auto1
Trzy pytania do José Paula Fontesa, przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego „Rajdu Wina Madery”
José Paulo Fontes
29.01.2021

Trzy pytania do José Paula Fontesa, przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego „Rajdu Wina Madery”

„Rajd Wina Madera” corocznie przyciąga rzesze pasjonatów rajdów samochodowych zaś kryterium uliczne w stolicy wyspy Funchal, to pokaz umiejętności najlepszych kierowców na kontynencie. Jak ta impreza będzie się zmieniać w nadchodzących latach? Czy jest miejsce na pojazdy elektryczne w rajdach samochodowych mówi José Paulo Fontes, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego „Rajdu Wina Madery” oraz prezes zarządu „Club Sports da Madeira” i „Madeira Tourism Club”.

Redakcja: Mając w pamięci ponad 60 lat historii i wsparcia mieszkańców Madery dla rajdu „Rally Vinho Madeira” jak ta impreza będzie się zmieniać w nadchodzących latach?

José Paulo Fontes: Jak wszyscy wiemy, w ciągu 61 lat „Madeira Wine Rally” bardzo wiele się zmieniło, zaczynając od samochodów po sprzęt, logistykę, a także układ i jakość dróg na naszej wyspie. Wszystkie te elementy zostały przekształcone i udoskonalone, a także samochody rajdowe stale ewoluują i dostosowują się do nowych realiów i wymagań kierowców. Mieszkańcy Madery są dumni ze „swojego rajdu” i ten poziom dumy nie maleje. Warto wspomnieć, że kryterium uliczne w stolicy wyspy Funchal gromadziło ok. 20 000 osób, co stanowi ok. 10% populacji całej wyspy. Co więcej, widzimy, że etos rajdu ma wpływ na kolejne pokolenia. Oczywiście mamy tendencję z nostalgią wspominać: „a za moich czasów to…” ale przykład rajdu właśnie potwierdza, że Zarząd Klubu Sportowego Madery dostrzegał te wszystkie przemiany i był w stanie utrzymać „Rajd Wina Madera” na bardzo wysokim poziomie organizacyjnym, wprowadzając na przestrzeni lat niezbędne zmiany w strukturze, programie, trasie i dostosowując imprezę do nowych przepisów FIA i ewolucji samochodów. Braliśmy również pod uwagę gospodarcze i społeczne aspekty regionu. „Volta à Ilha da Madeira” i jego następca „Rally Vinho da Madeira” zawsze były organizowane przez ten sam klub – „Centenário Club Sports da Madeira”, czyli „Klub Sportowy Madery”. Zawody, które organizujemy to najstarsze współzawodnictwo samochodowe w Portugalii, które przyciąga uwagę nie tylko Portugalczyków, bo mamy też duże grupy kibiców z Włoch i Hiszpanii.


Jakie są największe wyzwania dla sportu motorowego obecnie? Klienci zaczynają zwracać uwagę na auta elektryczne – czy jest miejsce na pojazdy elektryczne, które startowałyby w rajdach?

Niewątpliwie kwestie ochrony środowiska i utrzymania jakości życia nowych pokoleń będą wyznaczać kierunki ewolucji samochodów. Już zauważamy ten popyt, wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych. Kilka lat temu myśleliśmy o samochodzie elektrycznym jako o pojeździe wyłącznie do podróżowania w miastach i pokonywania krótkich tras, dziś przygotowujemy programy sportów motorowych i tory testowe tylko dla tego typu samochodów. Naturalnie będą się rozwijać także inne źródła czystej energii i nie będzie innego wyjścia, jak zaakceptowanie w przyszłości - od Formuły 1 po rajdy - że będziemy tam widzieli pojazdy hybrydowe, elektryczne czy wodorowe. Ale nigdy nie zapomnimy o złotych okresach rywalizacji samochodowej, a zwłaszcza o pięknie pojazdów z silnikami spalinowymi z lat 50 - 80. Na zawsze będą częścią historii motoryzacji.

Jakie marki będą aktywne w promowaniu się poprzez sporty motorowe i które, z dużą dozą prawdopodobieństwa, będą wygrywały rajdy w przyszłości?

Zawsze bardzo trudno jest przewidzieć które marki będą inwestować w przyszłości w sporty motorowe, aby strategicznie promować swoje pojazdy. Wiele marek tradycyjnie wybierało Motorsport, by utrwalić swoją markę jako zwycięzcę i na tym budować swoją tożsamość. Ciekawym zjawiskiem, które teraz widzimy są zakupy i fuzje. Niektóre z marek będą wygaszane, a niektóre budowane na ich doświadczeniach, z zupełnie nowymi technologiami. Dla koncernów samochód rajdowy będzie stanowił punkt odniesienia, jeśli chodzi o wydajność układu napędowego i bezpieczeństwo. Warto tu nadmienić, że nasz rajd ze względu na kręte i stromo prowadzone drogi i różnicę wzniesień od 0 do niemal 2000 m n.p.m. jest świetnym miejscem do testowania nowych rozwiązań dla zawieszeń, opon czy hamulców. Reasumując, trudno dziś powiedzieć czy to Citroen, Renault, Toyota, VW czy Hyundai będą na szczycie. Na dzień dzisiejszy jestem pod wrażeniem dokonań Skody.
___________________
José Paulo Fontes, od ponad 40 lat związany ze sportem motorowym. Był dyrektorem „Madeira Wine Rally” w latach 1985 – 87. Pełnił funkcję dyrektora „Portugalskiej Federacji Motoryzacyjnej i Kartingowej” i był delegatem „Automobile Club de Portugal” na Maderze. Od 1988 roku jest przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego „Rajdu Wina Madery” oraz prezesem zarządu „Club Sports da Madeira” i „Madeira Tourism Club”. Aktywnie działał w autonomicznych strukturach wyspy, będąc członkiem lokalnego rządu, a także wiceprzewodniczącym parlamentu Madery.