Trzy pytania do Daniela Trzaskowskiego, dyrektora sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services
Daniel Trzaskowski
21.05.2021

Trzy pytania do Daniela Trzaskowskiego, dyrektora sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services

Branża leasingu i wynajmu długoterminowego w okresie wychodzenia z pandemii COVID-19. Czy jest możliwe przyśpieszenie i powrót do poziomu i tempa rozwoju branży sprzed pandemii. Jaka jest przyszłość elektryfikacji flot samochodowych oraz w jakim stopniu elektromobilność jest już obecna w branży CFM – mówi Daniel Trzaskowski, dyrektor sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services.

Redakcja: W jakim stopniu branża leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów odczuła skutki pandemii?

Daniel Trzaskowski: COVID-19 znacząco wpłynął na zmiany w naszej branży. Potrzeby firm związane ze środkami transportu są i będą niższe niż dotychczas. Zdaniem Billa Gatesa, ponad
50 proc. podróży służbowych po prostu zniknie. W przypadku firm korzystających z flot samochodowych ten odsetek nie będzie zapewne aż tak wysoki, ale zmiany już są dostrzegalne, na przykład przy mniejszych realnych przebiegach aut – obecnie zdarza się, że Volkswagen Financial Services na życzenie klientów wydłuża czas trwania kontraktów.

Inne charakterystyczne zjawisko: wynajem staje się odpowiedzią na wyzwanie zarządzania na odległość. Dlaczego? Ponieważ klienci często nie dysponują systemami, które pozwalałyby bez wsparcia firmy CFM zdalnie i efektywnie obsługiwać park pojazdów. Coraz więcej firm decyduje
się więc na wynajem, przekazując wszystkie działania operacyjne konsultantom VWFS.

Czy floty pojazdów firmowych są przygotowane na wprowadzenie samochodów elektrycznych jako stałego ich komponentu?

Do powszechnej obecności „elektryków” we flotach należy się dobrze przygotować. Jednym z kluczowych obszarów działań VWFS będzie więc e-konsulting dla klienta flotowego. Obejmie on doradztwo w kilku aspektach: funkcji elektrycznych aut w przedsiębiorstwie, ich całkowitych kosztów (tzw. TCO), miejsc i sposobów ładowania e-floty oraz właściwego przygotowania się do inwestycji w infrastrukturę (np. w ładowarki na parkingu firmy). Będziemy również analizować, jaką część „tradycyjnej” floty można zastąpić pojazdami elektrycznymi. W tym przypadku wsparciem dla klientów stanie się udostępniona przez VWFS specjalna aplikacja, która po wprowadzeniu danych na temat pokonywanych przez użytkownika tras i dystansów zidentyfikuje samochody odpowiednie do zamiany na „elektryki”.

Co wyróżnia produkty VWFS w branży leasingu i CFM?

Strategia Volkswagen Financial Services opiera się na dwóch obszarach: pełnym profesjonalizmie
i kompetencji VWFS jako partnera biznesowego oraz jego przewidywalności. Kluczem do sukcesu są nie tylko relacje z klientami i stabilny zespół, który pracuje nad wzmacnianiem tych relacji. Pierwszorzędne znaczenie ma także szeroka współpraca z Volkswagen Group Polska i dilerami marek samochodowych Grupy. Pozycję Volkswagen Financial Services potwierdzają najnowsze dane IBRM Samar. Po I kwartale 2021 roku VWFS uzyskał najwyższą liczbę rejestracji samochodów osobowych na firmy leasingowe i CFM, z rynkowym udziałem 19,4 proc.
W finansowaniu pojazdów marek należących do Grupy Volkswagen VWFS także możemy się pochwalić 62 proc. udziału w rynku. Wspólnie z markami Grupy przygotowujemy produkty finansowe, żeby oferta na każdy samochód była maksymalnie atrakcyjna. Z dilerami z kolei VWFS pracuje nad jak najwyższym poziomem zadowolenia klientów. Razem z Grupą Volkswagen realizujemy wiele działań: projekt Ekspert Flotowy ze ŠKODĄ, program SEAT for Business, flotową ofertę dla Volkswagena, a także nowe biznesowe rozwiązania dla klientów marki Audi.

 

_______________________________________________________

Daniel Trzaskowski jest dyrektorem sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o. Karierę rozpoczął w 2001 r. w Opel Nivette, gdzie odpowiadał m.in. za obsługę klientów flotowych. Od 2008 r. w Bankowym Funduszu Leasingowym (obecnie PKO Leasing SA) tworzył od podstaw jednostkę specjalizującą się w zarządzaniu flotą, a rok później objął stanowisko dyrektora departamentu zarządzania flotą. Od 2010 r. kieruje sprzedażą flotową Volkswagen Financial Services, wówczas jeszcze działającego pod nazwą Volkswagen Leasing. Od 2017 roku dyrektor biznesu flotowego, od 2021 odpowiedzialny za obszar sprzedaży cyfrowej i flotowej w Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.
W latach 2014-2019 członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Współtwórca i wykładowca studiów podyplomowych „Zarządzanie Flotą Samochodową
i Mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, w 2019 roku uzyskał tytułu doktora nauk inżynieryjno-technicznych na tymże wydziale.

Pod nazwą Volkswagen Financial Services oferowane są usługi bankowe (przez Volkswagen Bank GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce), usługi leasingowe i mobilność (przez Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.) oraz usługi ubezpieczeniowe (przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. jako agenta ubezpieczeniowego).