xDrive w BMW M3 - wyższe osiągi i większe możliwości
BMW M3 Competition teraz z napędem na wszystkie koła
22.04.2021

xDrive w BMW M3 - wyższe osiągi i większe możliwości

BMW M3 Competition Limuzyna dostępny z napędem na wszystkie koła M xDrive. System zapewnia jeszcze większą dynamikę, zwinność i precyzję. Bawarski koncern zapowiada, że wprowadzanie na rynek dodatkowej wersji modelu rozpocznie się w lipcu 2021 r.

Wyższe osiągi, więcej napędzanych kół, więcej niepowtarzalnego wrażenia M. Kilka miesięcy po rozpoczęciu sprzedaży nowego BMW M3 Limuzyna BMW M GmbH rozszerza ofertę modelową serii o dwie dodatkowe wersje. Po raz pierwszy napęd na wszystkie koła M xDrive będzie dostępny w samochodach sportowych o wysokich osiągach w segmencie premium klasy średniej. Precyzyjne sterowanie transmisją napędu na wszystkie cztery koła pomaga modelom BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,1–10,0 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 231–228 g/km) oraz BMW M4 Competition Coupé.

BMW3
Dzięki M xDrive można doświadczyć typowych dla M wyczynowych właściwości, które przejawiają się między innymi w jeszcze lepszym przyspieszeniu


W nowych modelach, moc 6-cylindrowego silnika rzędowego o mocy 510 KM jest przekazywana za pomocą 8-stopniowej skrzyni Steptronic M z układem Drivelogic oraz dzięki specjalnemu napędowi M na wszystkie koła. Gwarantuje to optymalny rozkład mocy na przednią i tylną, zapewniając zwinność, stabilność jazdy, trakcję i wyścigową dynamikę.

M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M

Jako alternatywa dla klasycznego napędu tylnego, system M xDrive zachwyca w wielu sportowych modelach BMW M GmbH swoim niezależnym sterowaniem transmisją napędu. Napęd na wszystkie koła uzupełnia aktywny mechanizm różnicowy M, który płynnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami odpowiednio do potrzeb. Optymalizuje to bezstratne przenoszenie momentu obrotowego, szczególnie podczas jazdy w bardzo sportowym stylu i na jezdniach o zmniejszonej przyczepności z jednej strony. Aby zapewnić współdziałanie w każdej sytuacji na drodze, system M xDrive oraz aktywny mechanizm różnicowy M wraz ze specjalnym układem kontroli trakcji M są skomunikowane z DSC (dynamiczną kontrolą stabilności). Celem są maksymalnie dynamiczne odczucia z jazdy, które łączą w sobie charakterystyczne wrażenia M z zauważalnym poprawieniem trakcji i stabilności jazdy.
System M xDrive za pomocą elektroniczne sterowanego sprzęgła wielotarczowego w przekładni rozdzielczej, rozdziela moment obrotowy bezstopniowo i w pełni adaptacyjnie pomiędzy przednie a tylne koła. Zoptymalizowane smarowanie sprzęgła wielotarczowego zapewnia stabilne osiągi adaptacyjnego rozdziału mocy, nawet podczas wyczynowej jazdy na torze wyścigowym. Transmisja napędu na mechanizm różnicowy przedniej i tylnej osi odbywa się przez wały przegubowe, które zostały zaprojektowane specjalnie do BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive oraz BMW M4 Competition Coupé z M xDrive, podobnie jak wały zdawcze przenoszące moment obrotowy na koła. Typowe dla M jest większe przeniesienie napędu na tylne koła. Podczas normalnej jazdy cała siła napędowa przekazywana jest na tylne koła. Dopiero gdy osiągną one granice przyczepności, dołączane są koła przednie.

