auto1
Trzy pytania do Konrada Owsińskiego, dyrektora ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU
Konrad Owsiński, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU
08.06.2021

Trzy pytania do Konrada Owsińskiego, dyrektora ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU

Zarządzanie flotą to ogromna odpowiedzialność za przedsiębiorstwo, biznes, w końcu – co najważniejsze – za zdrowie a czasem życie kierowców flotowych. Fleet managerowie nie są jednak sami. PZU od lat wsłuchuje się w potrzeby tego ogromnego segmentu klientów i oferuje nowoczesne, kompleksowe rozwiązania dla flot. Dzięki nim zmniejsza się częstotliwość i wielkość szkód, a docelowo cena ubezpieczenia - mówi Konrad Owsiński, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU.

Redakcja: Firmy użytkujące floty pojazdów narażone są na różne ryzyka. Jakie działania powinien podjąć administrator floty, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami niepożądanych zdarzeń na drodze?

Konrad Owsiński: Przedsiębiorca, który zdecyduje się na ubezpieczenie floty pojazdów w PZU zyskuje, oprócz sprawdzonych produktów, bogaty serwis doradczy, który wspiera go w dążeniu do ograniczenia liczby i wartości szkód. To z kolei przekłada się na obniżenie wysokości składek ubezpieczeniowych.

Kilka lat temu, jako pierwsi na rynku stworzyliśmy specjalny zespół inżynierów ryzyka skupiających się wyłącznie na zarządzaniu ryzykiem u klientów flotowych obsługiwanych przez Pion Klienta Korporacyjnego PZU. Praca inżynierów zaczyna się od gruntownego przeglądu floty, w tym analizy przyczyn i częstotliwości szkód. Postawienie właściwej diagnozy jest punktem wyjścia do właściwego zaprojektowania działań prewencyjnych, które już w krótkim czasie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa w firmie.

Działania inżynierów ryzyka wspierają dwa programy prewencyjne. „PZU Bezpieczna flota” program szkoleniowy, w ramach którego podnosimy umiejętności kierowców. Uczymy ich właściwych reakcji na drodze, manewrowania różnego rodzaju pojazdami, a także ecodrivingu, oraz program „Audax”, który wykorzystuje rozwiązania technologiczne, by wpływać na poprawę szkodowości, na przykład telematykę, kamery monitorujące otoczenie pojazdu 360 stopni albo tzw. gwizdki ultradźwiękowe, które odstraszają zwierzynę leśną i zapobiegają kosztownym wypadkom z jej udziałem.

Od kilku miesięcy klienci flotowi mogą korzystać z PZU GO. Dlaczego warto rozszerzyć zakres ubezpieczenia o tę usługę?


Główne zadanie tego rozwiązania, to szybka pomoc kierowcy i pasażerom tuż po wypadku. PZU GO składa się z czujnika przyklejonego do przedniej szyby samochodu, połączonego z aplikacją w telefonie kierowcy. Urządzenie w razie przeciążenia mogącego świadczyć o zderzeniu, automatycznie wysyła do centrum alarmowego PZU informację o niebezpiecznej sytuacji. Konsultant kontaktuje się z poszkodowanym lub jeżeli nie może nawiązać z nim kontaktu, alarmuje odpowiednie służby ratunkowe.

Oprócz tego kierowca, w przypadku np. nagłego pogorszenia stanu zdrowia lub awarii samochodu, może szybko wezwać pomoc, używając przycisku SOS. PZU GO jest dostępne jako wariant assistance PZU Pomoc w Drodze. Może z niej skorzystać zarówno klient flotowy, jak i klient indywidualny, pod warunkiem, że użytkuje samochody osobowe i samochody ciężarowe o nadwoziu osobowym na terenie Polski.

Wypadek, kolizja, zwłaszcza poza granicami kraju stanowi poważny problem nie tylko dla kierowcy ale również dla pracodawcy, właściciela firmy transportowej, administratora floty. Jaką pomoc w tym przypadku dla kierowcy oraz rozwiązania dla pracodawcy oferuje PZU?


Kolizja, bez wątpienia jest bardzo stresującym momentem dla kierowcy, zwłaszcza za granicą (inne przepisy prawne, obcy język). W tym zakresie mamy dwa produkty wspierające klientów. Pierwszy to PZU Auto Ochrona Prawna (PAOP), który wspiera kierowców w razie niebezpiecznego zdarzenia na drodze. Na przykład pomożemy wezwać służby ratunkowe, udokumentować miejsce zdarzenia i samo zdarzenie – co będzie przydatne podczas obsługi szkody – a także wesprzemy w rozmowach z policją innego państwa.

Gwarantujemy również świadczenia związane z szeroko pojętą reprezentacją prawną, porady prawne, ale też i zastępstwo procesowe. Mówię tu zarówno o poważnych sprawach związanych z kolizjami, jak i działaniach, które przedsiębiorcy wykonują na co dzień: umowy, umowy kupna-sprzedaży, uszkodzenie samochodu na dziurawej drodze, utrata prawa jazdy, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

Drugim produktem jest usługa assistance i nasz nowy produkt Truck Assistance dla ciężarówek i ciągników siodłowych. Truck Assistance działa na terenie całej Europy i zapewnia pomoc nie tylko w przypadku kolizji, wypadku drogowego ale również awarii pojazdu np. na miejsce zdarzenia możemy skierować dźwig bądź holownik lub zaoferować wsparcie przy wymianie uszkodzonej opony. Pomagamy też w organizacji pojazdu zastępczego, przeładunku towaru lub w przypadku zablokowania pojazdu w ciasnej uliczce. W ten sposób otaczamy naszych klientów opieką.

________________________________________ 

Konrad Owsiński
Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w branży finansowej w sektorze ubezpieczeń. Pracował w takich firmach jak: Link4, Gothaer, Compensa, Generali i Gerling. Karierę zaczynał w sektorze bankowym, w PKO BP. Posiada zdany egzamin brokera ubezpieczeniowego i doświadczenie w kierowaniu polskim oddziałem międzynarodowej firmy brokerskiej.

W firmach ubezpieczeniowych pełnił wysokie funkcje menadżerskie, gdzie odpowiadał za piony ubezpieczeń dla biznesu, relacje z pośrednikami oraz innowacje. Obecnie pracuje w PZU, gdzie odpowiada za rentowność w obszarze ubezpieczeń flot pojazdów i leasingów oraz rozwiązania telematyczne i ograniczające ryzyko dla flot. Entuzjasta nowych technologii. Autor publikacji naukowych z zakresu ubezpieczeń, prelegent konferencji branżowych oraz komentator bieżących zagadnień i trendów rynku finansowego i sektora ubezpieczeniowego dla prasy branżowej i finansowej.

Ukończył Wyższą Szkołę Ubezpieczeń i Bankowości, Politechnikę Radomską oraz studia doktoranckie w Szkole Głównej Handlowej w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym.