Seat Ateca – kompaktowy SUV z wdziękiem
Seat Ateca w wersji wyposażenia Xperience

Seat Ateca – kompaktowy SUV z wdziękiem

Kompaktowy SUV Seata Ateca to udane dzieło hiszpańskich i niemieckich konstruktorów. To auto z wdziękiem, którego debiut miał miejsce w 2016 r. Od tego czasu miało miejsce kilka ulepszeń. Jego obecny wygląd, lekko usportowiony, z pewnością zwraca uwagę na drodze, wyróżniając się nieco od koncernowych „braci” czyli Volkswagena i Skody, a konkretnie Tiguana i Kodjaka.


Jednocześnie auto czerpie bez ograniczeń z ich rozwiązań, jak chociażby z modularnej platformy MQB, z której szeroko korzystają pojazdy z koncernu Volkswagena, takie jak chociażby VW Tiguan, Golf czy Passat.

NowoczesnaFlota
Seata Ateca

Adekwatny napęd

Przejdźmy jednak do bohatera naszego testu czyli modelu Xperience z silnikiem 1,5 TSJ o mocy 150 KM/110 KW, z momentem obrotowym 250 Nm, współpracującego z 7- biegową automatyczną skrzynią DSG. To jednostka stosowana jest w Grupie VW od kilku lat, a jej charakterystyczna cechą jest możliwości odłączania dwóch z czterech cylindrów i trzeba przyznać, że często tak się dzieje, o czym informuje ukazujący się komunikat. Niewielkie obciążenie silnika, tryb jazdy Eco powoduje, że sterownik odłącza połowę cylindrów.

NowoczesnaFlota
Seata Ateca


I co najważniejsze odbywa się to płynnie, wręcz bezboleśnie, bez żadnych sygnałów, że coś takiego ma miejsce. Nie można tego powiedzieć o skrzyni biegów, która często szarpie w czasie ruszania i niezbyt szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Kiedy jednak zareaguje, to sprawia, że Ateca staje się autem dynamicznym i dobrze przyspiesza nawet przy zwiększonych prędkościach. Nie hałasuje przy tym, przynajmniej do prędkości 110 km/h. Później jest nieco gorzej.

Hiszpański SUV jest autem ekonomicznym. W teście, przy jeździe mieszanej miasto-autostrada spalił 6,9 li paliwa na 100 km. W jeździe miejskiej było to 1 litr mniej.

Ładny wygląd, wygodne wnętrze

Chociaż testowane auto wyróżniał ładny, niebieski kolor, również jego sylwetka może się podobać. Jest ona lekko usportowiona i pozwala na jazdę w niezbyt wymagającym terenie.
Zwraca uwagę jego agresywny przód i kanciaste linie karoserii. W sumie w całości stanowi to o dynamicznej kompozycji całej karoserii.

NowoczesnaFlota
Seata Ateca


Wnętrze jest wygodne. Nawet przy dłuższej podróży nie daje odczuć jej trudów, chociaż...
Autorowi tych słów nie przypadło do gustu dosyć twarde i wysoko usytuowane siedzenie kierowcy. Oczywiście fotel można było regulować elektrycznie, nie wszystko jednak się dało tak, jak oczekiwaliśmy. Ewentualne niedogodności eliminowała praca układu jezdnego, chociaż zawieszenie było czasami dosyć twarde.

NowoczesnaFlota
Seata Ateca (Foto: Mieczysław Stolarski)


W testowanym egzemplarzu sporo było udogodnień dla kierowcy. Wymienię chociażby 9,2 – calowy kolorowy ekran dotykowy, możliwość sterowania różnymi czynnościami głosem, system kamer 60 st. z widokiem z góry, nawigacja satelitarna czy pakiet wspomagania jazdy XC z wieloma systemami asystującymi. Bagażnik o pojemności 510 l, po złożeniu tylnych siedzeń „wzrósł” do 1604 l.

W sumie udane, ładne miejskie auto z rozmiarami sprzyjającymi wygodzie parkowania w dużych aglomeracjach. Jego cena zaczyna się od 96 800 zł. Cena egzemplarza testowego - 133 800 zł.