Trzy pytania do…Leszka Sukiennika, dyrektora zarządzającego Kia Polska
Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska
15.06.2021

Trzy pytania do…Leszka Sukiennika, dyrektora zarządzającego Kia Polska

Jaka jest przyszłość napędów alternatywnych na rynku motoryzacyjnym. Czy wysokie ceny samochodów elektrycznych spowalniają rozwój elektromobilności. Jakie znaczenie ma wprowadzenie na rynek nowego, w pełni elektrycznego modelu Kia EV6 - wyjaśnia Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska.

Redakcja: Na całym świecie na rynku motoryzacyjnym obserwujemy dynamiczny rozwój napędów alternatywnych. Czy można powiedzieć, że jesteśmy świadkami zmierzchu napędów spalinowych?

Leszek Sukiennik: W perspektywie kilkunastu lat spodziewam się, że tak się stanie. Popularyzacja napędów eklektrycznych, szczególnie takich które pozwalają na osiąganie dużych zasięgów jest punktem zwrotnym w rozwoju motoryzacji. Elektromobilność postępuje na rynkach światowych i w naszym kraju.

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w ostatnim dniu maja 2021 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony z wtyczką przekroczyła poziom 27 tys. sztuk. Do 31 maja bieżącego roku zarejestrowano dokładnie 27 109 takich aut, z czego 12 404 sztuki to modele "czysto" elektryczne (45,8% parku ), a 14 705 sztuk - hybrydy plug-in (udział 54,2%), których udział rośnie z miesiąca na miesiąc. Stały wzrost sprzedaży tego typu aut pozwala prognozować w najbliższym czasie dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce.

Jednak popularyzacja napędów alternatywnych w Polsce, zwłaszcza w pełni elektrycznych napotyka wiele trudności. Jakie są tego przyczyny?

Przede wszystkim wskazałbym na brak odpowiedniej wiedzy konsumentów oraz niedostateczną infrastrukturę, która mimo wszystko jest dużo lepsza niż powszechnie się uważa. Ponadto, brak informacji. że samochody elektryczne mogą być ładowane w gospodarstwach domowych przy pomocy odpowiednio przygotowanych instalacji wallbox. Zwłaszcza, że dysponujemy wynikami badań, które wskazują, że w wysoko rozwiniętych państwach europejskich 80 proc. ładowań dokonywanych jest w gospodarstwach domowych.

Zaprezentowany ostatnio w pełni elektryczny model Kia EV6 trafia na rynek europejski. Czy cena tego typu samochodu jest konkurencyjna do pojazdów z tradycyjnym napędem? Czy nie stanowi bariery dla rozwoju elektromobilności?

Na pewno nowe technologie, zwłaszcza w fazie początkowej kosztują więcej. Natomiast, wraz z ich upowszechnianiem stają się coraz bardziej przystępne. W przypadku EV6, zwłaszcza w wersji GT, chcemy zwrócić uwagę na cenę. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rozstaw osi tego pojazdu jest o 8,5 cm większy niż w modelu Sorento a osiągi są jeszcze lepsze od osiągów Stingera, to cena EV6 od 179 900 zł jest naprawdę doskonałą propozycją. To pokazuje, że oferujemy samochód elektryczny w cenie spalinowego, który posiada dużo więcej walorów w porównaniu do tradycyjnych technologii spalinowych. Uważam, że jest to moment przełomowy.

Chciałbym też zauważyć, że marka Kia od wielu lat posiada w swojej gamie samochody elektryczne. Dysponujemy bardzo dużą wiedzą na temat konstrukcji tego typu pojazdów. Ta wiedza sprawia, że każdy kolejny produkt stanowi przeskok technologiczny. Zaprezentowany model EV6 skonstruowany został na specjalnej modułowej platformie E-GMP (Electric-Global Modular Platform), która jest przeznaczona do samochodów elektrycznych, aut hybrydowych typu plug-in i hybrydowych, które do 2030 roku mają stanowić 40% całkowitej sprzedaży marki Kia. To potwierdza, że bardzo wierzymy w napęd elektryczny. Przykład EV6 zwłaszcza w wersji GT świadczy o tym, że jeśli chodzi o osiągi, jesteśmy w stanie konkurować z super sportowymi samochodami spalinowymi.

GT zostało zaprojektowane i opracowane, aby połączyć bezemisyjną mobilność ze znakomitymi osiągami – EV6 w tej wersji udowadnia, że samochody elektryczne mogą być pasjonujące i zapewniać frajdę z jazdy. Wyposażone w dwa silniki o łącznej mocy 585 KM EV6 GT zapewnia osiągi z nowego, niedostępnego do tej pory dla aut Kia wymiaru i udowadnia, że samochody elektryczne mogą być pasjonujące i zapewniać frajdę z jazdy. EV6 udowadnia, że samochody elektryczne mogą być pasjonujące i zapewniać frajdę z jazdy. Tego typu możliwości drzemią w samochodach elektrycznych, które Kia już dziś dostarcza i oferuje konsumentom na rynku motoryzacyjnym.

__________________________________________

Leszek Sukiennik z branżą motoryzacyjną związany jest od ponad 24 lat. W Kia Polska pracuje od roku 2016. Przez niespełna pięć ostatnich lat jako General Manager odpowiedzialny był za sprzedaż i marketing marki Kia. Wcześniej zdobywał doświadczenie m.in. w Fiat Chrysler Automobiles (Fiat Auto Poland), gdzie w poszczególnych latach zajmował stanowiska Country Managera: Alfa Romeo, Lancia, Fiat Professional (LCV), Fiat i Abarth. Leszek Sukiennik ma 49 lat, jest absolwentem Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu im. Oskara Langego (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny), gdzie studiował na Wydziale Gospodarki Regionalnej i Turystyki.