą technologii i usług AUTO1.com. Kupujący mają dostęp do oferty ponad 30 000 sprawdzonych samochodów używanych, a także mają możliwość cyfrowego oferowania pojazdów całej sieci dealerskiej. Nasza ogólnoeuropejska sieć logistyczna z ponad 300 partnerami logistycznymi pozwala nam działać szybko na arenie międzynarodowej po konkurencyjnych cenach. Wszystkie usługi są dostępne dla naszych partnerów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Oferta Grupy AUTO1 obejmuje około 3,6 miliona transakcji samochodów
używanych w całej Europie. Jak kształtuje się rynek polski na tle pozostałych krajów europejskich. W jakim stopniu Indeks Cen Grupy AUTO1, Raport Cenowy Europejskich Samochodów Używanych ułatwia dokonanie transakcji?

Rynek polski jest mocnym graczem w naszej Grupie i cieszę się, że mam okazję ciągle wzmacniać jego pozycję. Co do Indeksu Cen Grupy AUTO1, warto podkreślić, że jest on dostępny dla wszystkich interesariuszy z branży motoryzacyjnej, jak i wszystkich Państwa Czytelników. Wykorzystujemy naszą wiedzę i dane z naszych transakcji hurtowych, aby zapewnić naszym partnerom i branży motoryzacyjnej ważny wgląd w rynek. Indeks Cen Grupy AUTO1 jest zagregowanym indeksem wartości, który pokazuje zmiany cen hurtowych. Dlatego może być przydatny dla dealerów samochodowych, analityków rynku, inwestorów i konsumentów, ponieważ dostarcza informacji o aktualnych cenach używanych samochodów, pomagając w podejmowaniu decyzji o zakupie lub inwestycji. Przykładowo, w okresie pandemii samochody po 2 latach użytkowania, pomimo ich naturalnego zużycia, przez silniejsze ogólne zmiany poziomu cen mogły wręcz zyskiwać na wartości. Indeks Cen Grupy AUTO1 pozwala na szybkie identyfikowanie takich okresów, nawet dla osób spoza branży.

Dziękujemy za rozmowę

_______________________________________

 

Piotr Baranowicz, pełniący funkcię Vice President w AUTO1.com na Europę Środkowo-Wschodnią.
Jest absolwentem SGH, na kierunku Finanse i Bankowość oraz podyplomowych studiów na Uniwersytecie SWPS, na kierunku Coaching i Mentoring. Karierę rozpoczynał w międzynarodowych firmach doradztwa strategicznego (Roland Berger, PwC), gdzie wspierał największe polskie blue chipy w budowie strategii biznesowych. Wiedzę o e-Commerce oraz środowisku startupowym zdobywał w Groupon Polska/ EMEA, gdzie pełnił role kierownicze związane ze sprzedażą, analityką oraz operacjami. Sukcesy na tych stanowiskach sprawiły, że otrzymał zadanie wprowadzania AUTO1 Group na pierwszy międzynarodowy rynek, do Polski, w roku 2014. W kolejnych 8 latach dokonał udanego wejścia AUTO1.com na dalsze 7 krajów w Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie pełni rolę Vice President w AUTO1.com na Europę Środkowo-Wschodnią i jest odpowiedzialny również za konsumencką markę AUTOHERO. Ukończył studia coachingowe ponieważ wierzy, że tylko samodzielni i kreatywni podwładni mogą pomóc mu zrealizować stawiane przed firmą cele.