Trzy pytania do Jerzego Jezuita, kierownika sprzedaży w DKV EURO SERVICE Polska
Jerzy Jezuit, kierownik sprzedaży w DKV EURO SERVICE POLSKA
18.09.2021

Trzy pytania do Jerzego Jezuita, kierownika sprzedaży w DKV EURO SERVICE Polska

Zbliża się termin uruchomienia nowego Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej e-TOLL. Mając do dyspozycji OBU, ZSL czy rozliczanie poprzez dedykowaną aplikację, przewoźnicy mają niełatwą decyzję do podjęcia. Co powinniśmy wiedzieć o nowym systemie, jak efektywnie dokonać wyboru urządzenia odpowiada Jerzy Jezuit, kierownik sprzedaży w DKV EURO SERVICE POLSKA.

DKV Mobility jest jednym z operatorów, który umożliwia rejestrację do nowego Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej e-TOLL i zapowiada uruchomienie pełnych możliwości rozliczania opłat e-TOLL przy pomocy urządzeń DKV Box Europe. Czasu pozostało niewiele. Ministerstwo Finansów zachęca do jak najszybszego przechodzenia do systemu e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatnią chwilę. Jak przebiega proces rejestracji?

Jerzy Jezuit: Proces rejestracji przebiega bez problemu, choć bardzo intensywnie. Data 01.10. przestała być odległym terminem, tak że odnotowujemy prawdziwe rekordy zainteresowania. Ułatwiliśmy klientom zadanie, poprzez stworzenie dedykowanego portalu, w którym każdy może samodzielne wpisać swoje dane.

DKV będzie oferować docelowo dwie możliwości rozliczania e-Toll: poprzez box oraz kartę paliwową. Teraz w nowym systemie działa już nasz box zgodny z EETS (European Electronic Toll System), o nazwie DKV Box Europe. Tym urządzeniem można regulować opłaty drogowe w Polsce, ale także za granicą. Na terenie Europy dystrybucję boxów EETS prowadzimy od 2019 roku. W efekcie, do dnia dzisiejszego, wyposażyliśmy w te urządzenia tysiące aut naszych klientów.

Proces rejestracji przebiega bez zakłóceń zwłaszcza wśród klientów, którzy z odpowiednim wyprzedzeniem zamówili urządzenia DKV Box Europe. Należą do nich głównie firmy działające w ruchu międzynarodowym, gdyż jeden box załatwia im problem rozliczeń w wielu krajach. Mogą oni spokojnie oczekiwać na zamknięcie obecnie funkcjonującego systemu viaToll, by bezpiecznie przełączyć rozliczenia na e-Toll.

Trudnością, na którą nie mamy wpływu, jest dostępność na rynku odpowiedniej ilości boxów. Jest to poważny problem, gdyż w czasie pandemii COVID wszystkie branże odczuwają braki, wynikające z zakłócenia łańcucha dostaw półprzewodników, niezbędnych do produkcji tego typu urządzeń. Szkoda - że pomimo ostrzeżeń ze strony branży - decydujący o uruchomieniu nowego systemu nie wzięli tego pod uwagę.

Mając do dyspozycji OBU (on-board-unit), ZSL czy dedykowaną aplikację, klient ma niełatwą decyzję do podjęcia. Mnogość proponowanych rozwiązań ma bezpośredni związek z pełną, 100% gotowością systemu e-Toll do rozliczeń, a do niej jeszcze daleko. Trzeba pamiętać, że rejestracja i montaż urządzenia w pojeździe (lub login w aplikacji) pozwalają tylko na naliczanie opłat przez system myta. To dopiero początek drogi: teraz trzeba zorganizować sobie sposób rozliczeń tak, by był najmniej uciążliwy. I tu najbardziej widać przewagę boxa od doświadczonego, międzynarodowego operatora: to u nas klienci bezpośrednio zamawiają urządzenia, a w pakiecie dostają usługę rozliczania, czyli fakturowania opłat w stałych okresach czasu, w jednym rachunku online. Innymi słowy, całe formalności sprowadzają się wówczas do prostej rejestracji u jednego partnera.

Jakie możliwości rozliczania oferuje urządzenie pokładowe DKV Box Europe?

DKV Box Europe od kilku lat rozlicza opłaty w: Belgii, Francji, Hiszpanii, Portugali, Niemczech, Austrii, Bułgarii. W 2021 dodaliśmy dostęp do opłat drogowych na terenie: Włoch, Węgier, Szwajcarii, a obecnie Polski.

