Seres 3 – „elektryk” z potencjałem
W Polsce dystrybucję Seresa wzięła na siebie firma Busnex
23.02.2023

Seres 3 – „elektryk” z potencjałem

Seres 3 wydaje się być mistrzem pierwszego wrażenia. Pierwsze spojrzenie i jesteśmy tym chińskim autem mile zaskoczeni. Pierwsze kilometry starają się także potwierdzać, że wzrok nas nie mylił, że ergonomia i technika są na wysokim poziomie. Niestety, po kilku dniach auto objawia swoje mankamenty co nie zmienia faktu, że jest to ciekawa oferta wśród elektryków.



Przedstawiciele Seresa z dumą twierdzą, że auto jest „prawie amerykańskie”. Jego technologia miała się narodzić w Kalifornii, a niektórzy twórcy sukcesu Tesli przyłożyli rękę przy tworzeniu pojazdu. Chińczycy przyszli na gotowe.

NowoczesnaFlota
Seres 3

Sylwetka może się podobać, wnętrze strannie wykończone

Trzeba przyznać, że sylwetka auta może się podobać. Zwarte, uniesione nadwozie wpisuje się w obowiązujący od lat trend tworzenia crossoverów. Zewnętrze auta nie razi azjatycką stylistyką, która często nie jest pozytywnie odbierana w Europie. Trzeba przyznać, że ten 5-osobowy samochód o długości 4,385 m został także wewnątrz zaprojektowany z dużą dbałością o szczegóły i nie można mieć zastrzeżeń do jego wykończenia, co również staranności w doborze materiałów.

NowoczesnaFlota
Seres 3


Duże uznanie należy się za design foteli. Zresztą właśnie fotele, deska rozdzielcza, kierownica i inne elementy zostały pokryte przetworzoną skórą. Auto jest wyposażone w system kamer 360°, elektryczne, podgrzewane siedzenia (3 poziomy) i panoramiczny dach. Co dziwi to brak możliwości regulacji podparcia lędźwiowego, a kierowca jest ustawiana tylko w jednej płaszczyźnie.
W aucie dostępne są 3 tryby jazdy: Normal, Sport i Eco. Niestety, nie ma oddzielnego systemu sterowania poziomem rekuperacji. Auto doposażono w akumulator o pojemności 53 kWh i silnik o mocy 162 KM. Maksymalna prędkość wynosi 155 km/h, a jego homologowany zasięg to 329 kilometrów.

NowoczesnaFlota
Seres 3


Pomimo powyższych parametrów auto sprawia wrażenie niezwykle leniwego, tak jakby nie chciało niepotrzebnie zużyć choćby pojedynczego elektronu energii. Nawet włączenie trybu „Sport” niewiele pomaga. Pomimo wielokrotnych prób nie udało się także aktywować funkcji „kickdown”, niezwykle ważnej w sytuacjach, gdy trzeba skrócić manewr wyprzedzania.

NowoczesnaFlota
Seres 3


Na wyświetlaczach przed oczami kierowcy ukazuje się nietypowy wskaźnik, który pokazuje aktualną temperaturę akumulatora. Być może zamysłem konstruktorów było przekazanie tej informacji kierowcy, by można było korygować oczekiwany czas ładowania baterii względem tego czy akumulator jest w optymalnej temperaturze, czy może będzie wymagał schłodzenia lub ogrzania, co wydłuży czas ładowania.

Do wyboru język angielski i...chiński

Mimo, że w aucie zastosowano optymalne połączenie ekranu dotykowego z tradycyjnymi przyciskami, to niektóre z funkcji nie są odnajdowane intuicyjnie. Nawet włączenie ogrzewania na początku nie przychodzi z łatwością. Menu językowe jest więcej niż skromne; do wyboru mamy angielski lub...chiński.

NowoczesnaFlota
Seres 3


Seres występuje na polskim rynku wyłącznie w jednej wersji wyposażenia (Luxury). Do wyboru pozostaje nam jedynie kolor: biały, czarny, niebieski bądź czerwony.

Gwarancja na auto to 5 lat lub 150 000 km, a na baterię: 8 lat lub 120 000 km. Parametrami zabezpieczenia gwarancyjnego chińskie auto nieco odbiega od europejskich konkurentów, gdzie podczas trwania gwarancji na „elektrykę” można przejechać zwykle dodatkowe 40 000km. Spadek pojemności baterii do 30% w trakcie trwania gwarancji uważa się za efekt normalnego użytkowania; tutaj stanowisko chińskiego producenta jest typowe i nie odbiega od warunków innych e-aut.

NowoczesnaFlota
Seres 3


W sumie chiński Seres ma bardzo atrakcyjną sylwetkę, jest świetnie zaprojektowany, a elementy są dobrze spasowane. Nie oszczędzano również na jakości użytych materiałów. Auto się dobrze prowadzi, a nierówności są tłumione bardzo sprawnie. Wydaje się, że usunięcie kilku irytujących mankamentów pozwoliłoby na pretendowanie Seresowi do bycia w pierwszej lidze aut bezemisyjnych.

NowoczesnaFlota
Seres 3 Foto: Krzysztof Kowalski


Za Seresem stoi Dongfeng Sokon Automobile. W Polsce dystrybucję Seresa wzięła na siebie firma Busnex, oferująca także autobusy Yutong. Seres 3 oferowany jest w jednej wersji wyposażenia Luxury i kosztuje 187 500zł.