Trzy pytania do Jacka Górskiego, dyrektora zarządzającego Jaguar Land Rover Poland
Jacek Górski
03.05.2021

Trzy pytania do Jacka Górskiego, dyrektora zarządzającego Jaguar Land Rover Poland

Perspektywy rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce. Czy warto przyjąć ofertę pracy za granicą oraz jakie są plany elektryfikacji modeli Jaguar i Land Rover - mówi Jacek Górski, dyrektor zarządzający Jaguar Land Rover Poland.

Redakcja: Jaguar i Land Rover to dwie autonomiczne marki, z własną gamą modelową i różną grupą odbiorców. Gdzie widzi Pan możliwość łączenia funkcji w organizacji, a w jakich obszarach te marki muszą być zarządzane oddzielnie?

Jacek Górski: Jaguar i Land Rover to dwie odrębne marki, a marka to nic innego jak historia opowiedziana o produkcie. Zatem my opowiadamy dwie historie i komunikujemy się z dwiema różnymi grupami odbiorców, dostosowując swój język i sposób komunikacji do nich. To ma konsekwencje chociażby w doborze mediów, czy przedsięwzięć, w które się zaangażujemy.
W zarządzaniu tymi markami przyświecają nam jednak te same cele – chcemy budować wyrazisty świat dla każdej z marek i w sposób aktywny angażować fanów, klientów i przedstawicieli mediów. Docelowo chcemy pozwolić doświadczyć jazdy samochodami Jaguar i Land Rover jak największej ilości osób, poprzez sprzedaż tych samochodów.

Struktura firmy nie jest podzielona na procesy wspierające Jaguara i Land Rovera osobno. Zespoły w swoich obszarach zarządzają markami łącznie - tyczy się to zarówno zespołu marketingowego, jak i sprzedażowego. Oczywiście działania strategiczne i taktyczne, cele wolumenowe są ustalane dla każdej marki z osoba, nie mniej jednak pozostaje to w rękach tych samych osób. Część moich pracowników wywodzi się ze środowiska biznesowego, gdzie z taką różnorodnością w portfolio marek mieli już do czynienia.

Duży sukces wizerunkowy odniósł Jaguar, gdy jego elektryczny model „I-PACE” zdobył tytuł „Samochodu Roku” w 2019. Czy mógłby Pan opisać plany elektryfikacji modeli Jaguar i Land Rover?

Jaguar I-Pace to pierwszy, całkowicie elektryczny SUV Jaguara, a także pierwszy, całkowicie elektryczny SUV w Europie, który swoją premierę miał kilka lat temu. To pokazuje, że o alternatywnych napędach myślimy już od dawna. Nowa globalna strategia REIMAGINE opiera się przede wszystkim o elektryfikację i zrównoważony rozwój. To początek drogi do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku.
W ciągu najbliższych pięciu lat Land Rover poszerzy swoją ofertę o sześć całkowicie elektrycznych wariantów, pozostając światowym liderem w dziedzinie luksusowych SUV-ów z trzema rodzinami pojazdów: Range Rover, Discovery oraz Defender. Pierwszy wariant całkowicie elektryczny pojawi się w 2024 roku. Natomiast do 2025 Jaguar stanie się czysto elektryczną, luksusową marką z wyjątkowo pięknym nowym portfolio wykorzystującym najnowsze technologie.

Spędził Pan wiele lat za granicą, a Pana doświadczenia wiążą się z wieloma rynkami. Co by Pan doradził młodym menadżerom, którzy być może otrzymają ofertę pracy za granicą - jechać czy zostać w kraju?

Pobyt i praca za granicą były wspaniałym doświadczeniem zarówno zawodowym, jak i życiowym. Oczywiście nie obyło się bez wyrzeczeń, szczególnie ze strony mojej żony, ale oboje uważamy, że było warto. Możliwość pracy z ludźmi innych narodowości, wywodzącymi się z innych kultur oraz działanie w zupełnie nowych warunkach rynkowych jest nie tylko niesamowitym źródłem doświadczenia, ale także ciekawym przeżyciem socjalnym i towarzyskim. Najważniejszą rzeczą jest pozytywne nastawienie do tej zmiany. Kraj i miejsce, do którego się przenosi trzeba poznać i polubić, w przeciwnym razie może być ciężko. Rekomenduję wszystkim, którzy mają taką możliwość, aby skorzystali z pracy za granicą, pod warunkiem, że jest to decyzja podjęta przez całą rodzinę i po rozważnym zastanowieniu.

_____________________________________

Jacek Górski jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od lat związany z brytyjska marką. M.in. pracował w Jaguar Land Rover Europe jako regional Euopean customer service director. W swojej karierze zawodowej pełnił różne funkcje menadżerskie w koncernach motoryzacyjnych związane ze sprzedażą, marketingiem i obsługą posprzedażną zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Jaguar Land Rover należy do największych brytyjskich producentów samochodów i skupia dwie kultowe brytyjskie marki samochodowe: Land Rover, wiodący na świecie producent luksusowych pojazdów z napędem na cztery koła oraz Jaguar, jedna z czołowych globalnych marek produktów luksusowych, a także pierwsza marka oferująca w pełni elektryczny SUV klasy premium, Jaguar I-PACE.