Trzy pytania do dr Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw e-Petrol
dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-Petrol
05.01.2023

Trzy pytania do dr Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw e-Petrol

Wraz z powrotem do 23-procentowej stawki VAT oraz wyższej opłaty paliwowej i akcyzy w pierwszych dniach stycznia wzrosły ceny na stacjach - podwyżka jest szczególnie dotkliwa w przypadku LPG. Jaka jest przyszłość rynku paliw w Polsce, czy olej napędowy już będzie stale droższy od benzyny wyjaśnia dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-Petrol


Redakcja: Od 1 styczna 2023 r. VAT na paliwo wyniesie 23% czy to oznacza wzrost cen paliw i droższe podróże autem?

dr Jakuba Boguckiego: Nie zobaczyliśmy skoku cen z uwagi na radykalne cięcie cen hurtowych przez operatorów – tym samym nie spodziewamy się, że ceny detaliczne mocno wzrosną dla benzyny i diesla, jedynym wyjątkiem tutaj jest autogaz. To paliwo ma inną specyfikę handlową i w jego cenach kilkunastogroszowa korekta jest niestety oczekiwana. Natomiast przejście na nowe stawki podatkowe to kwestia bieżąca, mocniejszy wpływ na ceny będzie mieć wejście w życie lutowego embarga na paliwa gotowe z Rosji, co może mocno wpłynąć na poziom cen oleju napędowego, który do niedawna w dużej ilości importowaliśmy z tego kierunku.

Czy ON już będzie stale droższy od PB?

Biorąc pod uwagę tendencje ostatnich miesięcy, a także wchodzenie w życie w początkach lutego sankcji – nie mamy specjalnie mocnych przesłanek odnośnie ewentualnej obniżki cen diesla w czasie liczonym w miesiącach.

Na które paliwa lepiej stawiać przy wyborze floty :ON czy PB a może rozwiązaniem są paliwa alternatywne np. LPG?

W obecnej sytuacji wydaje się, że benzyna jest znacznie bardziej stabilna niż diesel – zwłaszcza w kontekście potencjalnych zmian logistycznych związanych z embargiem na paliwa z Rosji. Gaz ma swoją specyfikę (jako paliwo importowane) – ale kluczowe musi tu być chyba podejście „praktyczne”, tzn. kalkulacja powiązana z typem floty i sposobem użytkowania pojazdów.

Dodatkowe koszty związane np. z przeglądami instalacji LPG mogą stanowić argument na niekorzyść – choć zdecydowanie niższa cena paliwa z kolei może podnosić szanse autogazu w rachunkach. Wszystko zależy więc od potrzeb i stylu działania floty, a element paliwowy w całym rachunku jest pochodną tych potrzeb.

Dziękujemy za rozmowę

_______________________________________________

dr Jakub Bogucki jest analitykiem rynku paliw, od 2010 roku związanym z portalem e-petrol.pl. Redaguje także e-kwartalnik "Na Stacji Paliw", adresowany do operatorów stacji benzynowych i podejmujących tematykę zmian w otoczeniu rynku detalu paliwowego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego.

Portal e-petrol.pl powstał w 2001 roku i jest częścią firmy Information Market S.A., która oferuje usługi informacyjno-doradcze w modelu B2B dla firm działających w istotnych dla gospodarki sektorach, takich jak: petrochemia, energetyka czy ciepłownictwo. W ramach Information Market S.A. funkcjonują takie serwisy, jak e-petrol.pl, Centrum Domowego Ciepła (CDC24), Spotkania Branży Petrochemicznej, Information Market Consulting czy Paliwa Rolnicze.