Klient, zamawiając urządzenie, otrzymuje również dostęp do portalu do zarządzania opłatami drogowymi. Ma możliwość w pełni samodzielnego zamówienia urządzenia oraz jego parametryzacji: aktywuje box w wybranym pojeździe i – w prostym graficznym interfejsie – wybiera kraje, gdzie chce z niego korzystać.

Oprogramowanie to pozwala na samodzielne przenoszenie urządzeń miedzy pojazdami oraz żonglowanie aktywnymi krajami. Parametryzacja nie wymaga demontażu urządzenia i sprowadzania na bazę pojazdu, gdyż odbywa się zdalnie.

Wszystkie transakcje rozliczane są w jednej fakturze z pełną analityką przejazdów i dostępem do rabatów operatorów (np. Francja, Włochy) oraz możliwością odzyskania zagranicznego podatku VAT – tam gdzie jest on naliczany dla opłat drogowych - w formie Fakturowania Netto.
Czekamy i przygotowujemy się do włączenia do systemu kolejnych krajów, a zainteresowanych jednym boxem - zamiast całej gamy urządzeń na szybie - zapraszamy do kontaktu.

DKV umiejętnie wykorzystuje narzędzia telematyczne do zarządzania parkiem samochodowym. Proszę wskazać, jakie korzyści mogą uzyskać przewoźnicy z zastosowania systemu telematycznego DKV LIVE?

Staramy się towarzyszyć naszym klientom w drodze, dosłownie, jak i w aspekcie technologicznym. Doskonałym przykładem jest asystent logistyki DKV Live: pionierska platforma, która łączy wielozadaniową kartę paliwową z funkcjami systemu telematycznego.

Rozwiązanie sprzedaje się doskonale również na rynku polskim. Czym jest?

Jest narzędziem cyfrowego zarządzania flotą. Z DKV LIVE użytkownik zoptymalizuje codzienne wyzwania logistyczne dysponentów, kierowców, kierowników floty samochodowej i kontrahentów naszych klientów. W ujęciu technicznym DKV LIVE to system chmurowy, sprzężony z modułem telematycznym mocowanym w pojeździe. Moduł podłącza się przez złącze FMS lub CAN Click. Przesyłane w czasie rzeczywistym dane są dostępne dla menedżerów floty z poziomu mobilnej aplikacji, do której mają swobodny dostęp za pośrednictwem komputera czy telefonu.

Cyfrowy asystent pozwala planować trasy z wyprzedzeniem oraz informuje o nadchodzących wydarzeniach. Pomoże spełnić obowiązek przechowywania danych z tachografu cyfrowego oraz wskaże nieprawidłowości dotyczące tankowania, ruchu floty albo czasów przejazdu.
DKV LIVE oferuje pełny podgląd zdarzeń na trasie w każdej chwili. Oszczędza czas dzięki płynnej i kompleksowej dokumentacji danych.

Zintegrowana wyszukiwarka frachtów pozwala uniknąć nieefektywnego planowania trasy i pustych przebiegów.

Na szczególną uwagę zasługuje Cyfrowy Menedżer Tankowania. Ogranicza on możliwości kradzieży karty i paliwa. Kontroluje w czasie rzeczywistym, gdzie, kiedy i jak dużo paliwa zatankowano. Wszystkie tankowania - nie tylko kartą DKV - są wyświetlane automatycznie w portalu i można je tam porównywać z danymi eksploatacyjnymi pojazdów. Bogata biblioteka alertów uzupełnia funkcjonalność o indywidualnie powiadomienia. Dzięki tej funkcjonalności, DKV LIVE ułatwia planowanie i rozliczanie tankowania.

Rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku każdego rodzaju flot, tak samochodów ciężarowych, jak i dostawczych czy osobowych.

System daje nieograniczone możliwości wykorzystania: od prostego GPS do rozbudowanego monitorowania zestawu - ciągnik plus naczepa.

Oferujemy specjalne warunki testowania platformy, aby spokojnie poznać DKV LIVE. Zainteresowanym klientom dajemy czas na sprawdzenie wszystkie zalet i funkcji w praktyce.

Dziękujemy za rozmowę

_________________________________________

Jerzy Jezuit, absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach, ponad 10 lat pracy w sektorze IT, a od 16 lat związany z DKV Euro Service Polska. Zainteresowania: wędrówki górskie, żeglarstwo, narciarstwo i wyprawy rowerowe. Lubi dobre filmy, książki.