Spokojnego nowego Iveco
Trzy pytania do Adama Smeji, założyciela i CEO firmy doradczo-szkoleniowej KEREL
Adam Smeja, założyciela i CEO firmy doradczo-szkoleniowej KEREL
16.06.2023

Trzy pytania do Adama Smeji, założyciela i CEO firmy doradczo-szkoleniowej KEREL

Firmy motoryzacyjne coraz częściej traktują edukację jako inwestycję, nie koszt. Po perturbacjach wywołanych epidemią, zarówno branża szkoleniowa jak i jej klienci zmuszeni zostali do podjęcia nowych wyzwań. Czy w szkoleniach dla firm motoryzacyjnych uwzględnia się dzisiaj, w dobie mediów społecznościowych, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej, zmiany zachowania i oczekiwań klientów – odpowiada Adam Smeja, założyciela i CEO firmy doradczo-szkoleniowej KEREL.



Redakcja - Czy występuje różnica w podejściu do szkoleń firm motoryzacyjnych po okresie covidowym?

Adam Smeja - Oczywiście, że tak. Pandemia, rzecz jasna, wymusiła na branży przyspieszenie procesu digitalizacji. Oferujemy dzisiaj nowoczesne i efektywne rozwiązania edukacyjne w środowisku cyfrowym. Ten trend pojawił się już przed covid, ale lockdown spowodował niespodziewaną wcześniej dynamikę zmian i rozwój dostępnych narzędzi, choćby takich jak platformy do komunikacji zdalnej, prowadzenia webinariów i streamingu, które dzisiaj tak powszechnie są wykorzystywane w szkoleniach.

Drugi aspekt to świadomość korzyści płynących ze szkolenia i edukacji. Trudny okres, zawirowania rynkowe i produkcyjne, ograniczenie przepływu klientów, spowodowały zmianę spojrzenia na proces szkoleniowy - firmy motoryzacyjne coraz częściej traktują edukację jako inwestycję, nie koszt.

Warto zwrócić też uwagę na znacznie szersze i bardziej zróżnicowane portfolio tematów szkoleniowych.

Czy konsolidacja sieci dilerskiej i zmiany wśród dystrybutorów reprezentujących marki mają wpływ na potrzeby szkoleniowe?

Zachodzące przekształcenia często oznaczają zmiany w kulturze organizacyjnej. Podczas fuzji lub przejęć, różne kultury korporacyjne muszą się scalić, co często wymaga wsparcia szkoleniowego i wdrożeniowego.

Kiedy dochodzi do zmian w sieci dilerskiej, jak w przypadku konsolidacji, wartości i normy związane z marką i kulturą organizacyjną często muszą zostać zaktualizowane. Istotnym elementem stają się szkolenia. Są one konieczne, aby zapewnić, że wszyscy pracownicy mają te same oczekiwania dotyczące zachowania i podejścia do pracy.

Czy w szkoleniach dla firm motoryzacyjnych uwzględnia się dzisiaj, w dobie mediów społecznościowych, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej, zmiany zachowania i oczekiwań klientów?

Tak. Bez wątpienia jest potrzeba uwzględnienia zmiany zachowania i oczekiwań klientów, nie tylko w samych szkoleniach. Rozwijające się technologie i cyfrowe kanały komunikacji z klientami wywarły istotny wpływ na proces sprzedaży i obsługi klienta, a szkolenia muszą przecież odnosić się do aktualnego procesu. Odkąd pamiętamy fundamentem szkolenia z zakresu sprzedaży było badanie potrzeb. Obecnie widzimy, że niejako wypadło ono z etapu podejmowania decyzji, a znalazło się bliżej prezentacji oferty. Przez dostęp do różnorodnych informacji w internecie, klienci mają możliwość zgłębiania specyfikacji produktów, porównywania ich parametrów i czytania opinii innych użytkowników, czyli w momencie kontaktu z siecią sprzedaży prezentują już inny poziom przygotowania i oczekiwań.

To nie znaczy, że pozyskanie informacji na temat motywów i oczekiwań zostało wyrugowane z procesu, ale zmieniło swoją funkcję, a tym samym wymaga innego podejścia i kompetencji. Zmiana ta wymusza na firmach motoryzacyjnych dostosowanie procesów, a na firmach szkoleniowych modyfikację programów, aby pracownicy potrafili płynnie łączyć trzy obszary kompetencji: wiedzę na temat najnowszych technologii i produktów, która jest bazą argumentacji i prezentacji, umiejętność przekazywania tej wiedzy, a przede wszystkim płynność w komunikacji i wykorzystaniu prawdziwego zainteresowania motywami klienta na wszystkich etapach procesu.
Rozwój sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej otwierają nowe możliwości w szkoleniach dla firm motoryzacyjnych. Wykorzystanie tych technologii może pozwolić na bardziej interaktywne i angażujące szkolenia, które lepiej oddają rzeczywistość pracy w branży.

Dziękujemy za rozmowę.
_________________________________


KEREL Training Consulting Coaching Implementation działa od roku 2000. 90% biznesu stanowi praca w branży motoryzacyjnej. Pracuje zarówno dla importerów i dilerów jak i instytucji finansowych, realizując projekty szkoleniowe, wdrożeniowe i coachingowe, kierowane do struktur sprzedażowych (produkty i usługi), a także do osób zarządzających rynkiem.