Volkswagen ID.3 – niewielki, ale przestronny i funkcjonalny
Volkswagen z modelem ID.3 aktywnie włączył się w rozwój elektromobilności
12.05.2023

Volkswagen ID.3 – niewielki, ale przestronny i funkcjonalny

ID.3 jest już dobrze znanym modelem w gamie aut w pełni elektrycznych. Bezemisyjny Volkswagen zbudowany na specjalnej platformie dla samochodów elektrycznych (MEB) jest nie tylko przyjazny środowisku, ale również bezpieczny - w teście bezpieczeństwa Euro NCAP otrzymał pięć gwiazdek.


Volkswagen z modelem ID.3 jest jednym z modeli niemieckiego producenta, który aktywnie włączył się w rozwój elektromobilności. Rozmiarami i stylistyką nadwozia nawiązującą do popularnego VW Golfa został z zainteresowaniem przyjęty przez rynek. Wymiary Volkswagena ID. 3 wynoszą 4261 mm długości, 1809 mm szerokości, 1568 mm wysokości. Rozstaw osi - 2765 mm.

ID.3

W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory ID.3 pierwszej generacji z akumulatorem o pojemności 58 kWh netto o mocy systemowej 204 KM. Elektryczny ID.3 rozpędza się do 100 km/h w 7,3 sekundy i rozwija prędkość 160 km/h. Producent podaje, że w tej wersji maksymalny zasięg sięga 400 km wg. WLTP.

ID.3

Pomimo niewielkich rozmiarów wnętrze ID.3 jest przestronne i funkcjonalne utrzymane jednak w minimalistycznym stylu. Kokpit zawiera niezbędne wskaźniki na małym 5,3 calowym ekranie zaś dotykowy monitor 12,3 cala z komputerem pokładowym informuje o niezbędnych elementach trybu jazdy.

ID.3

„Elektryk” ID.3 zapewnia płynną i cichą jazdę. Auto prowadzi się wyjątkowo przyjemnie, a wszystko za sprawą precyzyjnie ustawionego momentu obrotowego, który skierowany jest na koła tylnej osi i natychmiast dostarczanemu momentowi obrotowemu. Korzystny rozkład masy sprawia, że auto trudno wyprowadzić z równowagi.

ID.3

Chcąc uzyskać jak najlepsze parametry warto wykorzystać odpowiednie tryby jazdy (Eco/Comfort), które wpływają za zużycie energii. Ważna jest też technika jazdy i umiejętne posługiwanie się pedałem przyśpieszenia. Rozpędzone auto dodatkowo czerpie energię z rekuperacji, co również daje przyjemny efekt żeglowania. W praktyce przekłada się to na mniejsze zapotrzebowanie energii.

ID.3

W trakcie testu zużycie energii monitorowane przez komputer pokładowy wskazywało wartości rzędu 20-21 kWh. Niestety, dociskając nieco gazu przy prędkości autostradowej sięgało nawet 25-28 kWh. Jednak, jak wcześniej wspomniałem, umiejętne posługiwanie się pedałem gazu przy prędkości 70-90 km/h pozwalało na uzyskanie zużycia energii na poziomie 13-14 kWh.

ID.3

Tankowanie energii? Na szybkiej ładowarce akumulator można ładować z mocą 120 kWh, dzięki czemu ładowanie od 0 do 80 proc. pojemności baterii zajmuje około 30 minut. Z kolei na ładowarkach o mocy 50 kW, półgodzinny postój pozwala na pobranie około 23 kWh energii, czyli ładowanie do 80 proc. sięga około 1 godziny. W tym czasie spokojnie można zrobić zakupy lub wypić dużą kawę.

ID.3 (Foto: Władysław Wilkiel)


Cena ID.3, to odrębny temat. Oczywiście, nie jest to tani samochód ( od 191 290 zł) ale pewnym rozwiązaniem jest możliwość skorzystania z dopłaty w ramach programu „Mój elektryk” (nawet do 27 000 zł). Dopłatę do auta elektrycznego 2023 w ramach programu “Mój elektryk” może otrzymać każda osoba fizyczna deklarująca, że w ciągu 2 lat od nabycia samochodu, ani go nie sprzeda, ani nie będzie wykorzystywała pojazdu w ramach działalności gospodarczej (czyli nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych).