Skoda Scala: dynamiczna i elegancka
Skoda Scala to następca wysłużonej Skody Rapid
09.08.2021

Skoda Scala: dynamiczna i elegancka

Skoda Scala w wersji Monte Carlo wyróżnia się atrakcyjnym designem oraz bogatym wyposażeniem. Idealnie wpisuje się w środek modeli segmentu aut kompaktowych. Styl i klasę Skody Scala potwierdza wiele uzyskanych nagród i wyróżnień m.in. prestiżowa nagroda Red Dot Award w kategorii Product Design.


Scala to pierwszy model w portfolio marki, który jest zbudowany na innowacyjnej platformie MQB-A0. Zastosowanie jej pozwala na wykorzystanie zaawansowanych systemów wspierających kierowcę i zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort. Rozmiarem nadwozia Scala wpisuje się w segment C. Wprawdzie jest o 10 mm wyższa od Octavii, ale węższa od niej o 21 mm. Także rozstawem osi jak i długością nadwozia nie odbiega od norm segmentu C. Skoda Scala to następca wysłużonej Skody Rapid, dlatego z powodzeniem konkuruje z takimi tuzami segmentu C jak: VW Golf, Seat Leon czy Kia Ceed.

 

NowoczesnaFlota
Kompakt a może kombi? Scala imponuje wielkością bagażnika o pojemności 467l (1410l po złożeniu tylnych siedzeń)

Wrażenia z jazdy

W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory topowej wersji silnikowej 1.5 TSI (150 KM) w wersji Monte Carlo, efektownie stylizowanej na sportowo.

Silnik pracuje cicho i gładko, głośniejsze pomruki spod maski dochodzą tylko w trakcie gwałtownych przyspieszeń. Ponadto niemal niewyczuwalne są drgania nadwozia, które generuje czterocylindrowy silnik. Auto szybko reaguje na mocniejsze nadepnięcie pedału gazu. Na autostradzie przyspiesza żwawo i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu. Średnie spalanie oscylowało na poziomie 7 l 100/km. Opcjonalnie dostępna siedmiobiegowa przekładnia DSG płynnie zmienia biegi. Pasjonaci dynamicznej jazdy mają do dyspozycji tryb „Sport” zaś szukających oszczędności paliwowych tryb „Eco”. Dodatkowo, istnieje możliwość ręcznej zmiany biegów przy pomocy łopatek. Kompaktowa Scala imponuje też wielkością bagażnika o pojemności 467 l (1410 l po złożeniu tylnych siedzeń).

 

NowoczesnaFlota
Wnętrze Skody Scala jest uporządkowane i funkcjonalne. Wirtualny kokpit czyli cyfrowy zestaw wskaźników można dopasować do indywidualnych preferencji


W środkowej części kokpitu umieszczono praktyczny, wielofunkcyjny monitor systemu informacyjno-rozrywkowego, który wykorzystuje system Android Auto oraz Apple Carplay. Dotykowy wyświetlacz ma ekran o przekątnej 9,2 cala. System Amudsen, zawsze dostępny z cyfrowym zestawem wskaźników, oferuje m.in. nawigację 3D, sterowanie gestami czy też odczytywanie wiadomości tekstowych. Niestety, z deski rozdzielczej zniknęły praktyczne przełączniki m.in. pokrętło regulacji głośności radia, które teraz dostępne jest na kierownicy przy pomocy obracającej się rolki. Z pewnością praktycznym rozwiązaniem jest dostępna w opcji ładowarka indukcyjna.

 

NowoczesnaFlota
W panelu głównym uwagę zwraca duży wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala. Z pozycji kierowcy sterowanie wybranymi funkcjami m.in. radiem odbywa się przy pomocy rolek  estetycznie wkomponowanych w koło skórzanej kierownicy


Skoda Scala w wersji Monte Carlo oferuje opcjonalnie 18-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich VEGA7, światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami, dach panoramiczny, czujniki parkowania z przodu i z tyłu a także tzw. VIRTUAL COCKPIT, czyli cyfrowy zestaw wskaźników, dwustrefową klimatyzację Climatronic, Bluetooth Plus umożliwiający połączenie z anteną zewnętrzną oraz bezprzewodowe ładowanie smartfona. Cena bazowa wersji Monte Carlo wynosi 103 000 zł zaś z wyposażeniem opcjonalnym modelu testowanego przez redakcję dochodzimy do poziomu 124 250 zł.