Skoda Enyaq Sportline iV: szybki jak strzała
Pasjonatów sportowych doznań jazdy zainteresuje najmocniejsza wersja Enyaq Sportline iV 80x
07.06.2021

Skoda Enyaq Sportline iV: szybki jak strzała

Skoda w dalszym ciągu nie zwalania z premierami nowych odsłon modeli. W gamie elektrycznych wersji Enyaq iV pojawił się wariant Sportline iV. Auto łączy w sobie funkcjonalność i komfort SUV-a ze sportowym charakterem. Wersja Sportline oferowana jest w trzech poziomach układu napędowego: Enyaq Sportline iV 60 o mocy 179 KM oraz Sportline iV 80 o mocy 204 KM. Oba mają napęd na tylne koła. Z kolei Enyaq Sportline iV 80x z napędem na wszystkie koła jest wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 265 KM.

Warianty Sportline są integralną częścią portfolio modelowego Skody. Czeski producent kontynuuje tę tradycję, dodając Enyaq Sportline iV do gamy swojego pierwszego całkowicie elektrycznego SUV-a. Sportline iV, podobnie jak inne wersje modelu, produkowany jest w głównej fabryce Skody w Mlada Boleslav. Jest to jedyny model elektryczny w Europie, oparty na modułowej platformie MEB Grupy Volkswagen, który nie jest produkowany w Niemczech. Enyaq Sportline iV jest standardowo wyposażony w sportowe podwozie ze sprężynami i amortyzatorami specyficznymi dla danego modelu, które zostało obniżone o 15 mm z przodu i 10 mm z tyłu.

Skoda ENYAQ iV
Zderzaki i progi w kolorze nadwozia dodatkowo podkreślają sportowy wygląd samochodu


Niezależnie od tego, czy jest wyposażony w napęd na tylne, czy na wszystkie koła, elektryczny SUV może pochwalić się doskonałą przyczepnością, pewnie przenosząc moc generowaną przez elektryczny układ napędowy na drogę w każdej sytuacji. Ze względu na sposób działania silników elektrycznych maksymalny moment obrotowy samochodu jest dostępny natychmiast, nawet podczas ruszania. Ponadto, akumulator wysokonapięciowy zamontowany w podłodze między osiami zapewnia nisko położony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na zwinność i zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Dzięki specyficznemu dla danego modelu podwoziu sportowemu Enyaq Sportline iV pokonuje szybkie zakręty bardziej dynamicznie i przy mniejszym przechyleniu. Kolejną standardową cechą jest progresywny układ kierowniczy, który również pozwala na bardziej sportowe prowadzenie. Wnętrze utrzymuje sportowy charakter dzięki ozdobnym wykończeniom w stylu karbonowym, trójramiennej kierownicy wielofunkcyjnej i fotelom ze zintegrowanymi zagłówkami, które dodatkowo obite są mikrofibrą Suedia i skórą z szarą lamówką.

Skoda ENYAQ iV
Także deska rozdzielcza jest obita czarną tkaniną w stylu skóry


Pasjonatów sportowych doznań jazdy zainteresuje najmocniejsza wersja Enyaq Sportline iV 80x. Dzięki drugiemu silnikowi elektrycznemu na przedniej osi przenosi moc na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła. Oba silniki mają łączną moc 265 KM i oferują maksymalny moment obrotowy 425 Nm. Model 80x jest napędzany głównie przez silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) na tylnej osi, który zapewnia moc 204 KM, maksymalny moment obrotowy 310 Nm i maksymalną prędkość roboczą 16 000 obr./min. PSM jest zaprojektowany w konfiguracji osiowo równoległej, wraz z falownikiem i jednobiegową skrzynią biegów. Charakteryzuje się wysoką gęstością mocy i wysokim poziomem sprawności. Jego moc jest stała w szerokim zakresie prędkości przy stałej mocy wyjściowej. Z przodu zastosowano silnik asynchroniczny, zaprojektowany z falownikiem impulsowym i jednobiegową przekładnią w układzie współosiowym. Ma moc 179 KM, maksymalny moment obrotowy 162 Nm i maksymalna prędkość robocza 13500 obr./min. Silniki asynchroniczne charakteryzują się krótkotrwałą odpornością na przeciążenia i niskimi stratami oporu. Są więc idealne do krótkotrwałych doładowań. Enyaq Sportline iV 80x jest zasilany akumulatorem o pojemności 82 kWh i może przejechać ponad 500 km w cyklu WLTP. Jego prędkość maksymalna wynosi 160 km/godz.

