Trzy pytania do Jiriego Picka, prezesa zarządu Emil Frey Polska
Jiri Picek, prezes zarządu firmy Emil Frey Polska
08.06.2021

Trzy pytania do Jiriego Picka, prezesa zarządu Emil Frey Polska

Planując zakup samochodu trzeba podjąć wiele ważnych decyzji, które ostatecznie będą rzutowały na koszt floty i efektywność jej wykorzystania. Jak, w czasach pandemii, planować sprzedaż samochodów nowych i używanych? Jak zmieniać dealerstwa by stawiły czoła nowym wyzwaniom? Czy wielomarkowość salonów samochodowych jest receptą na skuteczny biznes – mówi Jiri Picek, prezes zarządu firmy Emil Frey Polska.

Redakcja: Emil Frey to firma o rozpoznawalnej pozycji na rynku motoryzacyjnym, pozostająca w ścisłej współpracy z kilkoma markami. Jaka jest obecna struktura firmy w Polsce?

Jiri Picek: EMIL FREY z centralą w Szwajcarii i działalnością w Europie prowadzi w Polsce dwa oddziały. Ta starsza, założona w latach dziewięćdziesiątych i prowadzona przez mojego zasłużonego kolegę Witolda Rogalskiego, obejmuje import marki Subaru do Polski, a także salony dealerskie w Krakowie i Rzgowie pod Łodzią z Subaru i Nissanem. Młodszy oddział, przejęty w 2017 roku w ramach dużej europejskiej umowy Emila Freya, grupy PGA z Porsche Holding Salzburg, składa się z kilku autoryzowanych dealerów zlokalizowanych w Warszawie, Jankach, Piasecznie, Gdańsku, Poznaniu i Katowicach obsługujących takie marki jak BMW, MINI , MERCEDES, VOLKSWAGEN, SKODA i PEUGEOT. W lokalizacjach prowadzona jest również zaawansowana działalność blacharsko-lakiernicza oraz sprzedaż detaliczna i hurtowa pojazdów używanych. Cała działalność „nowo nabytej” dywizji jest widoczna na polskim rynku pod nazwami firm i marek, takich jak BAWARIA MOTORS, MB MOTORS, BOHEMIA MOTORS, CITY MOTORS, LION MOTORS, PGArt i EMIL FREY SELECT. Dzięki tym wszystkim działaniom jesteśmy czwartą co do wielkości grupą detaliczną w Polsce pod względem sprzedaży nowych pojazdów i drugą co do wielkości wśród autoryzowanych dealerów w sprzedaży pojazdów używanych w 2020 roku.

Zacząłeś pracę jako Prezes Emil Frey Polska w lutym 2021 r. Jakie są Twoje główne cele do osiągnięcia w Polsce?

W zespole wyczuwa się nastrój sukcesu, a biznes ogólnie jest w bardzo dobrej kondycji. Ale to oczywiście nie oznacza rezygnacji z kolejnego etapu rozwoju. Nasz najnowszy salon Mercedesa (samochody osobowe) został uruchomiony w Jankach w maju. To właściwie jeden z najnowocześniejszych salonów Mercedesa w Europie. Ponadto w marcu br. zakupiliśmy punkt detaliczny w Piasecznie, gdzie rozpoczęliśmy już całkowitą przebudowę tak by powstał nowoczesny salon "BMW – MINI" z zamiarem uruchomienia go pod koniec tego roku. Pozytywne wyniki biznesowe muszą zostać osiągnięte dzięki nowym inwestycjom w rozsądnym czasie. Ponadto planowany jest dalszy rozwój działalności w zakresie pojazdów używanych wraz z promocją naszej własnej marki stworzonej dla używanych pojazdów, czyli "Emil Frey Select”. Aby być gotowym na przyszłe wymagania szybko zmieniającego się rynku, nieprzerwanie pracujemy nad cyfryzacją firm i procesów. A nasze szwajcarskie biznesowe DNA nakazuje nam podążać za tymi priorytetami w parze z utrzymaniem najwyższych doświadczeń klientów zarówno tych wymaganych w Polsce, jak i w Europie.

Myślę, że jednym z wyzwań, z którymi musisz się zmierzyć teraz i w nadchodzących miesiącach, jest niedobór dostaw, ponieważ niektóre marki borykają się z zakłóceniami w dostawach komponentów. Jak jesteś w stanie złagodzić sytuację? Czy są jakieś środki zaradcze, które Emil Frey może podjąć, aby utrzymać satysfakcję klienta?

Powiedziałbym nawet, że nie tylko niektóre marki mają niedobory podaży, to kwestia niemal całego rynku. Choć nie zawsze jest to łatwe, klienci w większości rozumieją, że nie jest w mocy producentów, ich dostawców i dealerów zmieniać sytuacji z dnia na dzień. Okresy użytkowania ich obecnych samochodów są wydłużane i wspólnie z importerami staramy się zapewnić najlepsze rozwiązania dla każdego klienta indywidualnie. Dla naszego zespołu jest to absolutnie niezbędne, niezależnie od tego, czy mówimy o klientach na samochody segmentu premium czy na auta popularne. Stali klienci flotowi mają tą „przewagę”, że mogą być przez nas odpowiednio wcześniej informowani o konieczności wcześniejszego planowania transakcji. Jednocześnie nie zapominamy o klientach pojazdów używanych. Ponieważ wspomniane niedobory produkcyjne nowych pojazdów mają w konsekwencji negatywny wpływ na dostępność używanych pojazdów skupiamy się na pozyskiwaniu atrakcyjnych modeli nadal aby zapewnić dobrą ofertę dla klientów zainteresowanych samochodami używanymi.

---------------------------

Jiri Picek jest Czechem. Posiada wykształcenie techniczne, które zdobył na czeskich uczelniach. Związany z branżą motoryzacyjną w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech od 1993 r. Pracował dla marek takich jak: Skoda, Fiat, Ford, Nissan, grupa PSA i Subaru. W grupie Emil Frey of 2015 r., a w latach 2017-2021 był Dyrektorem Zarządzającym Emil Frey Subaru w Republice Czeskiej. Zasiadał w zarządzie Czeskiego Związku Importerów Samochodów.

Emil Frey jest jedną z największych grup motoryzacyjnych w Europie o szwajcarskim rodowodzie. W Polsce związana jest z markami: Subaru, Nissan, BMW, MINI, Skoda , Volkswagen, Peugeot i Mercedes-Benz. Do dzisiaj firma stara się przestrzegać zasad, które w 1935 r. określił jej założyciel Emil Frey w liście do swoich klientów: sprzedajemy produkty najwyższej jakości w korzystnych cenach, świadczymy fachową pracę w przystępnych cenach i obsługujemy wszystkich klientów szybko i dokładnie.