
Seat Leon Sportstourer: funkcjonalne kombi
Seat Leon Sportourer wpisuje się w kanon przestronnych kombi opartych na modułowej platformie MQB grupy Volkswagena. Jednocześnie, model ten ma mocną wewnętrzną konkurencję w postaci Skody Octavii, VW Golfa czy Audi A3. Czwarta generacja Leona ST w najbogatszej wersji wyposażenia FR oferuje sportowy designe i wydajną jednostką benzynową 2.0 TSI, która generuje 190 KM.
Seat Leon wyróżnia się od pozostałych modeli grupy VW agresywną sylwetką i w nieco innym duchu zaprojektowanym wnętrzem. Jak się okazuje, to wystarcza, by hiszpańskie kombi stało się motorem napędowym Seata. W redakcyjnym teście sprawdzaliśmy walory Leona Sportstourer w wersji FR i efektownym lakierem DesireRed, który skrywał pod maską najmocniejszy silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM przy 4200 obr/min wsparty automatyczną, siedmiostopniową skrzynią DSG.

Wnętrze auta jest niemal identyczne jak w wersji nadwozia hatchback. Dotyczy to m.in. deski rozdzielczej czy rozmieszczenia jakże wygodnych foteli. Warto podkreślić, że marka Seat w ramach grupy VW od lat rozwija fotele ergonomiczne, których zadaniem jest poprawa komfortu podróży i podparcia pleców w trakcie długich podróży. Dzięki licznym opcjom regulacji kierowca może optymalnie ustawić fotel i nie odczuwać zmęczenia i bólu pleców nawet po wielu godzinach jazdy.

W ten sposób zaprojektowanemu autu trudno odmówić funkcjonalności. W wersji kombi atutem Leona ST jest przestrzeń bagażowa o pojemności 620 l, która przy złożonej kanapie wzrasta aż do 1600 l. Wskaźniki, które ma przed sobą kierowca są czytelne, a elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji na konsoli centralnej obsługuje się w sposób intuicyjny poprzez umieszczony w centralnej części kokpitu 10-calowy Navi System+, który wyposażono w pełni konfigurowalny ekran i sterowanie głosowe. Na wyróżnienie zasługuje też aplikacja SEAT Connect, która ułatwia nadzór nad autem. M.in. na bieżąco informuje o danych podróży, stanu samochodu, wymaganych czynnościach serwisowych, a także pozwala na korzystanie z rozrywki online np. serwisów muzycznych.

Zawieszenie Leona ST osadzone na 18-calowych felgach XV PERFORMANCE MACHINED skutecznie radzi sobie z nierównościami. Harmonijnie tłumi ubytki w asfalcie i gwarantuje pewność nie tylko na prostej drodze, lecz również w szybko pokonywanych łukach. Nadwozie nie wykazuje tendencji do wychylania, a samochód na granicy przyczepności zachowuje się neutralnie. Dobrze należy też ocenić układ kierowniczy.

Przy masie własnej pojazdu na poziomie 1355 kg Leon Sportstourer rozpędza się do „setki” w 8,3 sekundy i może pędzić z prędkością maksymalną 215 km/godz. Leon ST, z jednostką benzynową 2.0 TSI, nie jest autem paliwożernym. Średnie spalanie w trakcie testu oscylowało na poziomie 6,6 l 100/km bez wymagających elementów ecodrivingu. Wskazane parametry i funkcjonalności potwierdzają jedynie, że Leon Sportstourer z powodzeniem konkuruje w grupie najpopularniejszych modeli samochodów użytkowanych we flotach.

Wszystkie modele Seata objęte są 5-letnią gwarancją z limitem przebiegu do
150 000 km (w tym pierwsze 2 lata bez limitu km), 3-letnią gwarancją na powłokę lakierniczą i 12-letnią gwarancją na perforację nadwozia.