Skoda ENYAQ iV
Po uruchomieniu hamulców Enyaq Sportline iV 80x wykorzystuje bardzo skuteczny system odzyskiwania energii hamowania, aby zwolnić, pod warunkiem, że akumulator ma wystarczającą pojemność


Silnik elektryczny działa jak generator, dzięki czemu hamowanie jest wydajniejsze, a jednocześnie zwiększa zasięg pojazdu. Energia uwalniana podczas hamowania nie jest tracona w postaci ciepła, ale jest zamieniana na energię elektryczną i zasilana akumulatorem. W razie potrzeby układ hamulcowy załącza się automatycznie. Korzystając ze standardowych manetek na kierownicy, kierowca może w dowolnym momencie ręcznie dostosować stopień rekuperacji, a tym samym poziom wspomagania hamowania. Przednie koła wyposażone są w wentylowane tarcze hamulcowe, a ponieważ tylne hamulce są poddawane minimalnemu obciążeniu dzięki systemowi odzyskiwania energii, tylne koła są wyposażone w wytrzymałe hamulce bębnowe.

Duże felgi aluminiowe o aerodynamicznie zoptymalizowanej konstrukcji podkreślają elegancki wygląd Enyaq Sportline iV. 20-calowe felgi aluminiowe Vega mają antracytowe wykończenie, a 21-calowe felgi Betria są czarne. W oponach zastosowano technologię samouszczelniania. Drobne uszkodzenia bieżnika, np. spowodowane cienkim gwoździem, kawałkiem potłuczonego szkła lub ostrym kamieniem, samouszczelniają się samoczynnie, dzięki czemu opona nie musi być od razu wymieniana. Przyciemniane tylne i boczne szyby SunSet dodatkowo podkreślają sportowy wygląd SUV-a, a także zapewniają chłód we wnętrzu w lecie. Szkło laminowane akustycznych szyb bocznych z przodu i z tyłu zmniejsza poziom hałasu w pojeździe.

Skoda ENYAQ iV
Opcjonalny wyświetlacz head-up uzupełnia standardowy ekran 5,3 cala w Digital Cockpit


Enyaq Sportline iV jest standardowo wyposażony w reflektory Full LED Matrix. Każdy moduł świateł drogowych Matrix jest wyposażony w 24 diody LED, którymi można sterować indywidualnie i które umożliwiają kierowcy włączenie świateł drogowych przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Ta inteligentna technologia automatycznie wyłącza poszczególne segmenty wiązki światła, gdy kamera na przedniej szybie wykryje pojazdy, a także ludzi i przedmioty odbijające światło. Gama wyposażenia standardowego obejmuje również system czyszczenia reflektorów oraz w pełni LED-owe światła tylne. Charakteryzują się one krystalicznym wzornictwem i dynamicznymi wskaźnikami. Konstruktorzy Enyaq Sportline iV duży nacisk położyli na bezpieczeństwo. Pasażerów chroni nawet dziewięć poduszek powietrznych. Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie boczne poduszki powietrzne są montowane w standardzie, podobnie jak dwie kurtyny powietrzne, które zasłaniają przednie i tylne boczne szyby.

Cennik na Enyaq Sportline iV nie jest jeszcze dostępny. Nieoficjalnie wiemy, że ceny wersji iV 80
(tylny napęd) będą zaczynać się z poziomu 232 800 zł zaś wersja iV 80x ( napęd na cztery koła) pojawi się jesienią i wówczas dowiemy się ile kosztuje.