auto1
Trzy pytania do Mariusza Klepacza, członka zarządu Santander Consumer Banku
Mariusz Klepacz, członek zarządu Santander Consumer Bank
30.03.2021

Trzy pytania do Mariusza Klepacza, członka zarządu Santander Consumer Banku

Sytuacja w branży leasingowej w okresie pandemii Covid-19, szanse i perspektywy rozwoju - przedstawia Mariusz Klepacz, członek zarządu Santander Consumer Bank, odpowiedzialny za obszar finansowania rynku samochodowego.

Redakcja - Czy branża leasingowa odczuwa skutki pandemii?

Mariusz Klepacz:
Branża leasingowa jest silnie związana z realnym biznesem, kondycję przedsiębiorstw widać w leasingu jak w lustrzanym odbiciu. Dane Polskiego Związku Leasingu (PZL) pokazują, że cały ten rynek skurczył się w ubiegłym roku o około 10 proc. Część przedsiębiorców po prostu na pewien czas wstrzymała te decyzje, które generują koszty. W drugiej połowie ubiegłego roku przeprowadziliśmy badanie na naszych klientach. Zależało nam przede wszystkim na sprawdzeniu preferencji i oczekiwań pod kątem naszej platformy do internetowej sprzedaży aut – Autosalon. Pytaliśmy też o plany w zakresie leasingu. To było w środku pandemii. Wówczas połowa naszych klientów odpowiedziała, że nie zamierza zmieniać swoich planów związanych z odnawianiem floty i korzystaniem z finansowania – to dość optymistyczny wynik.

Jakie zmiany w ofercie leasingodawców wymusiła pandemia?

Zarówno banki i jak i firmy leasingowe od początku pandemii starają się wspomagać klientów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji – chociażby wprowadzając tzw. leasing z karencją czy odraczając płatność rat w już obsługiwanych umowach. Dodatkowo, wiele procesów związanych z cyfryzacją przyśpieszyło. Oczywiście nadal funkcjonujemy w warunkach ograniczeń prawnych co do pisemnej formy podpisania umowy, ale to także udało się usprawnić poprzez proces wideoweryfikacji.

Bardzo wzrosło też zainteresowanie platformami internetowymi, na których można wybrać pojazd i finansowanie. Santander Consumer Multirent uruchomił platformę Autosalon, ale tego typu rozwiązań powstało więcej. Nasze badania pokazały, że zdecydowana większość klientów jest dziś zainteresowana kompleksową ofertą dostępną zdalnie, nawet mimo tego, że przed podjęciem decyzji o wyborze pojazdu nie będzie mogła fizycznie go dotknąć czy w nim usiąść. Wspólnie z Yamahą uruchomiliśmy też innowacyjne narzędzie do obliczania parametrów leasingu na motocykle. Co ciekawe, pandemia nie spowodowała, że popyt na nie się załamał. Wręcz przeciwnie, ich popularność jest większa. Wzrosła też popularność umów ze zwiększonym RV czyli końcową kwotą wykupu. Dzięki temu rata miesięczna jest niższa, a decyzja o wykupie odłożona w czasie, ogranicza więc bieżące ryzyko.

Co preferują klienci?

Niepewność gospodarcza spowodowała, że część przedsiębiorców zaczęła szukać tańszych pojazdów, czyli aut używanych. Ogromną popularnością cieszą się auta pochodzące z rodzimego rynku - poleasingowe, bądź po najmie długoterminowym. Są to samochody z pewną historią serwisową, udokumentowanym przebiegiem, pełną historią szkód, a całość poparta jest wyceną rzeczoznawcy. Część klientów oddawała auto w rozliczeniu za nowe, a to używane nabywał kolejny klient – bardzo często finansując je leasingiem lub pożyczką. Kolejne lockdowny, w tym zamykanie hoteli i miejsc wypoczynku, wygenerowały też zupełnie nową potrzebę – zainteresowanie pojazdami rekreacyjnymi czyli kamperami i przyczepami kempingowymi. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano ich 3100, o 700 więcej niż rok wcześniej i prawie dwa razy więcej niż w roku 2018. Można przypuszczać, że ten segment w Polsce dalej będzie rósł, gdy spojrzymy na dane rynku niemieckiego, gdzie w 2020 sprzedano ponad 100 000 pojazdów rekreacyjnych.
______________

Mariusz Klepacz jest członkiem zarządu Santander Consumer Banku. Od 2013 roku odpowiada za rozwój i wyniki osiągane w obszarze finansowania rynku samochodowego zarówno po stronie banku jak i spółki leasingowej Santander Consumer Multirent.

Santander Consumer Banku i Santander Consumer Multirent współpracują z importerami takich marek samochodowych jak Mazda, Mitsubishi, Suzuki, Dodge i Ram a także z markami motocyklowymi: Yamaha, Suzuki, KTM, Triumph, zapewniając finansowanie w zakresie kredytu samochodowego, leasingu i factoringu zarówno klientom indywidualnym jak i firmom. W roku 2020 Santander Consumer Multirent uruchomił AutoSalon, platformę internetową pozwalającą przedsiębiorcom na wybranie pojazdu i jego finansowania w pełnym procesie online.