Škoda Fabia RS Rally2 – nowy silnik i nie tylko
Dla Škody Fabia RS Rally2 opracowano nowy silnik i dodatkowo zoptymalizowano sprawdzony układ napędowy
20.06.2022

Škoda Fabia RS Rally2 – nowy silnik i nie tylko

Škoda przedstawiła nowy samochód rajdowy marki - Fabię RS Rally2. Auto oparte jest na drogowej wersji modelu Fabia czwartej generacji. Dla nowej, rajdowej Škody opracowano nowy silnik, a także poprawiono prowadzenie, układ napędowy i elektronikę oraz funkcje bezpieczeństwa kierowcy i pilota.


W nowym modelu FABIA RS Rally2 jest wiele komponentów zoptymalizowanych do użytku w rajdach. Specjalny układ hamulcowy i precyzyjnie wyważone podwozie zapewniają cenne ułamki sekundy na oesie. Klatka bezpieczeństwa, składająca się z 35,8 m stalowych rur i specjalnie zabezpieczony zbiornik paliwa, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na pokładzie. Ponadto elektronika i sterowanie precyzyjnie odpowiadają na wymagania kierowcy i pilota podczas rajdu.

Skoda
Škoda Fabia RS Rally2

Nowy turbodoładowany silnik

Dla Škody Fabia RS Rally2 opracowano nowy silnik i dodatkowo zoptymalizowano sprawdzony układ napędowy. Turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra bazuje na silniku 2.0 TSI z serii EA888 i wytwarza około 214 kW (289 KM). Maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.

Skoda
Škoda Fabia RS Rally2

Design i aerodynamika

Nowy samochód czerpie z aerodynamiki modelu produkcyjnego. ŠKODA Motorsport opracowała wysoce wydajny pakiet aerodynamiczny w oparciu o najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza. W rezultacie nowa rajdowa Fabia generuje prawie dwukrotnie większą siłę docisku niż jej poprzedniczka.

Jeszcze lepsza ochrona kierowcy i pilota

Inżynierowie Škody zastosowali w tym modelu wiele rozwiązań, aby jeszcze lepiej chronić kierowcę i pilota w przypadku kolizji. Jednym z priorytetów było bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bocznego, a kompleksowe analizy wypadków dostarczyły ważnych danych w tym obszarze.

Skoda
Škody Fabia RS Rally2


Środki i wyposażenie chroniące załogę w pojeździe rajdowym znacznie różnią się od tych, w modelu produkcyjnym. Poduszek powietrznych zainstalowanych w seryjnej Fabii nie można używać w rajdach, ponieważ czujniki i elektroniczne systemy sterowania reagują zbyt wrażliwie na wysokie przeciążenia na odcinkach asfaltowych i szutrowych lub podczas długich skoków. Z tego powodu też koncepcja bezpieczeństwa opiera się na rozwiązaniach mechanicznych, takich jak klatka bezpieczeństwa i osłony boczne wykonane z włókna węglowego i pianki pochłaniającej energię. Bezpieczeństwo zwiększają również sześciopunktowe uprzęże i fotele sportowe ze zintegrowaną ochroną głowy.

Skoda


Międzynarodowe tytuły i sukcesy

Škoda Fabia jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. Od 2015 do 2022 roku dominowała w kategorii WRC2 jako Fabia Rally2 i Fabia Rally2 evo. Ponad 450 egzemplarzy wyprodukowanych przez Škoda Motorsport do kwietnia 2022 roku odniosło 1710 zwycięstw, w tym cztery triumfy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. (ms)