Trzy pytania do Daniela Trzaskowskiego, dyrektora sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services
Daniel Trzaskowski, dyrektor sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services
27.07.2021

Trzy pytania do Daniela Trzaskowskiego, dyrektora sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services

O wpływie na rynek otwarcia pierwszego na świecie salonu sprzedaży samochodów poleasingowych pod własną marką Volkswagen Financial Services STORE, kryteriach wyboru kilkuletniego auta do małej firmy oraz rozwoju alternatywnych napędów – mówi Daniel Trzaskowski, dyrektor sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services.

Redakcja: Czy samochód używany może być atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych z grupy MŚP gdzie mamy do czynienia z niewielką flotą 2-4 pojazdów?

Daniel Trzaskowski: Klienci, którzy planują zakup używanych aut, najbardziej obawiają się ukrytych wad technicznych i dodatkowych wydatków na naprawy. W salonie sprzedaży samochodów poleasingowych Volkswagen Financial Services STORE oferujemy pojazdy z roczną gwarancją, oryginalnym przebiegiem i pełną, sprawdzoną historią. Dodatkowo, przed odbiorem przez klienta każdy samochód przechodzi przegląd techniczny. Są to więc pewne pojazdy. Czy takie sprawdzone samochody są alternatywą dla nowych aut? Dla wielu firm na pewno mogą być prostą drogą do odmłodzenia i unowocześnienia ich parku pojazdów. Właściwy wybór samochodu z rozsądnym, opłacalnym finansowaniem, to klucz do optymalnej mobilności w firmie.

Wiele mówi się o zmierzchu silników Diesla. Jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze używanego samochodu do firmy?

Przed wyborem napędu samochodu należy z pewnością przyjrzeć się kosztom jego eksploatacji. Warto przeanalizować intensywność i warunki, w jakich pojazd będzie wykorzystywany, gdzie będzie jeździł, częściej na trasie czy w mieście, ile kilometrów będzie pokonywał itd. Każda firma ma swoje cele i oczekiwania wobec firmowych aut. Obecnie nie przeceniałbym problemu samochodów napędzanych olejem napędowym na rynku wtórnym. Jeśli pokonujemy długie trasy, to z pewnością diesel zda egzamin.

Czy można już mówić o rynku używanych samochodów z napędami alternatywnymi, zwłaszcza w pełni elektrycznymi lub typu Plug-in?

Rozwój rynku samochodów z napędami alternatywnymi wkracza obecnie w nową, dynamiczną fazę. 12 lipca został zainaugurowany rządowy program dofinansowania zakupu elektrycznych pojazdów „Mój elektryk”. Według zapowiedzi już niebawem, bo z końcem września, program ma objąć również dotacje dla firm na zakup takich aut, w tym finansowanych leasingiem. Tydzień później Unia Europejska zapowiedziała całkowite przejście na samochody zeroemisyjne już od 2035 r. Swoją strategię elektromobilności przedstawił w podobnym czasie globalny lider motoryzacji – Volkswagen AG. Zgodnie z tym planem, udział aut elektrycznych w całkowitej sprzedaży koncernu wzrośnie do 50 procent w 2030 roku, a najdalej do 2050 roku Volkswagen AG będzie produkował wyłącznie bezemisyjne pojazdy.

Zainteresowanie elektrycznymi autami wśród firm będzie więc rosło, a w konsekwencji z czasem wzrośnie też popyt na używane pojazdy elektryczne. Przy zakupie poleasingowych „elektryków” warto zwrócić uwagę (podobnie jak w przypadku tradycyjnych używanych samochodów) na ich wartość rezydualną, dokonać kalkulacji kosztów eksploatacji i wybrać optymalne finansowanie. Dodatkowo należy też ocenić uwarunkowania zewnętrzne, takie jak dostępność ładowarek itp. Od elektrycznych aut nie ma odwrotu, dlatego już teraz przyzwyczajajmy się do eko-myślenia o swoich firmowych samochodach.
____________________________________

Daniel Trzaskowski jest dyrektorem sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o. Karierę rozpoczął w 2001 r. w Opel Nivette, gdzie odpowiadał m.in. za obsługę klientów flotowych. Od 2008 r. w Bankowym Funduszu Leasingowym (obecnie PKO Leasing SA) tworzył od podstaw jednostkę specjalizującą się w zarządzaniu flotą, a rok później objął stanowisko dyrektora departamentu zarządzania flotą.

Od 2010 r. kieruje sprzedażą flotową Volkswagen Financial Services, wówczas jeszcze działającego pod nazwą Volkswagen Leasing. Od 2017 roku dyrektor biznesu flotowego, od 2021 odpowiedzialny za obszar sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.

W latach 2014-2019 członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Współtwórca i wykładowca studiów podyplomowych „Zarządzanie Flotą Samochodową i Mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, w 2019 roku uzyskał tytułu doktora nauk inżynieryjno-technicznych na tymże wydziale.