Trzy pytania do Dariusza Mikołajczaka
Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland
19.12.2020

Trzy pytania do Dariusza Mikołajczaka

Jak wyglądała ewolucja produkcji podzespołów w polskich fabrykach oraz jakie będą kolejne decyzje inwestycyjne Toyoty w naszym kraju – odpowiada Dariusz Mikołajczak.

Redakcja - Toyota jest firmą, którą chętnie podejmuje decyzje o inwestowaniu poza granicami Japonii. Dlaczego?

Dariusz Mikołajczak - Jako Toyota dążymy do wytwarzania samochodów tam, gdzie je sprzedajemy. W związku z rosnącą sprzedażą samochodów koncernu w Europie Toyota zdecydowała o budowie montowni samochodów, w latach 90. w Wielkiej Brytanii, a potem w Turcji, Francji, Czechach i Rosji. Kolejnym, naturalnym krokiem była decyzja o lokalizacji na Starym Kontynencie produkcji podzespołów.

Jak wyglądała ewolucja produkcji podzespołów w polskich fabrykach?

Myślę, że przez te wszystkie lata transformacji udowodniliśmy, że jesteśmy ambitnym i szybko uczącym się narodem, który jest w stanie sięgać po coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania. W moim przekonaniu nie ma barier i możemy wytwarzać każdy produkt: rozpoczynaliśmy od prostych manualnych skrzyń biegów, a dziś produkujemy najnowsze silniki benzynowe TNGA i elektryczne przekładnie hybrydowe, w tym silniki elektryczne, których produkcję rozpoczniemy w 2021 roku wraz z uruchomieniem linii nowej przekładni hybrydowej.

Jakie będą kolejne decyzje inwestycyjne Toyoty w naszym kraju?

Jesteśmy w połowie drogi jeżeli chodzi o inwestycje w napędy hybrydowe w Polsce. Trzy projekty są już ukończone, uruchomienie kolejnych trzech planujemy w kolejnych kilkunastu miesiącach. W przyszłym roku rozpoczniemy produkcję dwóch linii eklektycznych przekładni hybrydowych współpracujących z silnikiem TNGA o pojemności 1,5 l, w tym po raz pierwszy rozpoczniemy produkcję silników elektrycznych do tych przekładni. W 2022 planujemy natomiast uruchomienie drugiej linii silników TNGA 1,5 l.


Dariusz Mikołajczak jest prezesem Toyota Motor Manufacturing Poland, która jest centrum napędów konwencjonalnych i hybrydowych Toyoty. Japońska firma zainwestowała w południowo-zachodniej Polsce, w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach ponad 4,5 miliarda złotych tworząc ponad 2000 stałych miejsc pracy i rozpoczyna tam działania badawczo-rozwojowe związane z testami materiałów używanych w podzespołach hybrydowych, co jest wyrazem zaufania koncernu do lokalnych zespołów.

TMMP
Linia produkcyjna Toyota Motor Manufacturing Poland