Trzy pytania do Łukasza Paździora, dyrektora operacyjnego Mazda Motor Poland
Rok 2022 będzie rokiem wielu premier Mazdy. Jeszcze nigdy w historii japońskiej marki nie było tylu nowości w tak krótkim czasie. Jakie są perspektywy rozwojowe Mazdy w tym roku? Czy w procesie elektryfikacji gamy modelowej znajduje się miejsce dla tradycyjnych silników spalinowych – odpowiada Łukasz Paździor, dyrektor operacyjny Mazda Motor Poland.
Redakcja – Jak to się stało, że mimo powszechnych kłopotów przemysłu motoryzacyjnego na świecie Mazda Motor Polska sprzedała w ubiegłym roku 7409 aut czyli o 49 proc. więcej niż rok wcześniej ?
Łukasz Paździor - Miniony rok przyniósł sporo zaskoczeń – najpierw szybki powrót popytu na nowe samochody, następnie niespodziewane zawirowania z dostawami podzespołów, a to wszystko w obliczu niegasnącej pandemii. Jak się okazało, Mazda nieźle przygotowana była do tych nowych wyzwań. Nasze fabryki w minionym roku zatrzymały się tylko na tydzień ze względu na wykrycie ogniska COVID-19 i zamknięcie jednego z azjatyckich portów, skąd nie dotarły komponenty do produkcji. Co prawda dostawy nowych samochodów Mazdy w ostatnich miesiącach ubiegłego roku zostały zredukowane tylko do zamówień klientów, więc nasz magazyn dilerski niemal się wyczerpał, ale stopniowo następuje poprawa sytuacji i spodziewam się powrotu do normalności w okolicach połowy tego roku.
Mimo to rok 2021 zakończył się dla polskiego oddziału Mazdy doskonałymi wręcz wynikami sprzedaży...
W ręce polskich kierowców trafiło 7409 egzemplarzy nowych Mazd, co oznacza wzrost rok do roku o 49%. Największym zainteresowaniem cieszył się segment SUV, który stanowił
74% w ogólnej sprzedaży Mazdy w Polsce, a w nim trzy bestsellery z gamy CX: Mazda CX-30, która zanotowała największy, bo aż 44-procentowy udział w ogólnym wolumenie sprzedaży marki w Polsce oraz Mazda CX-5 i Mazda3. Powodem do zadowolenia jest także stabilny poziom sprzedaży pierwszej w ofercie elektrycznej Mazdy MX-30.
Jakie są plany rozwoju marki na rok bieżący?
Rok 2022 to będzie rok premier Mazdy – jeszcze nigdy w historii marki nie mieliśmy tak wielu nowości w tak krótkim czasie. Do salonów trafiają właśnie udoskonalone Mazdy CX-5 po zmianach na 2022 r., które zyskały nowy wygląd przedniej i tylnej części nadwozia. Gama modelu poszerzona jest o dwie wersje specjalne: Newground ze srebrnymi wstawkami w zderzakach i limonkowymi akcentami we wnętrzu oraz Homura z czarnymi elementami wykończenia.
Wiosną do salonów trafi Mazda2 Hybrid, nasza pierwsza w Europie pełna hybryda – samochód segmentu B, który uzupełni w gamie istniejącą Mazdę 2, a produkowany będzie dla nas przez firmę Toyota. To ważny model, bo klienci są coraz bardziej zainteresowani wyborem oszczędnych i ekologicznych miejskich samochodów. Ten rok to także premiera Mazdy CX-60, naszego flagowego SUV-a, który jako pierwszy w historii będzie miał napęd hybrydowy typu plug-in, planujemy w nim oferować także wzdłużnie montowane silniki sześciocylindrowe – benzynowy i wysokoprężny, co przybliży nas do oferty marek premium. W 2022 r. będziemy mogli też wreszcie zaoferować Mazdę MX-30 z silnikiem Wankla w roli tzw. range extendera – generatora energii elektrycznej, która będzie zasilać silnik elektryczny poprzez akumulator trakcyjny.
Dziękujemy za rozmowę