Trzy pytania do Andrzeja Sugajskiego, dyrektora generalnego Związku Polskiego Leasingu
Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu
30.08.2021

Trzy pytania do Andrzeja Sugajskiego, dyrektora generalnego Związku Polskiego Leasingu

Każde zmiany, które ograniczają preferencje związane z korzystaniem z leasingu, będą mieć negatywny wpływ na poziom krajowych inwestycji – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu, oceniając projekty zmian podatkowych, opisanych w ramach programu Polski Ład.


Redakcja: Leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla wielu firm działających w Polsce. Czy proponowane zmiany podatkowe w ramach programu Polski Ład mogą wpłynąć na atrakcyjność leasingu?

Andrzej Sugajski: Ingerencja w dotychczasowe warunki wykupu przedmiotu leasingu, która wynika z projektowanych zmian podatkowych, pośrednio wpłynie na atrakcyjność tego instrumentu finansowego. Instrumentu, który od wielu lat jest uznawany przez polskich przedsiębiorców z segmentu MŚP za najbardziej istotne źródło finansowania inwestycji. W ostatnich latach wskazują na to zarówno wyniki badania SAFE, prowadzonego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach Unii Europejskiej, jak też wyniki branży leasingowej publikowane przez Związek Polskiego Leasingu. Leasing tylko w ostatnim roku umożliwił inwestycje polskich firm o wartości 60,2 mld, a w ciągu pięciu ostatnich lat suma leasingowych inwestycji przekroczyła w Polsce 300 mld zł.

W jakim stopniu proponowane zmiany podatkowe będą miały negatywny wpływ na warunki wykupu przedmiotu leasingu do majątku prywatnego?

Dotychczas obowiązujące przepisy pozwalały na wyłączanie z przychodów kwot uzyskanych ze zbycia składników majątku po upływie 6 miesięcy od wykupu, po zakończeniu umowy leasingu (w przypadku, gdy np. poleasingowy samochód nie był już wykorzystywany w działalności gospodarczej). Zgodnie z projektowanymi przepisami okres ten zostanie znacząco, bo aż 12-krotnie, wydłużony. Ingerencja w dotychczasowe warunki wykupu przedmiotu leasingu, które stanowiły również jeden z powodów zawierania takich umów przez podatników sprawia, iż naruszona zostaje zasada pewności prawa, zasada niedziałania prawa wstecz oraz pośrednio wpływa na atrakcyjność samego instrumentu.

Projektowane przepisy nie rozstrzygają także jednoznacznie sytuacji przedsiębiorców, którzy np. w ubiegłym roku wykupili do majątku prywatnego przedmiot leasingu. Powstaje wątpliwość, czy osoby te będą mogły, po wejściu w życie ustawy, sprzedać ten przedmiot bez konieczności zapłacenia podatku dochodowego przed upływem 6 lat. Dotyczyć to będzie także wszystkich tych, którzy w wyniku pandemii byli zmuszeni zakończyć działalność gospodarczą, bądź znacznie ją ograniczyli, a chcieliby poprawić swoją sytuację materialną, wyprzedając majątek.

Czy przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie ekspertów ZPL przy pracach nad zmianami podatkowymi ?

Związek Polskiego Leasingu, w ramach konsultacji publicznych projektu ustawy zaproponował, aby wprowadzić przepisy przejściowe, umożliwiające zachowanie dotychczasowych praw tym, którzy zawarli umowy leasingu do momentu wejścia w życie nowych przepisów.
Dodatkowo mając na uwadze fakt, że zaproponowany w projekcie termin na wykup (po upływie 6 lat) jest aż 12 razy dłuższy niż dotychczas obowiązujący termin 6 miesięcy, zaproponowaliśmy odpowiednie jego skrócenie. Nasze stanowisko motywujemy tym, że przedmiotami leasingu, które po zakończeniu umowy są wykupowane przez leasingobiorców są najczęściej pojazdy (w tym samochody osobowe), które ulegają znacznie szybszej amortyzacji w porównaniu np. z nieruchomościami.

Dziękujemy za rozmowę

_____________________________

Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. Absolwent ekonomii w SGH, pracę zawodową rozpoczął w administracji państwowej - w Ministerstwie Finansów i GUS. W latach 1996-1999 pełnił funkcję członka zarządu BRE Leasing Sp. z o.o. nadzorującego sprawy finansowe, informatyczne i organizacyjne. Od 2005 roku arbiter Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan. Od 2007 roku członek Rady Krajowej Izby Gospodarczej. Komentator, autor wielu publikacji popularyzujących usługi rynku finansowego.


Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca 90 proc. rynku leasingu w Polsce, która skupia 29 podmiotów. Związek zrzesza głównie firmy leasingowe, ale także firmy i organizacje związane z rynkiem wynajmu (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów). ZPL uczestniczy w pracach grup i zespołów roboczych przygotowujących i opiniujących projekty regulacji prawnych dotyczących branży leasingowej. Przedstawiciele ZPL utrzymują bieżące kontakty z przedstawicielami administracji publicznej i parlamentarzystami. ZPL monitoruje, opiniuje, przygotowuje lub zleca przygotowanie ekspertyz w zakresie regulacji dotyczących leasingu. Na gruncie europejskim Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji w skład, której wchodzi 45 związków z 32 krajów Europy.