BMW3
Poprawa trakcji, stabilności jazdy, zwinności i dynamiki związana z zastosowaniem napędu na wszystkie koła M xDrive oraz aktywnego mechanizmu różnicowego M przekłada się również na lepszą zdolność do szybkiej jazdy


Przekładnia rozdzielcza posiada indywidualny sterownik dla danego modelu oraz funkcję ograniczenia poślizgu kół. Dzięki temu różnice prędkości obrotowej przednich i tylnych kół są wyrównywane niezależnie i wyjątkowo szybko, bez sprzężenia zwrotnego, za pomocą centralnego sterownika DSC. Prowadzi to do optymalizacji pracy napędu na wszystkie koła, co w szczególności umożliwia jeszcze intensywniejsze odczuwanie typowej niezależności M w bardzo dynamicznych sytuacjach na drodze, takich jak pokonywanie zakrętów w kontrolowanym drifcie.
BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive oraz BMW M4 Competition Coupé z M xDrive przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy.
Dynamiczne przekazywanie napędu odbywa się poprzez standardowe obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 19 cali na przednich i 20 cali na tylnych kołach. Kute obręcze kół Double Spoke w kolorze Jet Black wyposażone są w opony w rozmiarze 275/35 R19 z przodu oraz 285/30 R20 z tyłu. W tych rozmiarach dostępne są również opcjonalne opony przeznaczone do użytku na torze wyścigowym.

Zmiany techniczne dla uzyskania optymalnych właściwości

Dodatkowo do techniki napędu na wszystkie koła, nowe BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive są wyposażone w zaprojektowaną specjalnie do tego modelu oś przednią z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi. Ma ona zmodyfikowaną geometrię przedniej osi oraz niezależne przełożenie układu kierowniczego. Dzięki tym daleko idącym modyfikacjom napędu na wszystkie koła zarówno poprzednie modele z napędem wyłącznie na tylne koła, jak i nowe wersje wyposażone w napęd M xDrive charakteryzują się bezkompromisowym, typowym dla M zachowaniem układu kierowniczego. Ponadto w wersjach z napędem na wszystkie koła zastosowano specjalnie zaprojektowaną wersję układu zasilania olejem silnikowym, zapewniającą maksymalną dynamikę.

BMW3
Trzy tryby M xDrive zapewniają indywidualne wrażenia M


System M xDrive daje kierowcy możliwość dopasowania charakterystyki osiągów napędu na wszystkie koła do sytuacji na drodze oraz indywidualnych preferencji. Wybrane ustawienie można określić bezpośrednio w menu systemu operacyjnego M. Do wyboru dostępne są trzy tryby transmisji napędu. W ustawieniu podstawowym 4WD napęd na wszystkie koła zapewnia maksymalną trakcję oraz precyzyjne kontrolowanie właściwości jezdnych w połączeniu z zauważalną przewagą przeniesienia mocy na tylne koła. W trybie 4WD Sport w wyjątkowo dynamicznych sytuacjach podczas jazdy, jeszcze większa część momentu obrotowego przekazywana jest na tylne koła. Zwiększa to zwinność samochodu. Typowy dla M liniowy przyrost sił poprzecznych umożliwia teraz także jazdę w kontrolowanym poślizgu. Ponadto przy wyłączonym układzie DSC dostępny jest tryb 2WD. W tym ustawieniu napędzane są wyłącznie tylne koła, których trakcję – tak jak w modelach z czystym napędem tylnym – można precyzyjnie ustawić w 10 stopniach za pomocą opcjonalnego układu kontroli trakcji M. Przy takim sposobie transmisji napędu i bez interwencji systemu regulacji układu jezdnego doświadczeni kierowcy mogą cieszyć się szczególnie purystycznymi wrażeniami z jazdy i dalej doskonalić swoje umiejętności za pomocą opcjonalnego M Drift Analyser.

BMW3
W nowych modelach, moc 6-cylindrowego silnika rzędowego o mocy 510 KM jest przekazywana za pomocą 8-stopniowej skrzyni Steptronic M z układem Drivelogic oraz dzięki specjalnemu napędowi M na wszystkie koła


Preferowany tryb M xDrive można zdefiniować i zapisać wraz z ustawieniami charakterystyki silnika, mapy amortyzatorów, charakterystyki układu kierowniczego, układu hamulcowego i innych parametrów w dwóch indywidualnych konfiguracjach M Drive M1 i M2. Ustawienia można w każdej chwili spontanicznie aktywować przez naciśnięcie jednego z dwóch przycisków M na kierownicy.