Zelektryfikowano klasę C Mercedesa
Dotychczas klasa C tylko w wersjach limuzyna i kombi trafiła do ponad 2,5 mln nabywców
24.02.2021

Zelektryfikowano klasę C Mercedesa

Mercedes-Benz kl. C jest pierwszą, całkowicie zelektryfikowaną klasyczną serią modelową marki Mercedesa. Do wyboru, w odmianach limuzyna i kombi, są wersje hybryd plug-in oraz „łagodna” hybryda ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem oraz instalacją 48 V. Jako hybryda plug-in nowa klasa C ma ok. 100 km zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym.


Już na pierwszy rzut oka na to auto uwagę zwracają dynamiczne proporcje auta – krótki przedni nawis i dłuższy tylny oraz duży rozstaw osi, a także pokrywa silnika z wybrzuszeniami. Aby zachować klasyczne proporcje, przednia szyba i kabina pasażerska zostały przesunięte ku tyłowi.
Przy długości 4751 mm i szerokości 1820 mm wersje limuzyna i kombi są zauważalnie większe niż dotąd. Rozstaw osi wzrósł o 25 mm, do 2865 mm. Mimo zwiększenia gabarytów współczynnik oporu Cd powietrza pozostał na poziomie poprzedników (limuzyna: 0,24, kombi: 0,27). Z większych wymiarów karoserii nowej klasy C korzystają podróżujący – zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Mercedes Benz
W kabinie liczne nowe akcenty. Deska rozdzielcza i centralny wyświetlacz są lekko pochylone w kierunku kierowcy. Funkcję zestawu wskaźników pełni wolnostojący ekran LCD o wysokiej rozdzielczości, dostępny w wersji o przekątnej 10,25” i 12,3”. Zwrot w kierunku cyfryzacji jest widoczny również w przypadku centralnego, dotykowego wyświetlacza (9,5” lub 11,9”)

Objaśni, podpowie, pomoże znaleźć

Nowa klasa C została wyposażona w drugą generację systemu operacyjnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Jej wnętrze staje się jeszcze bardziej cyfrowe i inteligentne, ponieważ zarówno w zakresie osprzętu, jak i oprogramowania nastąpiły znaczne postępy – doskonałej jakości obraz ułatwia obsługę funkcji samochodu. Także asystent głosowy „Hej Mercedes” stał się bardziej interaktywny. Niektóre czynności – takie jak odebranie połączenia telefonicznego – można teraz zlecić nawet bez używania hasła „Hej Mercedes”. Asystent „potrafi” też objaśnić funkcje auta, np. podpowie, jak sparować smartfon przez Bluetooth lub gdzie można znaleźć apteczkę. Ponadto, dzięki funkcji Smart Home, za jego pomocą można zdalnie obsługiwać wyposażenie inteligentnego domu. „Hej Mercedes” jest też w stanie rozpoznać pasażerów po ich głosach.

Mercedes Benz
Asystent głosowy „Hej Mercedes” stał się bardziej interaktywny


Gama jednostek napędowych obejmuje tylko 4-cylindrowe silniki z modułowej rodziny motorów Mercedesa FAME (Family of Modular Engines). Oprócz turbodoładowania zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe wyposażono w rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG), który – jako „łagodna” hybryda drugiej generacji – zapewnia wsparcie przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Automatyczna przekładnia 9G-TRONIC została udoskonalona pod kątem przystosowania do ISG i jest teraz montowana we wszystkich wersjach klasy C. Silnik elektryczny, energoelektronikę i chłodnicę przeniesiono do skrzyni, rezygnując z okablowania – z korzyścią dla przestrzeni montażowej i masy. Udoskonalono układ napędu na cztery koła 4MATIC. Nowy napęd na przednią oś pozwala na przenoszenie wyższego momentu obrotowego przy rozkładzie obciążenia osi idealnym pod kątem dynamiki jazdy.

Ok. 100 km „na prądzie”

Wkrótce po premierze nowej klasy C do oferty dołączą hybrydy plug-inz napędem czwartej generacji. Elektryfikacja robi wielki krok naprzód, korzystając z tych samych podstawowych silników. Połączenie 129-konnej jednostki elektrycznej i około 100-kilometrowego zasięgu w trybie stricte elektrycznym (WLTP) sprawia, że hybrydowa klasa C plug-in w wielu przypadkach będzie mogła poruszać się wyłącznie „na prądzie”, bez używania silnika spalinowego – początkowo będzie to 2-litrowy wariant ultranowoczesnej 4-cylindrowej jednostki M 254. W dalszej kolejności pojawią się ;imuzyna i kombi z hybrydowym napędem plug-in z silnikiem wysokoprężnym.


Wnętrze nowej klasy C stało się jeszcze bardziej cyfrowe i inteligentne


Opracowany przez Mercedes-Benz AG wysokonapięciowy akumulator nowych klas C w wersji plug-in należy do rodziny akumulatorów czwartej generacji. Składa się z 96 ogniw i ma łączną pojemność 25,4 kWh. Aby uwzględnić wysoką gęstość energii, akumulator wyposażono w wewnętrzny układ chłodzenia. Nawet gdy akumulator jest całkowicie rozładowany, można go „zatankować” do pełna w ciągu około 30 minut, korzystając z opcjonalnej ładowarki DC o mocy 55 kW. Dostępna jest też standardowa trójfazowa ładowarka AC o mocy 11 kW (w zależności od rynku), służąca do ładowania prądem przemiennym.


Tylna oś skrętna: zwinniejsze i bardziej dynamiczne prowadzenie

Nowa klasa C jest szczególnie zwinna i stabilna w prowadzeniu m.in. dzięki zastosowaniu opcjonalnej skrętnej tylnej osi, połączonej z bardziej bezpośrednim układem kierowniczym przednich kół. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 2,5 stopnia. Pozwala to zmniejszyć średnicę zawracania o 43 cm, do 10,64 m.

Mercedes Benz
Przy długości 4751 mm i szerokości 1820 mm wersje limuzyna i kombi są zauważalnie większe niż dotąd


W ostatniej dekadzie klasa C była najczęściej kupowanym modelem Mercedes-Benz. Poprzednia generacja, wprowadzona w 2014 r., tylko w wersjach limuzyna i kombi trafiła do ponad 2,5 mln nabywców. Obie wersje nowej kl. C można będzie zamawiać je od 30 marca br. Pierwsze auta pojawią się w salonach latem 2021 r. ( opr. ms)