auto1
Trzy pytania do Ewy Łabno-Falęckiej
Ewa Łabno-Falęcka dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i Spraw Zewnętrznych Mercedes-Benz Polska
16.12.2020

Trzy pytania do Ewy Łabno-Falęckiej

O planach rozwoju fabryki silników i akumulatorów Mercedes-Benz Manufakturing Poland w Jaworze oraz przyszłości elektromobilności w naszym kraju mówi Ewa Łabno-Falęcka.

Redakcja - Są firmy motoryzacyjne, które ograniczają się tylko do sprzedaży swoich samochodów w Polsce. Co zadecydowało o tym, że Mercedes podjął decyzję o zlokalizowaniu fabryki w naszym kraju ?
Fabryka silników, a wkrótce i baterii elektrycznych do aut osobowych w Jaworze stanowi ważny element strategii rozwoju koncernu. Od końca ub. roku zaopatruje fabryki samochodów Mercedesa w wydajne silniki nowej generacji. Od początku była ważnym ogniwem globalnej sieci produkcyjnej marki (ponad 30 fabryk na całym świecie) ze względu na wzrost popytu zarówno na auta z napędem konwencjonalnym, jak i auta z napędem alternatywnym, czyli hybryd i bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. Zakład powstał na około 50 hektarach w dolnośląskim Jaworze i jest pierwszą fabryką Mercedesa w Polsce oraz jedyną, poza Niemcami, fabryką silników i baterii w Europie. O inwestycji właśnie w Polsce zadecydowała m.in. odpowiednich rozmiarów i kształtu działka, dobre rozmowy z polskim rządem, władzami lokalnymi i Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną, potencjał i koszty rynku pracy oraz - nie bez znaczenia – bliskość aglomeracji Wrocławia z ofertą edukacyjną i kulturalną. Jawor był jedną z 35 lokalizacji w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Za wyborem lokalizacji przemawiało m.in. korzystne położenie w przy skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi ekspresowej S3.

Podejmując decyzję o ulokowaniu inwestycji nie wszystko da się przewidzieć. Czy wasze realne doświadczenia pozwalają na zdefiniowane tych aspektów, które was zaskoczyły „na plus” i „na minus”?
Na plus zaskoczyła nas naprawdę modelowa współpraca z Ministerstwem Rozwoju oraz z WSSE i z władzami lokalnymi i regionalnymi. Byli bardzo pomocni w rozwiązywaniu wielu mniejszych i większych problemów. Utworzyliśmy w tym celu grupę roboczą, która dyskutowała o problemach okołoinwestycyjnych jak transport pracowniczy, mieszkania czy szkolnictwo zawodowe. Z drugiej strony Mercedes-Benz Manufacturing Poland od samego początku uczestniczy w życiu lokalnej społeczności. Wspólnie z władzami miasta i regionu zrealizowaliśmy wiele projektów edukacyjnych i społecznych.

Czy baza produkcyjna, którą stworzyliście w Polsce to wasze ostatnie słowo?
Na razie pracujemy nad uruchomieniem drugiej zmiany w fabryce silników i pierwszych linii produkcji baterii elektrycznych. Tak żeby z Jawora szły w świat całe systemy napędowe do naszych fabryk na świecie, które na te silniki i baterie czekają.


Ewa Łabno-Falęcka jest dyrektorem ds. komunikacji korporacyjnej i spraw zewnętrznych Mercedes-Benz Polska. Jest odpowiedzialna za komunikację i relacje zewnętrzne w Mercedes-Benz Polska i Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Działa na rzecz aktywizacji kobiet, poprawy warunków transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mercedes rozpoczął w 2017 roku budowę silników i baterii w Polsce, inwestując ponad 500 mln euro i zatrudniając ponad 1000 osób.